• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Laatste waarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jack Nouws

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
16 apr 2008
Hallo

Ik wil graag de laatste waarde uit een kolom in een andere cel zichtbaar laten worden
Welke formule kan ik daar voor gebruiken?

Met vr gr
Jack

Eerder deze week een bestandje gemaakt om de laatste waarde via msgbox terug te geven ( staan ook ander zaken bij ) . Misschien komt het voor jouw van pas ;)

Bijlagen

Eerder deze week een bestandje gemaakt om de laatste waarde via msgbox terug te geven ( staan ook ander zaken bij ) . Misschien komt het voor jouw van pas ;)

Daniel

Het werkt mooi maar het is niet precies wat ik zoek.
Ik zoek iets met een formule of matrix formule
In ieder geval bedankt het kan altijd nog eens van pas komen.

Gr. Jack

Beste Jack Nouws ;)

Zie bestandje

Groetjes Danny. :thumb:

Danny

Dit komt wel in de richting maar de formule VERT.ZOEKEN is niet wat ik zoek.
Ik heb 1 kolom met gegevens en ik wil de cijfers van de laatst gevulde cel (bijv.B288) in Cel A1 willen zien. Ik moet er wel bij vermelden dat de laatste cel altijd variabel is dus de ene keer is B288 de laatste cel en de andere keer is B394 of B172 de laatste cel.

met vr gr
Jack

Als het gaat om het laatst getal dan kan je deze formule gebruiken:
Code:
=ZOEKEN(9,9999*EXP(10);A2:A200)

Het gebied A2:A200 aanpassen naar je eigen bereik bijvoorbeeld B2:B2000.

Succes,
Martin

Laatst bewerkt:
Als het gaat om het laatst getal dan kan je deze formule gebruiken:
Code:
=ZOEKEN(9,9999*EXP(10);A2:A200)

Het gebied A2:A200 aanpassen naar je eigen bereik bijvoorbeeld B2:B2000.

Succes,
Martin

Beste Martin

Dit is precies wat ik zocht.
Maar ik heb een probleempje om die formule te begrijpen zou je hem nader kunnen toelichten?

Met vr gr
Jack

Beste HSV

Dit is precies wat ik zocht.
Maar ik heb een probleempje om die formule te begrijpen zou je hem nader kunnen toelichten?

Met vr gr
Jack

=ZOEKEN(9,99999*(EXP(10) = een groot getal.
=EXP(1) Waarde van e, bij benadering (2,718282)
=EXP(10) = 2,718282^10=22026,47
Excel zoekt met deze functie van rechts naar links, en van onderen naar boven.
Het zoekt dus het grootte getal, maar vindt deze niet, maar de eerste de beste getal die het tegenkomt.

Laatst bewerkt:
=ZOEKEN(9,99999*(EXP(10) = een groot getal.
Of eigenlijk =ZOEKEN(9,99999^10
Excel zoekt met deze functie van rechts naar links, en van onderen naar boven.
Het zoekt dus het grootte getal, maar vindt deze niet, maar de eerste de beste getal die het tegenkomt.

OK, bedankt
weer wat wijzer geworden vandaag.

Met vr gr
Jack

iets als 9,9*10^307 of 9,9 met 307 nullen erachter , m.a.w. een getal dat je nooit zal invullen en ook bijna buiten het bereik van excel komt

OK, bedankt
weer wat wijzer geworden vandaag.

Met vr gr
Jack

Nee, dan kan ik helaas niet, deze formule kwam ik een keer tegen en die onthouden om te gebruiken indien nodig. Wel kan ik je de volgende formule uitleggen die het zelfde doet ongeacht tekst of getal:
Code:
=INDIRECT([COLOR="Red"]"A"[/COLOR]&[COLOR="DarkOrange"]SOMPRODUCT(MAX((RIJ(A1:A1001))*(A1:A1001<>""))))[/[/COLOR]CODE]

Rood:  Weergave kolom

Oranje: Met  MAX in de somproduct kijkt hij naar de grootste rij die ongelijk is aan "" (niets)

Veel duidelijker kan ik deze niet uitleggen:o

Succes,
Martin

Mooie code @ Martin.

En zo doet ie het alleen voor getallen.
Code:
=INDIRECT("A"&SOMPRODUCT(MAX((RIJ(A1:A1001))*(A1:A1001<""))))
Dus slaat de teksten over.

Door discussie's te volgen leer je nog 's wat

Martin

Hoe denk je dat ik zover gekomen ben ? Door uren ( dagen / kilometers ) op het forum rond te zwerven , mee te denken , via google of de interne zoekfunctie te gebruiken ( zelf deze vraag stond hier op het forum " laatste waarde ingevulde cel ". En de formule 's van gewaardeerde posters te ontleden

@ Daniel,

Daar heb jij helemaal geen tijd voor - jij moet dat stuur recht houden toch? :D

Martin

@ Daniel,

Daar heb jij helemaal geen tijd voor - jij moet dat stuur recht houden toch? :D

Martin

@ Martin , ik heb soms trajecten van 200 km tussen 2 winkels eenzaam en alleen 500 km/dag , het forum houd me wakker > leterlijk en figuurlijk ( laat gaan slapen , vroeg eruit ) en met de laptop rechts van mij en af en toe een P-stop ( Plas / Pit / Posting ) en ik rij tussen de lijntjes met de 15 tonner lengte 10.5 m. ietsjes langer dan een personenwagen :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan