CPU temperatuur 90 graden!?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robin2007

Gebruiker
Lid geworden
2 apr 2007
Hallo,

De processor in mijn pc wordt echt opvallend heet (90 graden).
Als ik de pc opstart en naar het bios ga om de temperaturen te bekijken geeft hij meestal tussen de 80 en de 90 graden aan.

Ik vind dit niet normaal. Er zit verder ook geen stof in de kast.

Heb een Intel cpu cooler en een Papst Casefan.

Wat kan ik hier aan doen?

alvast bedankt.

Groet,

Robin:thumb:

Wat voor processor en wat voor cooler zit er op de processor? Is er kort geleden door u of iemand anders in de kast geweest of wat te veranderen/verbouwen in de kast?

Als het een oude processor is zou ik eens de processor pasta tussen je block en je processor vervangen. Doet wonderen. Niet te dik want dat is ook niet goed. Maak het met een oud pasje gelijk over je processor en kijk wel uit dat je niet statisch geladen bent en dat alle stekkers uit je kast zijn.

En wie geeft de tempratuur aan? De bios? Het kan ook mogelijk een censor zijn die defect is maar daar twijfel is aan.

Wat is de temperatuur in de rest van de kast? Videokaart... moederbord... Harde schijf...

Met vriendelijke groet,

Helpdeskje

Wat voor processor en wat voor cooler zit er op de processor? Is er kort geleden door u of iemand anders in de kast geweest of wat te veranderen/verbouwen in de kast?

Als het een oude processor is zou ik eens de processor pasta tussen je block en je processor vervangen. Doet wonderen. Niet te dik want dat is ook niet goed. Maak het met een oud pasje gelijk over je processor en kijk wel uit dat je niet statisch geladen bent en dat alle stekkers uit je kast zijn.

En wie geeft de tempratuur aan? De bios? Het kan ook mogelijk een censor zijn die defect is maar daar twijfel is aan.

Wat is de temperatuur in de rest van de kast? Videokaart... moederbord... Harde schijf...

Met vriendelijke groet,

Helpdeskje

Processor is een Intel (R) Pentium (R) 4 CPU 3.00HJZ
De Processorkoeler is gewoon een standaard intelprocessor koeler die er bij zat.

En nee er is niks in de pc veranderd heb hem alleen door de hitte verplaatst in een andere kast alleen dit hielp ook niet dus toen weer terug in oorspronkelijke kast.

Alleen hij start ook al op met een temperatuur van 80 graden die oploopt naar 90.

Ik heb de temperaturen gecontroleerd met Everest en Bios.

Beide geven dat soort temperaturen.

Het moederboard en de videokaart en de hardeschijf hebben allemaal een temperatuur tussen de 30 en 40 graden.
Dus dat is gewoon wel een normale temperatuur.

Is het verstandig om nieuwe pasta aan te brengen of niet?

Groet,

Denk niet dat die temperatuur klopt (sensor defect?) de P4 3,0 ghz kan maximaal 70°C worden (sommige modellen zelfs nog 10°C minder) voordat ze overlijden.

Denk niet dat die temperatuur klopt (sensor defect?) de P4 3,0 ghz kan maximaal 70°C worden (sommige modellen zelfs nog 10°C minder) voordat ze overlijden.

Hoe kan ik dit dan herstellen.

Hij valt nu uit als hij op die temperatuur komt.

Hij valt nu uit als hij op die temperatuur komt.

Dat had je nog niet vermeld, want dan klopt het wel.
Een Intel processor gaat eerst trager werken als deze bij de kritische temperatuur komt en blijft de temperatuur oplopen zal deze zichzelf uitschakelen.
In elk geval dus beginnen met nieuwe koelpasta aan te brengen.

Heb de koeler er afgehaald alleen ziet het er niet naar uit dat er weinig pasta of zo op zit.
er zit een beste laag pasta op.

Wat zal ik nu doen?

Nieuwe pasta er op of er weer opzetten?

de pasta die er nu op zit is ook niet droog of zo

Zie bijlage

Bijlagen

• P1000720.jpg
    P1000720.jpg
    90,8 KB · Weergaven: 221
  • P1000721.jpg
    P1000721.jpg
    93,6 KB · Weergaven: 200
Laatst bewerkt:
Heb de koeler er afgehaald alleen ziet het er niet naar uit dat er weinig pasta of zo op zit.
er zit een beste laag pasta op.
Nee, er zit niet te weinig pasta op, maar veel te veel !!!!!!
Normaal gesproken breng je niet meer dan een 'rijstkorreltje' aan en verdeeld dat netjes (met b.v. oude pinpas) over het oppervlak.
Teveel pasta is erger als iets te weinig!!!

Nee, er zit niet te weinig pasta op, maar veel te veel !!!!!!
Normaal gesproken breng je niet meer dan een 'rijstkorreltje' aan en verdeeld dat netjes (met b.v. oude pinpas) over het oppervlak.
Teveel pasta is erger als iets te weinig!!!

Moet ik compleet nieuwe pasta aanbrengen of dit wat schoonvegen?

Laatst bewerkt:
Ik zou zelf nieuwe pasta gebruiken, maar om te proberen zou je beide oppervlakten een kunnen 'afschrapen' met b.v. een pinpas en kijken wat de temperatuur dan doet. (moet natuurlijk wel een heel klein beetje pasta overblijven.

Koelpasta1.jpg

Op de linker helft zie hoeveel koelpasta er eigenlijk maar nodig is

Ik zou zelf nieuwe pasta gebruiken, maar om te proberen zou je beide oppervlakten een kunnen 'afschrapen' met b.v. een pinpas en kijken wat de temperatuur dan doet. (moet natuurlijk wel een heel klein beetje pasta overblijven.

Koelpasta1.jpg

Op de linker helft zie hoeveel koelpasta er eigenlijk maar nodig is

Ok ja zelf dacht ik ook al dit is te veel.
maar goed toen dacht ik of het hoort gewoon zo maar ik gebruik zelf ook altijd minder.
heb deze pc niet zelf gebouwd.

maar ik heb het wat schoongemaakt en plaats de cooler er weer op en dat weer inmekaar bouwen en hopelijk is het stukken beter.

Goed nieuws en slecht nieuws.

Het goede nieuws is dat de pc werkt.:D
en dat alle fans ook nog werken (Casefan processorcooler)

Slechte nieuws is dat het hitte probleem niet opgelost is.

Het gaat nu als volgt.

Ik zet de computer aan krijg dan een scherm van als ik t bios in wil druk op del.
dus dat doe ik om de temperatuur te bekijken, hij start door en vlak voor dat je het bios in wilt valt ie weer uit.

En gewoon opstarten werkt ook niet.

Hij doet een ide drivescan en daarna komt meestal het laadscherm van xp en nu is het zo dat ie als ie daarmee wil beginnen uitvalt

Dit deed ie wel eens vaker dus wacht ik nog ff af.

Maar ik heb nu de pasta en zo bekeken en daar zat veel te veel op nu heb ik daar wel wat minder van kunnen maken.

En de pasta is ook nog gewoon steeds goed het is dus niet opgedroogd.

Wat zal dan het probleem zijn?

De processorcooler zelf? maar die draait op zich wel goed. 2600 rpm. en als hij op die temperatuur zit draait hij 3600 rpm.

groet,

Laatst bewerkt:
Goed nieuws en slecht nieuws.

Het goede nieuws is dat de pc werkt.:D
en dat alle fans ook nog werken (Casefan processorcooler)

Slechte nieuws is dat het hitte probleem niet opgelost is.

Het gaat nu als volgt.

Ik zet de computer aan krijg dan een scherm van als ik t bios in wil druk op del.
dus dat doe ik om de temperatuur te bekijken, hij start door en vlak voor dat je het bios in wilt valt ie weer uit.

En gewoon opstarten werkt ook niet.

Hij doet een ide drivescan en daarna komt meestal het laadscherm van xp en nu is het zo dat ie als ie daarmee wil beginnen uitvalt

Dit deed ie wel eens vaker dus wacht ik nog ff af.

Maar ik heb nu de pasta en zo bekeken en daar zat veel te veel op nu heb ik daar wel wat minder van kunnen maken.

En de pasta is ook nog gewoon steeds goed het is dus niet opgedroogd.

Wat zal dan het probleem zijn?

De processorcooler zelf? maar die draait op zich wel goed. 2600 rpm. en als hij op die temperatuur zit draait hij 3600 rpm.

groet,

Kan inderdaad gewoon een sensor bugje zijn. Wat voor soort temperatuur krijg je tijdens het stressen? Als je CPU dan uitvalt na half uurtje gamen, is het dus niet een sensor bug maar wel je CPU.

Kan inderdaad gewoon een sensor bugje zijn. Wat voor soort temperatuur krijg je tijdens het stressen? Als je CPU dan uitvalt na half uurtje gamen, is het dus niet een sensor bug maar wel je CPU.

Nou kijk ik game er niet op ik gebruik de pc als Windows 2003 server.
En momenteel kom ik niet in het bios en kan ik ook niet opstarten want dan valt ie uit.

maar het lijkt steeds erger te worden.

paar weken geleden werd hij hooguit 75 graden nadat hij een half uurtje aanstond en je er niks op deed. en nu een paar weken verder start hij op volgens de pc met 80 graden en loopt uit tot 90 graden en valt dan uit.

Zou het echt een sensor probleem zijn?

zoja wat doe je hier aan?

Groet,

Robin

Het lijkt mij sterk dat de processor 90graden word. Als de sensor kapot is heeft u een probleem de intel pc's hebben beveiliging zodat ze dat uitvallen. Als dit het geval is zal u een nieuw moederbord moeten aanschaffen want er zal geen garantie meer op zitten.

Heeft u er ook al een andere processor ingezet en gevoeld hoe warm dat de cpu koeler is na het uitvallen van de pc. En heeft u ook niets aan de pc verandert dat tot deze gevolgen kan leiden?

Groetjes,

Meer40

Laatst bewerkt:
Het lijkt mij sterk dat de processor 90graden word. Als de sensor kapot is heeft u een probleem de intel pc's hebben beveiliging zodat ze dat uitvallen. Als dit het geval is zal u een nieuw moederbord moeten aanschaffen want er zal geen garantie meer op zitten.

Heeft u er ook al een andere processor ingezet en gevoeld hoe warm dat de cpu koeler is na het uitvallen van de pc. En heeft u ook niets aan de pc verandert dat tot deze gevolgen kan leiden?

Groetjes,

Meer40

Nee ik heb geen andere processor geprobeerd maar dat kan ook niet.
Ik denk niet dat het mijn processor is want die werkt gewoon.

Het moet dan bijna zeker wel de sensor zijn die kapot is.

ik kan niks en in de kast zelf voelt ook niet heet

bovendien klopt het denk ik ook niet dat hij opstart met een temperatuur van 80 graden die binnen 2 minuten oploopt naar 90 graden of hoger. en dan valt ie weer uit.

Maar als dat de enige oplossing hiervoor is dan zal het moeten gebeuren

Groet,

Robin

Hmmz, het begint nu toch wel problematisch te worden.
Het uitschakelen van de processor geeft aan dat die te warm wordt (of dat het systeem dat denkt)
Controleer in elk geval nog de volgende zaken
-Zit het koelblok goed in de bevestigingen en raakt deze volledig vlak de processor?
-Op het moment dat de pc uitvalt, voelt het koelblok dan erg heet aan? (pas op, aan 90 graden kun je je verbranden)

Het mooiste zou zijn om een ander moederbord te proberen met deze processor en koeler, werkt het dan wel goed dan ligt het aan het moederbord. Heel soms komt het voor dat het een bios fout is, kijk dus bij de fabrikant van je moederbord of het daar bekend probleem is en er een specifieke bios update daarvoor is.

Hmmz, het begint nu toch wel problematisch te worden.
Het uitschakelen van de processor geeft aan dat die te warm wordt (of dat het systeem dat denkt)
Controleer in elk geval nog de volgende zaken
-Zit het koelblok goed in de bevestigingen en raakt deze volledig vlak de processor?
-Op het moment dat de pc uitvalt, voelt het koelblok dan erg heet aan? (pas op, aan 90 graden kun je je verbranden)

Het mooiste zou zijn om een ander moederbord te proberen met deze processor en koeler, werkt het dan wel goed dan ligt het aan het moederbord. Heel soms komt het voor dat het een bios fout is, kijk dus bij de fabrikant van je moederbord of het daar bekend probleem is en er een specifieke bios update daarvoor is.

1. De processor zit er echt goed op ik kan zelf het moederboard optillen aan de cooler en hij valt er niet af dus die zit er echt wel goed op zijn plaats.

2. Wat ik me afvraag is hoe hij binnen 2 minuten al 90 graden is. dat kan toch niet?

3. Ik krijg de pc ook niet meer in het bios zelf of gewoon normaal opgestart.
De pc detecteert wel gewoon alles dus CPU en moederboard etc.

Ik ga toch wel ff kijken of het een bekend probleem is.

Ik laat het wel weten of daar iets uit is gekomen.

Groet,

Robin

Laatst bewerkt:
Heb even gekeken en ik vind niet echt dat soort problemen bij mijn moederboard.

Het moederboard is een Asus p5gd1.

Ik kon vanochtend even in het bios komen en ik ging naar de CPU temperatuur kijken.

die begon bij 90 en liep op tot 107 en toen viel hij uit.

Groet,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan