Nieuwe videokaart PCI-Ex naar PCI-Ex 2.0

Status
Niet open voor verdere reacties.

DennisDDog

Gebruiker
Lid geworden
7 jun 2009
Beste lezers,

Ik wil graag van een Sapphire Radeon HD2600 PRO gaan naar een ASUS EAH TOP/HTDI HD4890. Maar mijn moederbord heeft maar 1x PCI-Ex en geen 2.0 dus. Zal dan mijn performance minder worden tegenover een mobo met een 2.0 poort?

PC Specs:
Mobo: Acer F690GVM
Processor: AMD Phenom II X4 940 Black Edition
Videokaart: Sapphire Radeon HD2600 Pro 512 MB
Voeding: 250 Watt ... (voeding ga ik nog upgrade naar 600+ Watt).

Wat heeft die 2.0 te maken met 1 pciE slot?

Op dit moment is de Update van PCI Express uitgebracht. Dit is PCI Express 2.0. De 2.0 versie heeft enkele voordelen boven zijn voorganger: PCI Express 2.0 heeft een bandbreedte van 500 Mbytes per seconde per pin, een verdubbeling van de oorspronkelijke snelheid

Je levert wel snelheid in

Laatst bewerkt:
De 4890 draaid net zo goed op een 1.1 als een 2.

Het is ook weer niet zo'n snelle kaart dat de 1,1 slot een bottleneck word.

Als het nu om een gtx295 zou gaan, maar bij een hd4890 zal het weinig uitmaken.

Je hebt wel gekeken of deze in je kast past?

Ik denk dat je beter een HD4870 kan nemen. Die is een stuk goedkoper en draait waarschijnlijk net zo snel. Hij is alleen wel een heeel stuk goedkoper. De goedkoopste kaart HD4870 kost 142 euro en de HD4890 195 euro. Nogal een verschil voor iets waar je volgens mij niets van gaat merken.

Ja hij past wel in de kast, nog genoeg ruimte over.

Wat betreft de performance van de kaart: als er een betere driver uitkomt, zal de snelheid wel toenemen. De 4870 is snel, maar de 4890 zal zeker nog snelller zijn, volgens benchmarks.

Dus de versies van de sloten heeft niets (of weinig) met de snelheid te maken?

Laatst bewerkt:
Ja hij past wel in de kast, nog genoeg ruimte over.

Wat betreft de performance van de kaart: als er een betere driver uitkomt, zal de snelheid wel toenemen. De 4870 is snel, maar de 4890 zal zeker nog snelller zijn, volgens benchmarks.

Dus de versies van de sloten heeft niets (of weinig) met de snelheid te maken?

Nog sneller worden? Dat zal niet gaan gebeuren door betere drivers. Alleen door hem te overklokken. De HD4890 is gewoon een goede batch van de HD4870. Daardoor is ietwat hoger geklokt. Voor de rest is de kaart identiek. Ik denk dat je al redelijk aan je max zit qua bandbreedte met een HD4870 maar ja, het is jouw keuze.

Ook dan weet ik genoeg.
Bedankt voor de support en jullie ontvangen 40 Questpoints en 50,000 EXP.
Thank you for playing:D

Hier mooie review 4850 vs 4870 vs 4890 vs 4870x2 [url zei:
http://www.overclock3d.net/reviews.php?/gpu_displays/xfx_ati_4000_series_round_up/1[/url]

- Dit is niet helemaal waar. De 4890 die ik wil heeft een veel betere memory speed en clock speed. Die van XFX is 900 en 975, de ASUS heeft 900 en 4000!! dat is wel een sterke verbetering.

Bij de bijlage kun je zien met hoeveel het verschilt. Natuurlijk is de 4870X2 beter, maar die kost ook 100,- meer. :( Maar de 4870 lijkt me ook niet zo onaardig. Kost ook nog 50,- minder.

Edit: ik zie net dat de kaarten van overclock3d niet eens kloppen, volgens hun is de memclock veel lager dan bij alternate wordt aangegeven.
En wat betreft 3DMark Vantage, idd scheelt het maar 1000 punte t.o.v. de 4870X2, maar dan met 1 kaart. http://www.hardware.info/nl-NL/articles/amdnZ2puZGia/ATI_Radeon_HD_4890_test/5

Bijlagen

• Naamloos.jpg
    Naamloos.jpg
    95 KB · Weergaven: 41
Laatst bewerkt:
- Dit is niet helemaal waar. De 4890 die ik wil heeft een veel betere memory speed en clock speed. Die van XFX is 900 en 975, de ASUS heeft 900 en 4000!! dat is wel een sterke verbetering.

Bij de bijlage kun je zien met hoeveel het verschilt. Natuurlijk is de 4870X2 beter, maar die kost ook 100,- meer. :( Maar de 4870 lijkt me ook niet zo onaardig. Kost ook nog 50,- minder.

Ja, daar klopt dus niet zo veel van. Eigenlijk verschilt de snelheid maar 100 mhz. Gddr5 heeft de eigenlijkschap 4 keer zo effectief te zijn dan zijn snelheid. Dus de 975 = 3900 en 1000 = 4000. Daarnaast mag je de HD4870x2 niet vergelijken met 2 hd4890 maar moet je 2 HD4870 nemen omdat de HD4870X2 slechts 8X lanes kan gebruiken per chip en de 2 HD4890 16 lanes per chip (bij 2 4870 heb je dit probleem natuurlijk niet want die kan natuurlijk ook 2× 16 lanes gebruiken)

Ja, daar klopt dus niet zo veel van. Eigenlijk verschilt de snelheid maar 100 mhz. Gddr5 heeft de eigenlijkschap 4 keer zo effectief te zijn dan zijn snelheid. Dus de 975 = 3900 en 1000 = 4000. Daarnaast mag je de HD4870x2 niet vergelijken met 2 hd4890 maar moet je 2 HD4870 nemen omdat de HD4870X2 slechts 8X lanes kan gebruiken per chip en de 2 HD4890 16 lanes per chip (bij 2 4870 heb je dit probleem natuurlijk niet want die kan natuurlijk ook 2× 16 lanes gebruiken)

Idd daar heb je helemaal gelijk in. En ik heb toch nog net niet genoeg geld, dus ik hoop gewoon dat de prijs nog verder zal gaan dalen.:thumb: Ik denk dan toch dat ik de 4890 gewoon ga kopen, een nieuwe voeding, en hopelijk over een tijdje een nieuw moederbord met 2x PCI-Ex 2.0 of meer. Tegen die tijd zal ik wel voor DDR3 gaan, maar voor nu is DDR2 nog altijd voldoende.

Idd daar heb je helemaal gelijk in. En ik heb toch nog net niet genoeg geld, dus ik hoop gewoon dat de prijs nog verder zal gaan dalen.:thumb: Ik denk dan toch dat ik de 4890 gewoon ga kopen, een nieuwe voeding, en hopelijk over een tijdje een nieuw moederbord met 2x PCI-Ex 2.0 of meer. Tegen die tijd zal ik wel voor DDR3 gaan, maar voor nu is DDR2 nog altijd voldoende.

Het enige probleem is dat je met die processor geen DDR3 kan hebben. Het is immers nog socket AM2+ en niet AM3

Het enige probleem is dat je met die processor geen DDR3 kan hebben. Het is immers nog socket AM2+ en niet AM3

Ja wel raar he, want ze zeggen dat deze processor wel op een DDR3 moederbord past, en toch ondersteunt ie volgens mij geen ddr3 geheugen.:confused:
En wat ook nog is: weet iemand waar het aan ligt? M Op 3DMark Vantage zou mijn CPU zo'n 11000 marks moete hale, maar hij haalt maar iets meer dan 9800. Ik denk dat het aan de socket ligt van mijn CPU (AM2+) en mijn moederbord (AM2).

Laatst bewerkt:
nee, deze processor kan niet op een AM3-bord en dus ook niet met DDR3 werken.
Das nu namelijk net het verschil tussen AM2 en AM3: DDR3-ondersteuning.

nee, deze processor kan niet op een AM3-bord en dus ook niet met DDR3 werken.
Das nu namelijk net het verschil tussen AM2 en AM3: DDR3-ondersteuning.

Srry, had verkeerd gelezen. Je kunt wel een AM3 CPU op een AM2+ zette, maar andersom niet. Thanx

Wikipedia: "However, AM3 processors are backwards-compatible with Socket AM2+, contingent upon a BIOS update for the motherboard."

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan