• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rijnummer weergeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

JeanSjarrel

Gebruiker
Lid geworden
10 jul 2009
Hallo,

Ik zit met een probleempje.

Ik heb in Kolom A een aantal waarden staan.
Nu heb ik een formules om de laagste waarde te vinden: SMALL(A:A;1)

Deze formule geeft de laagste waarde weer, maar ik wil liever het row nummer weten ipv de waarde. Kan iemand mij heir mee helpen?

Laatst bewerkt:
ik heb in kolom a een aantal waarden staan.
Nu heb ik een formules om de laagste waarde te vinden: Small(a:a;1)
deze formule geeft de laagste waarde weer, maar ik wil liever het row nummer weten ipv de waarde.
Code:
=match(small(a1:a9;1);a1:a9;0)

OK, in ieder geval bedankt alvast.

Maar ik heb het iets te makkelijk gezegd, sorry daarvoor

Stel dat in kolom A de waarde 1 het laagst is, maar deze waarde komt in de kolom 3 keer voor.

Als ik dan de functie SMALL gebruik komt er op de kleinste waarde 1 uit. Maar op de 1 en 2 na laagste waarde ook. Deze komen echter uit drie verschillende rijen en ik wil de rijen alle 3 weten.

Dan kan ik deze functie niet gebruiken, want hij geeft de rij waarin hij de waarde voor het eerst tegenkomt...

=vergelijken(kleinste(a1:a9;1);a1:a9;0)& " " & vergelijken(kleinste(a1:a9;2);a1:a9;0) & " " & vergelijken(kleinste(a1:a9;3);a1:a9;0)

Stel dat in kolom A de waarde 1 het laagst is, maar deze waarde komt in de kolom 3 keer voor. Als ik dan de functie SMALL gebruik komt er op de kleinste waarde 1 uit. Maar op de 1 en 2 na laagste waarde ook. Deze komen echter uit drie verschillende rijen en ik wil de rijen alle 3 weten...
Voor de 3 laagste (eventueel dezelfde) waarden:
Code:
=100*MOD(SMALL(($A$1:$A$9+ROW($A$1:$A$9)/100);1); 1)
=100*MOD(SMALL(($A$1:$A$9+ROW($A$1:$A$9)/100);2); 1)
=100*MOD(SMALL(($A$1:$A$9+ROW($A$1:$A$9)/100);3); 1)

Edit: gewijzigd naar de Engelstalige notatie van de vragensteller.

Laatst bewerkt:
Belangrijke toevoeging:
Niet vergeten dat bovenstaande formules moeten worden ingevoerd via Ctrl+Shift+Enter !

Voor de 3 laagste (eventueel dezelfde) waarden:
Code:
=100*MOD(SMALL(($A$1:$A$9+ROW($A$1:$A$9)/100);1); 1)
=100*MOD(SMALL(($A$1:$A$9+ROW($A$1:$A$9)/100);2); 1)
=100*MOD(SMALL(($A$1:$A$9+ROW($A$1:$A$9)/100);3); 1)

Edit: gewijzigd naar de Engelstalige notatie van de vragensteller.

Te gek!
Hij doet het...

Kun je mij misschien vertellen wat die functie precies doet?

Selecteer een cel met een formule >> Extra >> Formule controleren >> Formule evalueren >>Evalueren Dan kan je mooi volgen wat er in de formule gebeurt.

Mvg

Rudi

Beste JeanSjarrel ;)

Kan je de formule hier ook eens in het Nederlands plaatsen.
MOD wordt dit MODUS
SMALL wordt dan KlEINSTE

Groetjes Danny. :thumb:

@Danny MOD wordt REST
Code:
{=100*REST(KLEINSTE(($A$1:$A$9+RIJ($A$1:$A$9)/100);1); 1)}

Kan je de formule hier ook eens in het Nederlands plaatsen.
MOD wordt dit MODUS
SMALL wordt dan KlEINSTE
Zoals uit zijn vraag blijkt, gebruikt de vragensteller de Engelstalige versie van Excel.
small is inderdaad kleinste, mod is rest.
Dat kun je overigens heel eenvoudig op diverse plaatsen op internet vinden.
Het zal je ook niet ontgaan zijn neem ik aan dat met mijn oplossing de absolute rij in het werkblad wordt weergeven, niet de rij in het bereik met gegevens (tenzij de gegevens in rij 1 beginnen). Die laatste is uiteraard eenvoudig te verkrijgen door op de uitkomst van mijn formule het aantal rijen boven het bereik met gegevens in mindering te brengen.

Laatst bewerkt:
Beste Warme bakkertje ;)

Nu werkt ze bij mij ook :D

Bedankt Rudi.

Groetjes Danny. :thumb:

JeanSjarrel,
als je vraag naar tevredenheid is beantwoord, markeer ze dan als "opgelost" aub.
Dat kan alleen de vragensteller (dus jij) doen, en wel rechts-onderaan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan