Welke CPU cooler?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Als ik er nog ééntje aan toe mag voegen die al sinds september 2007 mijn processor érg goed koelt : Klik

Maar, pas op, áls je het ding koopt, koop je alleen de koeler en nog niet de 2x120mm fans (ja, je leest het goed, 2x120mm!!!) die mag je er nog los bijkopen.

Laatst bewerkt:
Op welke socket past die?

Ik ben vergeten te vermelden dat het een socket AM2+ wordt.

Waarom de mugen 2 niet?
Das toch s werelds bekendste koeler. En qua prijs-kwaliteit zekers de beste (er zijn een paar heel dure oplossingen die beter zijn).
Ik weet alleen niet of deze in je kast past. Op het socket past ie wel..

ik neem aan dat je een van deze heren hebt? anders is de keuze zeer simpel tussen die 2 :D AMD Athlon™ 64 X2 Dual-Core CPU, AMD Athlon™ 64(-FX) (939/940/AM2)

alleen die processors worden ondersteund door beide... dus het moet een van die worden ( correct me if i'm wrong)(tis al laat he)

ik ga mee met marsmannetje, mugen 2 :thumb:

alhoewel die van pasja koelt echt alles een beetje en de processor een hoop lijkt mij

maar daar kan ik niks over zeggen, mugen 2 wel superfijn!

Er zijn veel goede koelers, het is veelal ook een kwestie van wat past het beste en wat willen je hersens en vooral, wat accepteer je aan lawaai. Als geluidsproduktie geen rol speelt dan zijn meerdere koelers een optie waaronder de genoemde Mugen 2 die een redelijke herrieschopper is met zijn forse geluidsproduktie van 26,5 dB(A)

Laatst bewerkt:
Er zijn veel goede koelers, het is veelal ook een kwestie van wat past het beste en wat wille je hersens (emotie / marketing van fabrikanten)

vind ik ook :D, erg veel goede, er is keuze zat.... en de stock koelers worden ook steeds beter naar mijn mening :thumb:

maar als je verder wild dan een low of mischien een mild overclock zal je echt een betere moeten kopen!

zo een die hier geadvisseerd word :thumb:

Er zijn veel goede koelers, het is veelal ook een kwestie van wat past het beste en wat willen je hersens en vooral, wat accepteer je aan lawaai. Als geluidsproduktie geen rol speelt dan zijn meerdere koelers een optie waaronder de genoemde Mugen 2 die een redelijke herrieschopper is met zijn forse geluidsproduktie van 26,5 dB(A)

Dat is een beeeeeeeetje complete nonsens. De mugen 2 komt uit veel testen als 1 van de stillere.... Paar maanden terug nog naar diverse testen gezocht. (ivm met de Tweakers BBG van mei)

Dat is dus het probleem, ik zou de mugen 2 wel willen hebben alleen die verkopen ze niet bij de winkel waar ik heen ga en die andere 2 wel.

http://ixbtlabs.com/articles3/cpu/asus-sknightII-cooler-july2k8-p3.html
http://www.frostytech.com/articleview.cfm?articleid=2260&page=3

Beetje lastige keuze. De Asus is zeker stiller, maar uit de 2e testlink blijkt dat de zalman beter koelt.

edit:
http://tweakers.net/pricewatch/229938/scythe-mugen-2-scmg-2000.html
Als je de mugen 2 besteld, dan ben je incl verzendkosten nog goedkoper uit dan die 2 wat oudere koelers die je bij norrod kan kopen...

nog een test van de mugen 2:
http://ixbtlabs.com/articles3/cpu/premium5-coolers-shootout-may2k9-part1-p6.html

Laatst bewerkt:
Dat is een beeeeeeeetje complete nonsens. De mugen 2 komt uit veel testen als 1 van de stillere.... Paar maanden terug nog naar diverse testen gezocht. (ivm met de Tweakers BBG van mei)

nou.... er kunnen meerdere ventilatoren op dus dan kan hij flink geluid maken :D

Hoi !

De Mugen 2 draait bij mij met 1 fan nooit sneller dan zo'n 900 rpm (Phenom II 940) zelfs niet bij de temp. in m'n PC-hok van momenteel 33 graden !

Met een extra fan aan de exhaust-kant (dus 2 x 120 cm.) blijft de snelheid onder de 500 rpm.

M'n casefans maken meer herrie dan de CPU-koeler !

Dus wie er zegt dat de Mugen 2 'n herriemaker is heeft 'm volgens mij niet uitgetest.

M'n vorige koelers, de Thermaltake Big Type 120 en de Artic Cooling Pro maakten wel wat meer herrie.

Uiteraard heb ik niet alle koelers geprobeerd, maar, mede gezien de prijs/prestatie verhouding zou ik zeker voor de Scythe Mugen2 gaan.

Greetz,

Harry.

groot nadeel aan de mugen is de groote.... hij werkt echt SUPER maar als er geen ruimte voor is ben je al snel klaar.. plus ze verkopen hem niet bij de winkel waar hij naartoe wil gaan :D

zelf zou ik ook de mugen 2 aanraden....

ok, wijziging

Toch voor een Intel Dual Core gegaan, met socket 775.
Met moederbord MSI P45 NEO-F
De verkoper raadde mij aan de eerste tijd gewoon de boxed cooler er op te laten.
Is dit een goed idee, anders kan ik later nog een andere koeler kopen (mugen2 als ie erop past)

ok, wijziging

De verkoper raadde mij aan de eerste tijd gewoon de boxed cooler er op te laten.
Is dit een goed idee, anders kan ik later nog een andere koeler kopen (mugen2 als ie erop past)

als je niet overclocked is het genoeg om de boxed te gebruiken... alhoewel hoe koeler hoe beter.... (NIET TE KOEL) ... en zeker met dit warme (maar vooral lekkere :D) weer is een extra koeling nooit overbodige luxe

Als je de prijsklasse bekijkt waarin TS zoekende is, dan is de Mugen 2 qua prijs/kwaliteitverhouding één van de goede. Wat het geluidsniveau betreft denk ik dat Harry een correcte weergave geeft v.w.b. geluidsproduktie, alleen wél bij een bepaalde fansnelheid. Veel testsites bekijken het niveau op 'idle' niveau en op 'stressed' niveau en daar tussenin én daarnaast bij verschillende types processors en daar zit 'm veelal de kneep. Bij een core 2 duo de ene koeler testen kan geheel andere resultaten opleveren dan bij een quadcore. Juist in die wat meer stressed situaties vind ik 'm niet zo gek stil.
Idd. heb ik 'm zelf nog niet eerder mogen 'beluisteren', maar vind ik een redelijk neutrale meting of eigenlijk metingen gerekend vanaf idle tot stressed, iets gemakkelijker te beoordelen dan bij één of twee specifieke snelheden. Daarbij speelt natuurlijk ook nog eens een keer een rol wélke fan geplaatst is. Dat is bij testsites in alle koelers dezelfde.
Gelet op de prijsklasse waarin Xtinction zoekende is zou ik bijv. ook eens de Thermalright True Black 120 bekijken (geluidsniveau niet bekeken). Deze is enkele Euro's duurder maar als je als aspirant koper zou struikelen over enkele euro's terwijl je zoekende bent naar een extreem goed koelende koeler en reeds in die prijsklasse zoekende was, dan mag dat niet zo heel veel uitmaken.

ok, wijziging

Zo die verkoper zal wel blij zijn dat ie weer een moeilijk te verkopen dual core socket 775 kwijt is :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan