• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rij invoegt d.m.v. 2x klik

Status
Niet open voor verdere reacties.

Noord2011

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2009
Mijn idee is als ik op het rij F10: H10 (blauwe gedeelte) dubbelklik dient een nieuwe rij eronder ingevoegd worden. De inhoud van de ingevoegde rij dient de inhoud te hebben van het bestaande rijen (geel gedeelte).

Maar nu komt echt mij vraag de blauwe gedeelte/balk kan op elk willekeurige rij geplaatst worden.
En als ik er op dubbelklik voeg het een rij met inhoud zoals bestaan er onder.
(Bijv. ene keer in rij 10 en andere keer in rij 20)

Ik heb drie van deze balken in mijn systeem, auto, brommer en fiets.

Mv/Gr

Bijlagen

Met deze code kan wel van uit geselecteerde cel/rij een kopie er onder gevoegd worden.

Optie B is dat op de blauwe balk een knop moeten komen, die niet zichbaar is bij uitprinten (op papier).
De knop dient wel mee schuiven met de blauwe balk.

Ik heb deze code werkend gekregen, maar het programma code wordt niet mee gekopieerd.

Code:
Private Sub CommandButton1_Click()
     ActiveSheet.Shapes("CommandButton2").Copy
        Range("F" & ActiveCell.Row).Select
    ActiveSheet.Paste
    Application.CutCopyMode = False
End Sub
Mv/Gr

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zal een poging doen , je kan nu een rij invoegen onder de cel ( rij ) die je geselecteerd hebt . Selecteer je rij 22 dan zal er een copy beweging gedaan worden in rij 23 cel F : H

Bijlagen

Mooi, maar is het mogelijk om het rij 10 ook variabel is?

Bijv. bij klik op het knop i.p.v. kijk naar rij <10, kijk waar het rij met het tekst Type auto staat (standaard in column F en kan alleen er onder een nieuwe rij toevoegen.

Natuurlijk kan het tekst type auto uniek zijn in dit sheet.

Mv/Gr.

Mooi, maar is het mogelijk om het rij 10 ook variabel is?

Bijv. bij klik op het knop i.p.v. kijk naar rij <10, kijk waar het rij met het tekst Type auto staat (standaard in column F en kan alleen er onder een nieuwe rij toevoegen.

Natuurlijk kan het tekst type auto uniek zijn in dit sheet.

Mv/Gr.

Beste wat jij wil is bij dubbelklikken ergens in een rij moet hij die rij selecteren of bijbehorende waarde(n) eronder kopiëren met voorgedefineerde waarden . Stel je hebt zoals in je voorbeeld op rij 10 " auto - bouwjaar '.........." staan op rij 20 "Bromfiets enz. " je gaat tussen rij 10 en 20 een paar auto's bijvoegen de rij bromfietsen gaat naar onder doorschuiven dan zal een variabele validatie moeten zijn op meerder vlakken .
Ik ben niet in staat om deze makro in elkaar te knutsellen

In principe hoeft het niet met dubbelklik, dat was mij idee maar als het anders kan is ook goed.

Tot nu toe gebeurt het met een knop.
Alleen het regel met type auto dient variabel te zijn!

Zie bijlage

Bijlagen

Een tweede poging , nu met dubbelklik in een cel van kolom F

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Het gaat wel het goede richting alleen heb ik verder geprobeerd om nog een if functie er in te zetten maar lukt mij niet met twee if functie.

Nu is het zo dat als in column F gele gedeelte dubbeldik , wordt een rij eronder toegevoegd
Maar het gebuurt ook als ik in column F blauwe gedeelte dubbelklik.

Ik was bezig om nog een if functie te maken als je op het blauwe gedeelte klik, gebeurt niks en er verschijn een MsgBox met een tekst.

Ik denk, bijv. in column E naast blauwe gedeelte een tekst ‘vol’ zetten en laten communiceren met het if functie. Zodat als je op het blauwe gedeelte dubbelklik gebeurt niks en je krijg een MsgBox met een tekst ‘’dat het is niet toegestaan om een rij te invoeren’’.

Het tekst ‘vol’ wordt later verborgen.

Ik heb de target column vervangen door " If ActiveCell = "x" Then " zal er enkel een rij ingevoegd worden daar waar een x staat ( wijzigbaar in andere waarde ) je kan de kolom verbergen , wel dubbelklikken in kolom F ( wijzigbaar door de waarde in de macro te wijzigen )

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Het is bijna klaar maar nu een extra beveiliging.

Het gedeelte blauwe cellen en de drie onderstaande gele cellen worden met het knop VOEG IN gekopieerd van een verborgen cel (hide) ingevoegd. (Waar een Active cel is)

Nu heb ik het probleem dat als ik klik waar al ingevoegde teksten staan word op het zelfde locatie nog een keer ingevoegd, en die mag niet.

Ik heb geprobeerd met nog een if functie te plaatsen zodanig dat als in column D een “y” staan kan in die rij geen invoegen plaats kunnen vinden. Alleen als waar een Active cel is en op die zelfde rij het column D leeg is.

Zie bijlage

Mv/Gr

Bijlagen

We blijven proberen , kijk ook naar wat " Warme Bakkertje " als code heeft deze zal stukken beter zijn dan die van mij .

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Nee, misschien mij vraag was niet duidelijk.

Mijn bedoeling is dat als je een blok auto wil gaan invoegen (blok betekent het blauwe gedeelte en de drie onderzijde gele gedeelte ‘hide’) kan je niet doen waar al een blok staat.

Dus kan alleen waar er geen ‘y’ staan in de column D.

Mv/Gr

Is dit dan niet handiger:

Code:
Private Sub CommandButton1_Click()
  [D11:H14].Copy Cells(Rows.Count, 4).End(xlUp).Offset(2)
End Sub

@ snb Die hebben we ook al geprobeerd, maar blijkbaar moet het 'blok' ook ergens tussengevoegd kunnen worden dus gaat die vlieger niet op. Daarom had ik er nu voor geopteerd om een blok van 4 regels te controleren op 'leeg' zodat een bestaand blok niet overschreven wordt. De spelregels worden in deze topic nl regelmatig gewijzigd.

Mvg

Rudi

Laatst bewerkt:
@ snb Die hebben we ook al geprobeerd, maar blijkbaar moet het 'blok' ook ergens tussengevoegd kunnen worden dus gaat die vlieger niet op. Daarom had ik er nu voor geopteerd om een blok van 4 regels te controleren op 'leeg' zodat een bestaand blok niet overschreven wordt. De spelregels worden in deze topic nl regelmatig gewijzigd.

Mvg

Rudi

@ Rudi , ik ben nog steeds toeschouwer :p, kan eigenlijk de TS zijn vraag niet zo goed begrijpen , maar ja we hebben al ons best gedaan :thumb:

Bedankt voor alle reacties

Ik heb de codes aangepast tot mij wenst:thumb:

Mv/Gr

Bedankt voor alle reacties

Ik heb de codes aangepast tot mij wenst:thumb:

Mv/Gr

voor de mensen die zoekfunctie gebruiken dan graag het resultaat , zo help je ook andere mensen met soortgelijke vragen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan