Nieuwe schijf en Grub

Status
Niet open voor verdere reacties.

rdirksen

Gebruiker
Lid geworden
23 jun 2007
Ik heb een systeem waarin een Scsi en een IDE schijf hingen in een LVM.
De Scsi schijf is helaas overleden dus heb ik er een 2e IDE schijf ingehangen.
Omdat ik de data op de 1e IDE wilde veiligstellen heb ik de 1e IDE losgekoppeld en vervolgens op de nieuwe IDE (ingesteld als Master) Fedora 11 geinstalleerd.
Tot zover geen problemen dit start goed op.

Als ik echter de 2e schijf (IDE slave) aansluit en het systeem opstart krijg ik niets anders dan een zwart scherm en het woord GRUB waarna het systeem hangt.
Het lijkt wel of de Bootloader ook op het MBR van de slave schijf kijkt en vervolgens in de war raakt.

Wat kan ik hieraan doen?

Rob

Laatst bewerkt:
ff domme vraag je hebt het steeds over een EDI schijf ,wat is dat
ik ken wel de IDE schijven :confused:

IDE natuurlijk teveel bezig met Electronic Data Interchange. dan gebeuren dit soort verwisselingen.:confused:

Ok. Een verder experiment heeft opgeleverd dat het systeem kan opstarten van een live Knoppix CD en dat dan beide schijven te zien zijn.
hda1 en hda2 de twee partities van de nieuwe IDE systeemschijf en hdb1 als partities op de oude dataschijf.
ik kan de mappen en files zien dus er is niets mis met die schijf behalve dat hij iets met GRUB doet waardoor GRUB niet werkt.

Laatst bewerkt:
De jumpers zijn goed ingesteld, oftwel master/slave ? ;)

Anders even met Fedora opstarten (de dvd/cd dus), en grub even laten fixen ;)

jumpers zijn goed ingesteld. Niet op cable select maar echt op Master en Slave.

Knoppix wil prima booten met de 2 HD's aangesloten. Ik moet even kijken of Fedora 11 live dat ook wil.

en eehhhh hoe moet ik Grub fixen.
Ik heb in /boot/grub/grub.cong gekeken en kan daar niets vreemds vinden.
de verwijzing is naar hd0, 0 en naar de juiste kernel. Ik kan niets vinden dat maar een beetje wijst op een link naar de hdb.

Is er in Linux een vergelijkbaar commando als in DOS:
Format c: /MBR waarmee het MBR wordt gewist?

Boot maar eens met de cd/dvd waarvan je het geinstalleerd hebt, vaak zit er een herstel optie in/bij ;)

Post je /boot/grub/menu.lst file eens...
Check de boot priority in BIOS , staat je "hda" als eerste bootschijf ingesteld ?
Als je met de CD opstart heeft hda dan je systeem bestanden of staan die op hdb ?
Hang je tweede schijf op je tweede IDE (indien je er een hebt)
Werkt het zonder tweede schijf ?
Ja => staat je eerste op MASTER ?

Post je /boot/grub/menu.lst file eens...
Check de boot priority in BIOS , staat je "hda" als eerste bootschijf ingesteld ?
Als je met de CD opstart heeft hda dan je systeem bestanden of staan die op hdb ?
Hang je tweede schijf op je tweede IDE (indien je er een hebt)
Werkt het zonder tweede schijf ?
Ja => staat je eerste op MASTER ?

Dat laatste hadtie al gechecked ;)

Problem solved.

Het blijkt dat in deze BIOS je niet alleen de bootvolgorde op hoofdgroep kunt aangeven
CD Rom, Harddisk, netwerkboot,

maar dat je binnen de groep Harddisk ook nog de volgorde per schijf kunt aangeven.
De primairy slave schijf stond hoger dan de primary master en dus werd de slave gebruikt en daar stond uiteraard geen bootloader op.

dank voor alle goede suggesties.

Rob

Problem solved.

Het blijkt dat in deze BIOS je niet alleen de bootvolgorde op hoofdgroep kunt aangeven
CD Rom, Harddisk, netwerkboot,

maar dat je binnen de groep Harddisk ook nog de volgorde per schijf kunt aangeven.
De primairy slave schijf stond hoger dan de primary master en dus werd de slave gebruikt en daar stond uiteraard geen bootloader op.

dank voor alle goede suggesties.

Rob

Aaah, meneer heeft een luxe bios! :cool:

Jep, enne deze issue is blijkbaar ne klassieker, had hetzelfde aan de hand :p

Ach, 1 voordeel met Linux, ergens op deze aardkloot is er vast wel iemand die ooit eens het zelfde probleem gehad heeft. Het is daarom niet voor niets het best gedocumenteerde systeem wat er te verkrijgen is ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan