PC doorgebrand?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bermuda

Gebruiker
Lid geworden
11 sep 2008
Hallo...

Dus, ik zat net nog ff vrolijk te gamen, en opeens BAM. Alles weg, scherm zwart, niks deed het meer, comp was uit.
Hoe dit komt? Nou... mijn PC is een beetje doorgebrand. Ik zat vrolijk te gamen, opeens rook ik een sterke brandlucht. Dacht dat het van buiten kwam ofzo... meteen daarna hoor ik een bijzonder luid geknetter vanuit m'n pctje komen en bam, alles uit.

Dus... de grote vraag...
Wat betekent dit nou voor mijn PC? Ik durf hem niet meer aan te zetten... (als dat uberhaupt nog gaat). Ik weet wel, tijdens het opstarten hoorde ik altijd een bijzonder luid geblaas (mischien dat er een fan vast zat?)

Anyways, ik weet ook dat tijdens het gamen (dit was in de winter) mijn PC temperatuur op liep tot 70-75 graden. Maar behalve het luide geblaas dat ik alleen tijdens het opstarten te horen kreeg had ik er verder nooit geen problemen mee. Mischien dat nu, tijdens deze ongelofelijke hitte, de PC temperatuur wel verder omhoog is gegaan dan 75 graden. Ik heb immers 7 tot 8 uur zitten gamen vandaag. Kan er nog iets gefixed worden? Moet ik de kast ff openhalen? Moet ik ff m'n garantiebon tevoorschijn halen? Moet ik mischien een expert erbij halen?

Greetings,

Wesley! (Ik zit trouwens op de laptop van m'n pa op het moment)

P.S.: Mijn computer specs (voor zover ik die kan herinneren)

AMD Phenom 8450 Triple-Core Processor
4096 MB RAM (waarvan er max. 3250 gebruikt werd)
ATI Radeon HD4850 video kaart
Kloksnelheid 2,10 ghz

Als ik het me goed herinner, was mijn voeding 450 watt. Niet de beste voeding die je kan krijgen voor zo'n PC, de aanbevolen hoeveelheid voor de ATI Radeon HD4850 was namelijk 450 watt, en dan komen er nog een paar dingen bij die een extra hoeveelheid watt vereisen.

Ik heb net in de kast gekeken, ik zie op het 1e gezicht niet dat er iets mis mee is.
En ik weet niet of dit er ook maar iets mee te maken heeft, maar binnen brandt nog een lampje (computer staat gewoon uit). gewoon even ter informatie...

Laatst bewerkt:
k zou eerst de kast openmaken en kijken wat de schade is. Zaten de fans niet onder het stof? 75 graden vind ik al erg warm...

Hoi,

ik weet niet welke spel je toen speelde, en hoelang.
ik schrik niet als je zegt dat het een zwaar spel is, en je speelt het ook al een paar uurtjes.
maar ik vindt 70/75 toch wat te hoog,maar het mag niet zo wezen dat je CPU daar door kapot gaat.

ik zou gewoon computer proberen aan te zetten.
mocht je er geen leven uit krijgen, kast open maken!

sjone.

Laatst bewerkt:
k zou eerst de kast openmaken en kijken wat de schade is. Zaten de fans niet onder het stof? 75 graden vind ik al erg warm...

Mijn fans zitten eigenlijk wel onder het stof, en niet zo'n beetje ook niet. De hele kast zit eigenlijk onder het stof... dan zal ik in ieder geval de stof eruit halen...

Hoi,

ik weet niet welke spel je toen speelde, en hoelang.
ik schrik niet als je zegt dat het een zwaar spel is, en je speelt het ook al een paar uurtjes.
maar ik vindt 70/75 toch wat te hoog,maar het mag niet zo wezen dat je CPU daar door kapot gaat.

ik zou gewoon computer proberen aan te zetten.
mocht je er geen leven uit krijgen, kast open maken!

sjone.

Het was niet een van de lichtste spellen die ik aan het doen was nee, en ik had de settings van het spel op maximaal staan (dus maximale textuur detail, hoge detail schaduw enz), dit zorgde dus voor nog intensiever gebruik van m'n PC. Ik zou heel graag mijn PC weer aan willen zetten, maar hoe weet ik dat als ik hem aanzet en hij doet het, dat ie dan niet weer ergens door gaat branden?

De kast heb ik al ge-opent, ik kan behalve dat er overal stof zit, verder niks zien. Ik zal de stof eruithalen en nog eens goed kijken. Als het gelukt is of ik heb iets gezien dan meld ik dat hier wel.

b.v.d.

Wesley

Voeding zal 100% kapot zijn.
De rest is afwachten.
Welk merk voeding had je?

PC is in elkaar gezet door een bedrijf? Dan natuurlijk teruggaan. Mogen zij het herstellen.

Voeding zal 100% kapot zijn.
De rest is afwachten.
Welk merk voeding had je?

PC is in elkaar gezet door een bedrijf? Dan natuurlijk teruggaan. Mogen zij het herstellen.

Weet niet zeker welk merk het was, PC was wel in elkaar gezet door iemand (maar ik weet niet of dat voor een bedrijf kan doorgaan).
M'n pa wou namelijk de goedkoopste manier zoeken om een goede PC te krijgen, toen heeft hij ergens een a4 blaadje gevonden gemaakt met word om zo een PC aan te schaffen. Die persoon heeft wel de computer in elkaar gezet.

Ik heb hem wel een HD4850 laten bestellen voor die computer, maar ik heb zelf niks gedaan met de kast. Hij heeft alles zelf erin gezet, en zei dat het goed was zo...
Verkooppraatjes waarschijnlijk om er zo vlug mogelijk vanaf te komen.

EDIT: Heb hem net proberen aan te zetten maar komt geen teken van leven uit. Ik zie ook niet waar er precies iets kapot is...

Laatst bewerkt:
De voeding moet toch ergens gekocht zijn.
Als je geen bonnen hebt, dan moet je vragen aan de persoon die de pc in elkaar heeft gezet of hij die niet heeft.
Dan kan je namelijk de voeding terug sturen.

Zou jij op de voeding kunnen kijken welk merk het betreft? Ik ben namelijk bang dat het een zeer zwak merk is, met slechte beveiliging. In dat geval vrees ik een beetje voor de rest van je hardware.

De voeding moet toch ergens gekocht zijn.
Als je geen bonnen hebt, dan moet je vragen aan de persoon die de pc in elkaar heeft gezet of hij die niet heeft.
Dan kan je namelijk de voeding terug sturen.

Zou jij op de voeding kunnen kijken welk merk het betreft? Ik ben namelijk bang dat het een zeer zwak merk is, met slechte beveiliging. In dat geval vrees ik een beetje voor de rest van je hardware.

Dat kunnen we het beste doen ja, terug naar die persoon gaan. Ik heb net de kast opengemaakt, en de voeding blijkt geen 450 watt te zijn maar zelfs een 400 watt. Het merk is ATX Netzteil... (denk ik?, want dat stond ergens in m'n kast) zeg alsjeblieft niet dat dat een goedkoop merk is die de rest van m'n hardware waarschijnlijk kapot heeft gebrand...

Laatst bewerkt:
Dat is geen merk.
Wat staat er nog meer op het stickertje?

Ik zie verder niets, er staat een waarschuwing op over hazardous voltages, SP 3300 en wat dingen over AC output, DC output en max current output. En 3 kleine donkerblauwe printjes die te klein zijn om te lezen, een serial nr... en ATX Netzteil.

acx0js.jpg

Laatst bewerkt:
Hallo...

Dus, ik zat net nog ff vrolijk te gamen, en opeens BAM. Alles weg, scherm zwart, niks deed het meer, comp was uit.
Hoe dit komt? Nou... mijn PC is een beetje doorgebrand. Ik zat vrolijk te gamen, opeens rook ik een sterke brandlucht. Dacht dat het van buiten kwam ofzo... meteen daarna hoor ik een bijzonder luid geknetter vanuit m'n pctje komen en bam, alles uit.

Dus... de grote vraag...
Wat betekent dit nou voor mijn PC? Ik durf hem niet meer aan te zetten... (als dat uberhaupt nog gaat). Ik weet wel, tijdens het opstarten hoorde ik altijd een bijzonder luid geblaas (mischien dat er een fan vast zat?)

Anyways, ik weet ook dat tijdens het gamen (dit was in de winter) mijn PC temperatuur op liep tot 70-75 graden. Maar behalve het luide geblaas dat ik alleen tijdens het opstarten te horen kreeg had ik er verder nooit geen problemen mee. Mischien dat nu, tijdens deze ongelofelijke hitte, de PC temperatuur wel verder omhoog is gegaan dan 75 graden. Ik heb immers 7 tot 8 uur zitten gamen vandaag. Kan er nog iets gefixed worden? Moet ik de kast ff openhalen? Moet ik ff m'n garantiebon tevoorschijn halen? Moet ik mischien een expert erbij halen?

Greetings,

Wesley! (Ik zit trouwens op de laptop van m'n pa op het moment)

P.S.: Mijn computer specs (voor zover ik die kan herinneren)

AMD Phenom 8450 Triple-Core Processor
4096 MB RAM (waarvan er max. 3250 gebruikt werd)
ATI Radeon HD4850 video kaart
Kloksnelheid 2,10 ghz

Als ik het me goed herinner, was mijn voeding 450 watt. Niet de beste voeding die je kan krijgen voor zo'n PC, de aanbevolen hoeveelheid voor de ATI Radeon HD4850 was namelijk 450 watt, en dan komen er nog een paar dingen bij die een extra hoeveelheid watt vereisen.

Ik heb net in de kast gekeken, ik zie op het 1e gezicht niet dat er iets mis mee is.
En ik weet niet of dit er ook maar iets mee te maken heeft, maar binnen brandt nog een lampje (computer staat gewoon uit). gewoon even ter informatie...

hoi,toen ik het eerst las dacht ik dat je voeding niet genoeg watt had voor de apparatuur dat je eraan had aangesloten,dan dacht ik aan je CPU,en...het kan zijn dat je PC gewn overhit is door een defecte fan of door dat je je pc op een plek waar niet genoeg ventilatie is hebt geplaatst.:confused:
Eigenlijk eerlijkgezegd denk ik dat je fan gwn naar de maan is...75°!!!das wat heet!

Ik zie verder niets, er staat een waarschuwing op over hazardous voltages, SP 3300 en wat dingen over AC output, DC output en max current output. En 3 kleine donkerblauwe printjes die te klein zijn om te lezen, een serial nr... en ATX Netzteil.

acx0js.jpg

ATX is geen merk...zoals de boveznste persoon al zei...er moet toch ergens eeen merk zijn???Iets zoals aan de binnenkant van de kast,of buitenkant,heb je al eens gekeken naar he tmerk van je moederbord?

hoi,toen ik het eerst las dacht ik dat je voeding niet genoeg watt had voor de apparatuur dat je eraan had aangesloten,dan dacht ik aan je CPU,en...het kan zijn dat je PC gewn overhit is door een defecte fan of door dat je je pc op een plek waar niet genoeg ventilatie is hebt geplaatst.:confused:
Eigenlijk eerlijkgezegd denk ik dat je fan gwn naar de maan is...75°!!!das wat heet!

Ik denk eerlijk gezegd allebei! Het blijkt nu dat m'n voeding niet 450 watt is maar zelfs 400 watt. En dat terwijl je voor een HD4850 alleen al eigenlijk 450 nodig hebt. Ik denk dat het dan de fan van mijn videokaart is geweest, tijdens het opstarten hoorde je zo'n luid geblaas, het leek wel of iemand een stok in de fan had gestoken. Je hoorde de "toonhoogte" van de fan wat omlaag gaan naarmate de PC langer opstartte, en op een gegeven moment hoorde je helemaal niks meer. De fan die in de computer zelf zat deed het nog wel, want ik hoorde nog een fan draaien en ik voelde ook nog een zuchtje wind uit de achterkant van de PC komen. Overigens zat de gehele hardware onder het stof! Dat heb ik nu schoongemaakt maar is nu een beetje te laat...

Dit zijn de dingen die ik in m'n pc heb kunnen vinden...

AMD
Asus
MZA-MX
AMIBios
MSI
MX15

Je moet weten dat ik echt geen verstand heb van deze dingen, ik heb nog nooit een computer uit elkaar gehaald of weer in elkaar gezet. Er staat ergens nog een grote sticker op de achterkant van iets, maar daarvoor zou ik de kast verder uit elkaar moeten halen en weet niet of een zekere pa daar blij mee is als ik aan het rommelen ben...

Laatst bewerkt:
dat stickertje van de voeding is degene die ik bedoel.
Alleen echt lezen kan ik het niet.
Op SP-3300 kan ik ook niet veel vinden.

Wat staat er onder "ATX Netzseil"?

En wat staat er in het tabelletje bij de +12V-lijn?
(hoeveel Ampere e.d.)

dat stickertje van de voeding is degene die ik bedoel.
Alleen echt lezen kan ik het niet.
Op SP-3300 kan ik ook niet veel vinden.

Wat staat er onder "ATX Netzseil"?

En wat staat er in het tabelletje bij de +12V-lijn?
(hoeveel Ampere e.d.)

In het tabelletje staat het volgende:

AC INPUT: 230VAC5a
DC Output: +3.3v | +5v | +12v |-12v | +5VSB
Max current output: +22a | +24a | +20a | 0.8a | 2.0 A
170w | 210w | 96w | 10 w |
400 w

Ik denk eerlijk gezegd allebei! Het blijkt nu dat m'n voeding niet 450 watt is maar zelfs 400 watt. En dat terwijl je voor een HD4850 alleen al eigenlijk 450 nodig hebt. Ik denk dat het dan de fan van mijn videokaart is geweest, tijdens het opstarten hoorde je zo'n luid geblaas, het leek wel of iemand een stok in de fan had gestoken. Je hoorde de "toonhoogte" van de fan wat omlaag gaan naarmate de PC langer opstartte, en op een gegeven moment hoorde je helemaal niks meer. De fan die in de computer zelf zat deed het nog wel, want ik hoorde nog een fan draaien en ik voelde ook nog een zuchtje wind uit de achterkant van de PC komen. Overigens zat de gehele hardware onder het stof! Dat heb ik nu schoongemaakt maar is nu een beetje te laat...

Dit zijn de dingen die ik in m'n pc heb kunnen vinden...

AMD
Asus
MZA-MX
AMIBios
MSI
MX15

Je moet weten dat ik echt geen verstand heb van deze dingen, ik heb nog nooit een computer uit elkaar gehaald of weer in elkaar gezet. Er staat ergens nog een grote sticker op de achterkant van iets, maar daarvoor zou ik de kast verder uit elkaar moeten halen en weet niet of een zekere pa daar blij mee is als ik aan het rommelen ben...

weet je,om goed te worden in pc's ga je ooit eens een pc uit elkaaar moeten halen...en ik denk nog altijd wat ik daarboven heb geschreven...nieuwe voeding aanschaffen,een van 600Watt,oftewel een nieuwe CPU..

Ga er maar vanuit dat het geen goed merk is.
Dat hoeft nog niets te betekenen, maar ik zou niet zo maar een nieuwe voeding kopen. Probeer er anders een te lenen. Of maak de afspraak dat je de voeding terug kan brengen als er meer kapot is.

Technische uitleg waarom ik denk dat het een zwak merk is:
max 20A op de +12V. AxV=W -> 20A x 12V = 240W.
Dit terwijl een goede 400W voeding toch zeker wel 100W meer op de 12V kan doen.

(zie mijn voedingendraadje voor meer info)

Ga er maar vanuit dat het geen goed merk is.
Dat hoeft nog niets te betekenen, maar ik zou niet zo maar een nieuwe voeding kopen. Probeer er anders een te lenen. Of maak de afspraak dat je de voeding terug kan brengen als er meer kapot is.

Technische uitleg waarom ik denk dat het een zwak merk is:
max 20A op de +12V. AxV=W -> 20A x 12V = 240W.
Dit terwijl een goede 400W voeding toch zeker wel 100W meer op de 12V kan doen.

(zie mijn voedingendraadje voor meer info)

wow man,das ingewikkelt...:shocked:

Daar is niets ingewikkeld aan. Amperage x Voltage = Wattage.
Pure natuurkunde ;)

Om marsmannetjes conclusie terug te rekenen: een goede voeding levert meer amperes op de 12V lijn. Laten we zeggen 25A x 12V = 300W
Of 28A x 12V = 336W (340 dus).

Daar is niets ingewikkeld aan. Amperage x Voltage = Wattage.
Pure natuurkunde ;)

Om marsmannetjes conclusie terug te rekenen: een goede voeding levert meer amperes op de 12V lijn. Laten we zeggen 25A x 12V = 300W
Of 28A x 12V = 336W (340 dus).[/QUOTE

Allright!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan