Opstarten van PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

deruiterr

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 jul 2009
hallo mensen,

ik heb een probleem met het opstarten van mijn computer. Elke keer als ik hem opstart krijg ik eerst m'n compaq scherm, daarnaa gaat ie door naar een zwart scherm waar 5 opties op staan, (veilige modus, veilige modus met netwerkmogelijkheden, veilige modus met opdrachtprompt, opstarten met laatst werkende gegevens en windows normaal opstarten. elk van de opties doet wat anders, maar geen van allen lijkt te werken.

hier is wat er gebeurt:
veilige modus > witte tekst onderaan het scherm, te snel om te lezen(ongeveer 3 tot 4 seconden lang) > zwart scherm met ''press escape to cancel SPTD.sys > scherm met een wit streepje boven in de linkerhoek > iets wat ik ken als een ''blue screen of death'', blauw scherm met tekst ongeveer 0.001 seconden :confused:. alle veilige modus gaan op deze manier.

laatst bekende configuratie > normaal opstartscherm met teken van windows met laadbalk > blue screen of death ( zie hierboven ) > opnieuw opstarten

windows normaal opstarten > opstartscherm windows met teken van windows met laadbalk > blue screen of death > opnieuw opstarten.

elke keer kom ik weer op het zelfde zwarte scherm met opties uit! ik heb al wat rond gezocht en zou de bios er 10 minuten uithalen een optie zijn? Ik heb totaal geen idee wat een bios is trouwens :shocked:

alvast bedankt!!

Pak je windows cd en kijk of je hem kunt repareren. Het is mogelijk dat of er hardware dwars zit of dat je windows software matig defect is. Werkt het repareren niet dan zou ik kijken of je alle RANDapparatuur er uit kan halen. Zoals usb cams.. usb sticks.. printers.. enz enz. Laat alleen je muis, toetsenbord en beeldscherm er in zitten. Kijk wat hij dan doet.

Pak je windows cd en kijk of je hem kunt repareren. Het is mogelijk dat of er hardware dwars zit of dat je windows software matig defect is. Werkt het repareren niet dan zou ik kijken of je alle RANDapparatuur er uit kan halen. Zoals usb cams.. usb sticks.. printers.. enz enz. Laat alleen je muis, toetsenbord en beeldscherm er in zitten. Kijk wat hij dan doet.

op een of andere manier als ik de optie microsoft system repair druk doet ie niks. en bij de recovery die op de cd staat worden al mijn documenten gewist of niet dan?

als je belangrijke documenten hebt op je harde schijf zou je deze eruit kunnen halen en aansluiten op een andere computer. zorg dan wel dat als je harde schijf niet zichtbaar is of de pc niet opstart dat de schijf dat je je jumer setting verandert . de setting is afhankelijk hoe je eerste schijf staat. kan zijn dat beide op master staat. je kan deze jumper (een klein zwart of gekleurd dingetje aan de kopskant van je harde schijf, ook waar al je kabels in zit). daarna teurg zetten in je computer en opnieuw installeren. voor vragen hoe je je pc opnieuw kan installeren zijn vast een hoop mensen bereidt je dat uit te leggen of misschien wel een vriend/ buur/ kennis die het voor je doen wil.
:thumb:

Lastig dat de bluescreen zo snel gaat. Is het misschien mogelijk om met een camera er een foto van te maken?

Wat je ook kan proberen is opstarten van Windows CD en kiezen voor repareren, kies je Windows installatie en typ je administratorswachtwoord in, en trommel chkdsk /r achter de prompt en herstart.

als je belangrijke documenten hebt op je harde schijf zou je deze eruit kunnen halen en aansluiten op een andere computer. zorg dan wel dat als je harde schijf niet zichtbaar is of de pc niet opstart dat de schijf dat je je jumer setting verandert . de setting is afhankelijk hoe je eerste schijf staat. kan zijn dat beide op master staat. je kan deze jumper (een klein zwart of gekleurd dingetje aan de kopskant van je harde schijf, ook waar al je kabels in zit). daarna teurg zetten in je computer en opnieuw installeren. voor vragen hoe je je pc opnieuw kan installeren zijn vast een hoop mensen bereidt je dat uit te leggen of misschien wel een vriend/ buur/ kennis die het voor je doen wil.
:thumb:

Ik snap je verhaal heel goed maar dat zou ik hem niet laten doen. 1 want het is geen IDE met een laptop van een half jaar oud. 2. Hoe wil hij hem in een andere laptop doen terwel deze heer weinig kennis heeft over de computers. 3 dat heeft toch geen zin?

Zou me ook interesseren hoe je het gefixt hebt.
Mijn computer start op maar Windows XP doet het niet meer.
Ik krijg met witte letters en zwarte achtergrond de melding dat ik Windows normaal kan opstarten, in veilige modus enz....
maar dat haalt niets uit.
Na je keuze denk je dat hij vertrokken is, maar nee... hij draait blijkbaar in een loop en komt weer terug bij: Kies hoe je Windows wil opstarten......
welke keuze ik maak; maakt niets uit.

Wat kan ik eerst doen?
Windows CD erin? Als ik hem vind want het was een 2de hands computer die toch al vele jaren feilloos gewerkt heeft.
Het komt er nu vooral op aan om hem nog 1 keer aan de praat te krijgen en de documenten van de laatste weken (na de laatse backup) te recuperen.

Sorry voor het overnemen van de post, best een nieuwe starten?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan