• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Standaardafwijking berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

fredotter

Gebruiker
Lid geworden
26 jun 2009
Ben ik weer :)

In navolging van mijn vorige vraag heb ik nu voor een aantal cases gecheckt of ze binnen een specifieke periode vallen, namelijk 36 maanden vóór een bepaalde maand. Nu wil ik dit gebruiken om voor die periode een standaardafwijking te berekenen.

Wat ik dus zoek is een formule om voor een bepaalde maand een standaardafwijking te berekenen, maar dan alleen die cases te gebruiken die in de 36 maanden daarvoor vallen.
Deze heb ik al gecodeerd en hebben een '1' gekregen, cases die niet binnen die 36 maanden vallen hebben een '0'. (zie vorige vraagtopic)

Bijgevoegd zit een deel van mijn excel bestand:

Ik zoek dus een formule voor de standaardafwijking van bijvoorbeeld mei 1992 (kolom I ). Deze wil ik hebben van gegevens uit bijvoorbeeld kolom C (of D/E/F/G/H), maar dan alleen gebaseerd op die rijen waarbij de waarde in kolom I (mei 1992) 1 is.

Bijlagen

fredotter, De functie in Excel voor de standaarddeviatie is: STDEV

Groet, Leo

fredotter, De functie in Excel voor de standaarddeviatie is: STDEV

Groet, Leo

Oké, thanks.
Ik had al zoiets gevonden m.b.v. de helpfunctie, maar nu zit ik nog wel met het probleem hoe dit uit te voeren.

Stel ik wil voor de maand mei 1992 de STDEV van W1 berekenen. Dan wil ik dus dat Excel alleen die waarden uit kolom C gebruikt voor het berekenen van de STDEV waarbij in de kolom mei 1992 een '1' staat.
Dus in het geval van mijn voorbeeld werkblad zou de STDEV alleen berekend worden op basis van de waarde in cel C4. Cel I4 is namelijk de enige cel uit de kolom mei 1992 die de waarde "1" heeft.

Mijn originele werkblad is vele malen groter, dus ik zou voor dit probleem graag een code gebruiken, dus als iemand mij kan helpen..... GRAAG!

Bedoel je het zo?

Code:
=SOMPRODUCT((I4:I22=1)*STDEV(C4:C22))
De standaarddeviatie wordt berekend in de C-kolom voor die rijen die in de I-kolom een 1 hebben staan.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Zat toevallig je vraag te bekijken. Het berekenen van een st.dev. kan niet op basis van één waarneming. Als er maar één waarneming is dat het gemiddelde, is er geen variantie en dus geen st.dev.
Je kan wel een nieuwe kolom maken met =IF(I4=1;C4;0), en dan over alle waarden (die als classificatie een `1 hebben) de st.dev inclusief de nullen.
Als je 2 waarden hebt kan de st.dev daarentegen wel berekend worden, dan kan je i.p.v. nullen de cellen blanco laten.

succes

Bedoel je het zo?

Code:
=SOMPRODUCT((I4:I22=1)*STDEV(C4:C22))
De standaarddeviatie wordt berekend in de C-kolom voor die rijen die in de I-kolom een 1 hebben staan.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

FANTASTISCH :thumb:

@ willemtim

Mijn originele werkblad heeft veel meer waarden dus dan zal het bijna niet voorkomen dat de STDEV één waarde gebaseerd is. Dit bestand is alleen te groot om te uploaden......

Hmmz, iets te vroeg gejuicht.

Nu heb ik namelijk de code ingevuld in cel J4. Ik krijg dan de waarde 112, 23. (lijkt mij vrij hoog gezien de waarden in kolom C waarmee de STDEV berekend wordt)

Nu heb ik 'ter controle' ook in cel C5 de formule "=STDEV(C11:C17)" ingevuld. Volgens mij zou ik dan als het goed is dezelfde waarde moeten krijgen. Nu krijg ik echter de waarde '10'.

Waar zit hem nu de fout? In de eerste formule in cel J4 of in de 2e formule ter controle in cel C5?

Ik heb een nieuw voorbeeld bijgevoegd.

Bijlagen

En zo?

Code:
=STDEV(ALS(($J$4:$J$22=1);C4:C22))

Let op: dit is een matrix formule, dus afsluiten met CTRL-SHIFT-ENTER ipv ENTER.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
In plaats van te piekeren over formules, gebruik een draaitabel. Die kan ook standaardafwijkingen aan. (Ik heb geen Excel 2007 dus heb jouw bijlage niet bekeken).

Wigi

En zo?

Code:
=STDEV(ALS(($J$4:$J$22=1);C4:C22))

Let op: dit is een matrix formule, dus afsluiten met CTRL-SHIFT-ENTER ipv ENTER.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

:thumb::thumb::thumb::thumb::thumb::thumb::thumb::thumb::thumb::thumb::thumb::thumb:

Working like a charm!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan