• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Incomplete tijdsweergave

Status
Niet open voor verdere reacties.

jolly01

Gebruiker
Lid geworden
12 apr 2009
Ik importeer regelmatig vanuit ons systeem rapporten in excel. Nu heb ik het probleem dat er ook data tussen zit met een incomplete tijdsweergave die door excel niet als tijd wordt herkend. Handmatig aanpassen is geen optie vanwege de lange lijsten. Is er een mogelijkheid met een formule om van ":14:56" "0:14:56" te maken?

Iemand een idee?

bvd

Bijlagen

"0"&a2 in jouw voorbeeld? of ga ik te kort door de bocht?

Radar

Het werkt Joske :thumb:

kan je me de formule uitleggen?

Het werkt Joske :thumb:

kan je me de formule uitleggen?

Weinig uit te leggen in feite :

Je neemt een voorloopnul, daarna voeg je daar de inhoud van cel A2 aan toe via de ampersand (&) *1 is om er een getal van te maken ipv tekst.

Joske

Klopt: je voegt tekst "0" en de tekst uit A2 samen daarna vermenigvuldigen met 1 om er een getal van te maken.

De oplossing =("0"&A2)*1 was de gemakkelijke oplossing (te adviseren)

Maar voor het geval dat je het motto "waarom zou je het gemakkelijk doen als het moeilijk kan" er op nahoud heb ik ook nog een andere oplossing in je bestandje gezet met wat uitleg.

Succes.
Martin

Bijlagen

Zeer verhelderend bedankt !

Ik wil het liever snappen dan dom toepassen.

Nu heb ik het probleem dat er ook data tussen zit met een incomplete tijdsweergave die door excel niet als tijd wordt herkend.

Hier maak ik uit op dat er ook tijden zijn die wel goed worden weer gegeven.
Daarom nog deze aanpassing aan de formule van Thankyou

Bijlagen

Tja, daar had ik dan weer geen rekenig mee gehouden . . . .

Bedankt willem,
Martin

Bedankt voor je aanvulling !

Ik doelde hier echter op kolommen met ononderbroken regels tekstopmaak.
Van andere kolommen krijg ik ononderbroken regels juiste tijdweergave. Maar zal ongetwijfelt, als ik andere rapporten uitdraai kolommen met onderbroken regels tegenkomen en dan komtie wèl van pas !

Laatst bewerkt:
Toch begrijp ik blauwe gedeeltes van de formule niet. En hoe komen nou de laatste 3 karakters uit cel A5 precies tot stand?

Code:
=ALS(LINKS(A5;1)=":";TIJD([COLOR="RoyalBlue"]0;RECHTS[/COLOR]([COLOR="red"]LINKS(A5;3)[/COLOR];[COLOR="royalblue"]2[/COLOR]);[COLOR="SeaGreen"]RECHTS(A5;2)[/COLOR]);A5)

Pak uit cel A5 de meest linker 3 tekens dus ":02"
Pakt uit cel A31 de meest rechter 2 tekens dus "54" ?
Dan ontbreekt er nog een ":" voor de "54"

Laatst bewerkt:
=TIJD(0;RECHTS(LINKS(A5;3);2);RECHTS(A5;2)

Daar zorgt de formule tijd voor.
Tijd(uur;min;sec)

F1 zegt bij de functie tijd: =tijd(uur;minuten;seconden) gescheiden dus daar een punt komma.
Uur was niet zo moeilijk, die is 0.
Minuten was het lastigst, hier moeten we tekstpositie 2 en 3 hebben van links af hiervoor gebruik ik de functie LINKS(cel;aantal tekens) 3 dus. ik heb dan dus bijvoorbeeld :12 dan zit ik alleen nog met die dubbele punt ervoor dus gebruik ik op het resultaat van de funktie links, de functie RECHTS(Cel;2) om de 12 los te weken van die dubbele punt. dan heb ik dus eindelijk de minuten. de seconden zijn dan ook niet zo moeilijk meer, dat zijn de eerste 2 tekens vanaf rechts gezien dus RECHTS(cel;aantal tekens).

Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb uitgelegt voor je, zoniet dan hoor ik het nog.
Kijk maar eens wat elke functie afzonderlijk doet . . .

Succes,
Martin

Laatst bewerkt:
of

=TEKST(0 & A5; "uu:mm:ss")

gaat zowel goed bij volledige als 'onvolledige' tijden.

Code:
=TIJD(0;[COLOR="Red"]RECHTS(LINKS(A5;3);2)[/COLOR];RECHTS(A5;2)

Ondertussen begin ik die TIJD functie een beetje te begrijpen. Ik begrijp dat je in het minuten gedeelte de 2 karakters moet losweken van de ":"
Code:
LINKS(A5;3)
geeft :02

Als ik het goed begrijp pakt
Code:
RECHTS(Cel;2)
van de uitkomst van
Code:
LINKS(A5;3)

de laatste 2 karakerters?

Laatst bewerkt:
Je hebt hem door, en doordat ze beide samen de oplossing zijn voor de minuten moeten we ze combineren dus zo =rechts(links(A5;3);2) waarvan dan de functie links staat IN de functie rechts op de plaats waar de "tekstverwijzing" staat en als je dan de formule leest staat er dus =RECHTS(:12;2)

Martin

P.S.
Misschien is het bijgevoegd bestandje duidelijker

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan