SATA als IDE harddisk

Status
Niet open voor verdere reacties.

egkok

Verenigingslid
Lid geworden
25 mrt 2001
Besturingssysteem
Win 11
In mijn zoons pc zit een nieuwe SATA HD. Hij lijkt af en toe wat opstart problemen te geven. Of eigenlijk, de computer start niet op omdat deze HD niet herkend wordt. Na veel pielen lukt het dan weer wel, maar het is wel vervelend.

In het BIOS zag ik nu dat achter SATA1 waarop de HD is aangesloten: IDE disk staat. Ik heb even in mijn eigen computer gekeken maar daar staat gewoon de HD vermeld met merknaam/serienummer of zoiets maar zeker niet als IDE disk. Zit hier mogelijk de storing???

Sata - drivers wel geinstalleerd?

Die hebben niets met de bios van doen.

Zeer waarschijnlijk staat in de BIOS 'AHCI' op disabled, daardoor gedraagt een SATA harddisk zich als een IDE harddisk, dat is handig wanneer je XP wilt installeren zonder moeilijk te doen met sata drivers op een diskette en dergelijke.

Die hebben niets met de bios van doen.

Zeer waarschijnlijk staat in de BIOS 'AHCI' op disabled, daardoor gedraagt een SATA harddisk zich als een IDE harddisk, dat is handig wanneer je XP wilt installeren zonder moeilijk te doen met sata drivers op een diskette en dergelijke.

In mijn BIOS vind ik geen AHCI, waar staat dat?

Geen idee waar dat precies staat, daarvoor zal ik het merk/type moederbord moeten weten.
Houdt er overigens rekening mee dat mocht je dit aan willen zetten je problemen krijgt met Vista, een melding als "inaccessable_boot_device" zal je zeer waarschijnlijk krijgen, dat is wel weer op te lossen maar gewoon even als waarschuwing vooraf.

Geen idee waar dat precies staat, daarvoor zal ik het merk/type moederbord moeten weten.
Houdt er overigens rekening mee dat mocht je dit aan willen zetten je problemen krijgt met Vista, een melding als "inaccessable_boot_device" zal je zeer waarschijnlijk krijgen, dat is wel weer op te lossen maar gewoon even als waarschuwing vooraf.

Moederbord M3A78-VM ASUS, zit er trouwens geen jumper op zo"n HD (kan even niet checken, maar bij mijn weten niet toch??)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan