• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Weging van een getal

Status
Niet open voor verdere reacties.

DjNoFear

Gebruiker
Lid geworden
16 jun 2009
Hallo,

Ik ben een voor school raportcijfers in aan het voeren in Excel 2007.
Nu heb ik het probleem dat ik niet weet hoe ik cijfers in moet voeren als die een half x meetellen.

1. De cijfers met de wegingen 2, 3 enz.. voer ik in met de formule = ALS(logische-test;waarde-als-waar;waarde-als-onwaar)
Hoe moet ik dat doen met cijfers die 0,5 keer meetellen.

2. Ik heb al wat geprobeerd met =[getal 1]*[Cel] maar als je een 10 hebt die 0,5 x meetelt komt er dus een 5 te staan.
Is er een mogelijkheid dat er eigenlijk een 5 staat (0,5*10) maar dat excel het weergeeft als 10, zodat het wel klopt in het gemiddelde.

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is.

Mvg,

Lauren Fortes

Wat ik altijd deed, is in een cel onder het cijfer het gewicht te zetten, dus bijv 0,5. Die rij zo klein mogelijk maken, zodat deze niet zichtbaar is. Bij het gemiddelde kun je dan deze onzichtbare gewichten gebruiken.

Wat ik altijd deed, is in een cel onder het cijfer het gewicht te zetten, dus bijv 0,5. Die rij zo klein mogelijk maken, zodat deze niet zichtbaar is. Bij het gemiddelde kun je dan deze onzichtbare gewichten gebruiken.
Precies, in een cel de weging zetten voor die reeks getallen. Ik zou deze echter gewoon zichtbaar houden, aangezien deze weging belangrijk is voor het eind resultaat.

Bedankt,

Maar nog een vraag.

Is het mogelijk om een getal bv. 5 weer te geven als bv. 10 terwijl excel 5 rekent?

Is het mogelijk om een getal bv. 5 weer te geven als bv. 10 terwijl excel 5 rekent?
Dit verklaart nadere uitleg want ik begrijp niet wat je nu precies wilt
Post even een xls-voorbeeldje met het hoe en wat.

Volgens mij geeft het bestandje van Willem precies weer wat jij bedoeld DjNoFear,
Alle cijfers zoals behaald blijven staan, alleen in het gemiddelde worden ze meegenomen volgens het "gewicht" van de toets. In mijn ogen: Prima werk Willem.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan