Advies nieuwe videokaart gevraagd

Status
Niet open voor verdere reacties.

dickenannemiek

Gebruiker
Lid geworden
24 jun 2003
Helaas strepen over het scherm en PC start niet verder door.

Bijna zeker toch de PCI-express videokaart defect.(?)

Systeem

Vista Home Premium
Moederbord MSI P6N SLI V2 / Ultra
Intel Core2 QUAD Q6600 processor
4 Gb DDR2 dualchannel geheugen

8800 GTS 640 Mb Nvidia PCI-express

400 W voeding

Graag advies voor vervanging van de videokaart voor een vergelijkbare of liever nog een "passende" betere. Tot pakweg 120 - 130 euro. (80 euro mag ook...)

Laatst bewerkt:
HD4730 - HD4770 (als ie te krijgen is zou die erg bij je systeem passen) - 9800GT - en dan afhankelijk van het merk voeding een HD4850 of HD4870.

Heb je geen garantie meer op die kaart?

Kaart is van november 2007. Nog geen twee jaar oud eigenlijk.

Om de paar maanden "ontstof" ik toch de hele boel. Ondanks dat maakte de ventilator wat meer geluid de laatste week. Om die reden deze week de kast nog open gehad.

Ik zal eens op zoek gaan naar een bon.

De bon van de PC heb ik nog. Maar daar staat de videokaart niet apart op vermeld. Dus ook geen vermelding van aantal jaren garantie op de videokaart.

Ik zie veel de 9600GT aangeboden. Niet de genoemde 9800GT. Zijn alle genoemde kaarten beter dan mijn huidige 8800GTS? (toen ie 't nog deed...)

Ik weet niet of alle 9800GT kaarten beter zijn.
Zal eens googlen.

edit:
Ja. De 9800GT is echt beter.
De HD4850 is alleen nog beter, en de HD4770 ook.

Laatst bewerkt:
De bak open gemaakt.

Ik zie dat na start de ventilator van de videokaart stil staat. Heel jammer.

Dan de voeding:

Ik lees FSP Group Fortran/Source

type FSP400-60GLN

Is de HD4850 daar bijv nog blij mee?

Is op zich niet slecht.
Hoeveel ampere staat er bij de +12V-lijn(en)?
Dat is eigenlijk net zo belangrijk als hat wattage.

ik zou eerst eens kijken of de pci-e stroom aanvoer wel goed zit
en of de fan helemaal niet draait of in begin wel en erna weer niet meer
je kaart eens in een andere pc proberen , misschien is het de voeding wel?
en of em uit elkaar halen en goed schoon maken als je dat kan.wel nieuwe koelpasta nodig dan.

ik heb zelf net de xfx 4870 1gb gekocht, leuk kaartje maar echt veel sensatie of sneller is de 4870 ook weer niet dan de 8800.
ik heb ongeveer zelfde pc config als jij en haal 13900 punten in 3d mark06 met de 4870
ik had/heb een hd2900xt in crossfire die hadden samen 16000p en 1 x hd2900= 11600p
jouw oude 8800 is ongeveer zelfde als de hd2900xt
er zijn wel wat dingen verbeterd in de 4870 maar warmte is het zelfde verhaal.
dus goede koeling is een must, je kan de fan regelen in Ati catalyst control
op 50 tot70% ( beetje herrie ja) blijft ie onder de 62 graden full load bij my en idle 47graden.
maar moet je wel goede kast hebben anders is ie 70 tot 80graden full load zomaar

ik zou wel als je deze 4870 koopt voor de 1 gb uitvoering gaan, en de xxx zegt niks mijne kan ook op 780 by 1000mhz gewoon en is dan 63 graden full load ( Aplus case - soort vliegtuig haha)

Kamikaas bedankt voor je informatie. Nee, de fan van de 8800GTS draait helemaal niet. De andere fans wel overigens. De PC start op met wat vaag beeld met flinke gekleurde strepen er over. Na een minuut alleen nog zwart beeld. Het lijkt mij dat de videokaart al beschadigd is.

De voeding dan:

12 volt 1: 14.0 A
12 volt 2: 15.0 A (hier zit nu de 8800GTS op aangesloten)

Normaal neem ik de tijd om iets als een nieuwe videokaart goed uit te zoeken. Helaas maar weinig tijd nu. De belangrijkste PC in huis doet het nu niet en daar worden ze hier thuis niet blij van... Ik heb overigens geen andere PC hier met een PCI-express kaart (om even om te wisselen zeg maar). En ik ben ook een beetje afhankelijk wat op voorraad is in de winkels (Parad.. Computerl...)

Ik heb wat met NVidia...
De 9800GT is moeilijker te verkrijgen dan de 9600GT. Is de 9600GT niet vergelijkbaar met de 9800GT?

En anders toch maar weer eens een ATI. De laatste was een 9700Pro lang geleden...

hoi ;-)

wat voeding betreft was de 400w wel beetje weinig , alles bij elkaar (PC) zal die 8800 die voeding wel leeg getrokken kunnen hebben.dus dat voeding full load stond te draaien,
en aangezien de meeste rond 80% efficientie werken. houw je theoretisch nog 350 watt over, en ampere's is ook niet alles
ik had een zalman 600 voor hd2900. 2x hd2900 trok tie al 600 ook niet moest minimaal 750 zijn maar heb een 900w gekocht voor de crossfire.
let wel op je kan snelste kaart ooit kopen maar rekenen erop de voeding belangrijkste is voor aanvoer stroom

ik zou ook toch ff kijken/bellen dan of het niet toevallig garantie is want kaart is 19 maanden oud.
meestal 2 jaar garantie soms 1 jaar.
dan ff in andere pc proberen als die mogelijkheid er is, of ff ander kaartje er bij jouw in pc.

ati 4870 is goede kaart werkt bij my perfect en heb de gewone xfx 1gb uitvoering was 139 euro bij alternate
de nvidia 260 is ongeveer zelfde als ati 4870

Laatst bewerkt:
hoi ;-)

wat voeding betreft was de 400w wel beetje weinig , alles bij elkaar (PC) zal die 8800 die voeding wel leeg getrokken kunnen hebben.dus dat voeding full load stond te draaien,
en aangezien de meeste rond 80% efficientie werken. houw je theoretisch nog 350 watt over,
Niet waar.
Lees in mijn voedingen-draadje het gedeelte over efficientie

en ampere's is ook niet alles
ik had een zalman 600 voor hd2900. 2x hd2900 trok tie al 600 ook niet moest minimaal 750 zijn maar heb een 900w gekocht voor de crossfire.
Beetje onzin.
2x hd2900 kan volgens mij nooit 600W uit de muur hebben getrokken. Heb je dit gemeten?
Amperage is juist het allerbelangrijkste!!!

let wel op je kan snelste kaart ooit kopen maar rekenen erop de voeding belangrijkste is voor aanvoer stroom

ik zou ook toch ff kijken/bellen dan of het niet toevallig garantie is want kaart is 19 maanden oud.
meestal 2 jaar garantie soms 1 jaar.
dan ff in andere pc proberen als die mogelijkheid er is, of ff ander kaartje er bij jouw in pc.
Dat de voeding belangrijk is ben ik wel met je eens.

En garantie:
Ik denk dat er sowieso garantie op de videokaart zit.
Alleen is de economische levensduur van een videokaart 3-4 jaar. Dus na 2 jaar is een groot deel van de waarde al verdampt. Maar aangezien een 8800GTS 1,5 jaar geleden nog een vrij hoge prijs had is het zeker zinvol om de kaart te laten reparen. Misschien krijg je zo toch nog gratis een nieuwe videokaart. Gewoon proberen.
Let op: ik heb het over wettelijke garantie. Niet op de extra garantie die bedrijven zelf geven.

Maar misschien kan je de videokaart nog even in een andere pc proberen?

ati 4870 is goede kaart werkt bij my perfect en heb de gewone xfx 1gb uitvoering was 139 euro bij alternate
de nvidia 260 is ongeveer zelfde als ati 4870
De HD4850 moet wel op de voeding kunnen, denk ik.
De HD4870 zou echt te zwaar worden.

Misschien toch maar gelijk een goede voeding zodat je geen probleem hebt. Ligt er een beetje aan of je in de toekomst zelf wilt gaan upgraden of dat je dan gewoon een nieuwe complete pc koopt.

Ik ga zo met de 8800GTS bij de winkel langs.

Denk aan de HD4850 (geadviseerde voeding 450 watt) eventueel als vervanging. Kwam ook de (NVidia...) GTS250 tegen. Lijkt ook niet slecht op eerste gezicht. Geadviseerde voeding 400 Watt.

@marsmannetje

kijk ff op internet wat een hd2900xt gebruikt (genaamd de kachel en ook wel de powerslurper)
dat dan x2 =full load 200a220watt per kaart

ik had dan ook de zalman 600 en kreeg 1200 punten met 2 kaarten .
erna een voeding apart erbij gezet van 350 watt voor de 2e kaart hoppla 15600 punten.

komt nog bij heb Aplus case met 13 fannen 2x25cm 2x 12cm 3x6cm voor geheugen,
2x8cm - 1 van videokaart zelf en 2x2 van 4cm voor de 2 harddisken

q6600 + 2dvdrom + p5e moederboard + 2x2048mb memory

heb toen 900 watt gehaald beter overwaarde dan te weinig

dat zou ik zeker ff doen grote kans ze em opsturen voor rma

en ga niet te laag met je nieuwe aankoop , beter iets meer uitgeven ook voor voeding en kaart.
want het moet weer min 2 jaar mee natuurlijk.en alle spellen worden steeds zwaarder
en aangezien voeding even oud is of ouder , is de kans die het erna zal begeven misschien ook groot.
en laat je niet zomaar weer wegsturen met nee geen garantie.

Beetje offtopic..

@marsmannetje

kijk ff op internet wat een hd2900xt gebruikt (genaamd de kachel en ook wel de powerslurper)
dat dan x2 =full load 200a220watt per kaart

ik had dan ook de zalman 600 en kreeg 1200 punten met 2 kaarten .
erna een voeding apart erbij gezet van 350 watt voor de 2e kaart hoppla 15600 punten.

komt nog bij heb Aplus case met 13 fannen 2x25cm 2x 12cm 3x6cm voor geheugen,
2x8cm - 1 van videokaart zelf en 2x2 van 4cm voor de 2 harddisken

q6600 + 2dvdrom + p5e moederboard + 2x2048mb memory

heb toen 900 watt gehaald beter overwaarde dan te weinig
Je had alleen maar 500W wat je kon gebruiken en geen 600W... (de beruchte +12V)
Met een goede 600W had je de boel prima kunnen draaien.

Sterker nog: met jouw voeding had het ook moeten kunnen:
http://hothardware.com/articles/ATI_Radeon_HD_2900_XT__R600_Has_Arrived/Default.aspx?page=20
530W uit de muur. Gemiddelde voeding is zo'n 80% effiecient. Dus uiteindelijk trekt het systeem maar zo'n 420W. Dat valt dus wel mee :)

Maar het kan zijn dat de verdeling van de 12V-lijnen een beetje ongelukkig was, dus dat jij bijv 2 van de 4 12V-lijnen heel zwaar belast en de rest nauwelijks. Dat kan ik natuurlijk niet uitsluiten.
En ik heb niet gevraagd of je ook overklokt. En je hebt idd behoorlijk wat fans.

Terug van de winkel. Niet te veel zelf verteld. "Beeldscherm met strepen en een videokaart van november 2007".

Dat vonden ze wel heel snel bij Computerland Leiden. En ook heel jammer voor mij. Ze hebben nog even gekeken op de site van XFX of die nog verlengde garantie aanbiedt. Maar weer helaas. Mij werd aangeraden zelf contact op te nemen met XFX om te kijken of zij nog iets voor mij konden doen.

Op proef de GTS 250 meegenomen. Mag binnen twee weken nog terug. Hij draait inmiddels al met de nieuwste drivers (eerst de oude eraf gehaald hoor..). Mijn zoon maar eens aan het gamen zetten.

Nu lees ik op de doos van de GTS 250: This card requires 450 Watt with a minimum of 24 amps on the +12 volt rails...

TERUGGAAN. Laat je niet afschepen.

Je hebt te maken met de wet. De wet heb je aan je kant.

Kijk op consuwijzer.nl.

Jij hebt recht op een deugdelijk produkt. Schoften van computerzaken (ik heb er geen andere woorden voor) proberen altijd onder garantie uit te komen. Omdat de gemiddelde nederlander de wet niet kent lukt dit ook meestal nog. :mad:

hoi hoi

terug gaan natuurlijk dan sturen ze em maar op voor rma, zelfs bij de goedkoopste videokaarten staat 2 jaar garantie nvidia.
of contacten me xfx
http://www.xfxforce.com/en-gb/Help/ContactUs.aspx

en die nieuwe beter terug geven voor ze straks daarover zeiken ,dat ie is geopend enz
tenzij je em wil houden natuurlijk

maar je hebt gewoon recht op reparatie of een nieuwe en daar moet je op staan!!!
en eerder ga je niet weg, en anders koop je daar nooit meer natuurlijk, kaart was rond 300 euro das wel 660 gulden , en das geen 18 maanden levensduur koopje

ik had tv philips 32inch 16 maanden kapot , gebeld was verlopen is 1 jaar , dus niet achteraf kreeg ik nieuwe

headset plantronics 590a kreeg nieuwe na 19 maanden gebruik en headset laden niet meer

dus vuisten gebald rug recht en strak voor uit kijken en terug (desnoods trek je em ff achter toon bank vandaan lol )

@marsmannetje

nee clock niet echt over ( meestal alleen ff om te kijken wat het scheelt maar meestal niets dus paar punten of fps) maar had wel alle pins erin 6+8pin - op zalman heb ik de 8 pin zelf gemaakt had maar 2 x6 en met crossfire had ik de pci-e uitgang verdeeld allebei 1 en dan met 2x een dubbele cdrom converter stekker naar 6 pin de andere erin.
dus 4x6 pin maar dat werkte niet

nu heb ik tagan bz serie 900watt die heeft 2x 6 en 2 x 8 pins en net een nieuwe 1x 4870 dus nog genoeg over lol maar komt nog 4870 x 2 by ;-) binnenkort

Laatst bewerkt:
Zo werken. Morgen maar terug en even denken wat te doen. Vergelijkbaar product vragen?

Maar het zou inderdaad vreemd zijn dat zo'n apparaat er na 19 maanden mee stopt en dat je dat moet accepteren. De verkoper van Computerland had het zelf over een verwachte levensduur van drie/vier jaar voor een videokaart. "Maar soms gaan ze na een week al kapot he...". Het is natuurlijk prettig wanneer de verkoper uit zichzelf klant- en servicegericht is en niet alleen zegt "jammer maar helaas".

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan