• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

probleem met celverwijzing

Status
Niet open voor verdere reacties.

rob91

Gebruiker
Lid geworden
10 okt 2008
Hallo,

Ik worstel met een juiste manier om naar een cel te verwijzen, maar wel zodanig dat het flexibel blijft.

Wat ik wil heb ik in een bestandje Totalen bijgevoegd, alsook het bronbestandje.
Is er iemand die mij kan helpen?

Rob

Bijlagen

Verwijzen werkt makkelijker als je in één bestand werkt met tabbladen. Is dat geen optie?

Hallo Tom,

Het gaat om ongeveer 50 werkmappen, waar de gegevens uit moeten komen.
Om deze allemaal te kopieren als tabblad naar de werkmap totalen is niet echt de bedoeling.

Ik heb nu "harde" verwijzingen staan naar de cellen , maar dan moet ik deze ieder jaar weer opnieuw maken en ook als er een medewerker bijkomt.

Dus misschien kan iemand mijn probeersel werkend krijgen.

Rob

Hoi Rob,

In dat geval lijkt het me inderdaad niet erg handig! Ik zal er eens mee aan de slag gaan.

Rob,

Kijk eens naar =INDIRECT

Ik heb gezocht op google en wat "geprutst".

Met deze formule in de desbetreffende cel moet het lukken:
=[verlofkaart2009pietjeprecies]Kalender!F3

de naam tussen haakjes is het andere excelbestand, "Kalender" is de naam van het tabblad waarin gekeken moet worden en "F3" is de celwaarde in dat blad.

Hallo Tom,

Het gaat er juist om dat er naar celwaarde verwezen wordt; dus

= (B1&AG8)Kalender!D2

waarbij in B1 het pad staat waar de kaarten staan en AG8 de naam van de werkmap van de medewerker.

Alleen krijg ik dit niet zonder foutmeldingen voor elkaar of het wordt niet gezien als een verwijzing maar als tekst.
De suggestie om met indirect te werken zou iets kunnen zijn alleen weet ik deze niet toe te passen.

Rob

Ok, op die fiets!
Als ik deze formule invul, moet ik één keer vertellen waar het bestand staat en dan werkt het. Het pad hoef je helemaal niet te vertellen.
=[AG8]Kalender!F3

De suggestie om met indirect te werken zou iets kunnen zijn alleen weet ik deze niet toe te passen.
Uit Help:
INDIRECT
Alles weergeven
Alles verbergen
Geeft als resultaat de verwijzing die door een tekenreeks wordt aangegeven. Verwijzingen worden onmiddellijk geëvalueerd, zodat de inhoud kan worden weergegeven. Met INDIRECT kunt u binnen een formule de verwijzing naar een cel wijzigen, zonder de formule zelf te wijzigen.

Syntaxis

INDIRECT(verw_tekst;A1)

verw_tekst is een verwijzing naar een cel die een A1-verwijzing, een R1K1-verwijzing, een naam gedefinieerd als een verwijzing of een verwijzing naar een cel als een tekenreeks bevat. Als verw_tekst geen geldige celverwijzing is, geeft INDIRECT de foutwaarde #VERW! als resultaat.

Als verw_tekst naar een andere werkmap (een externe verwijzing) verwijst, moet deze werkmap open zijn. Als de bronwerkmap niet geopend is, geeft INDIRECT de foutwaarde #VERW! als resultaat.

A1 is een logische waarde die aangeeft welk type verwijzing de cel in verw_tekst bevat.

Als A1 WAAR is of is weggelaten, wordt verw_tekst geïnterpreteerd als een verwijzing van het type A1.

Als A1 ONWAAR is, wordt verw_tekst geïnterpreteerd als een verwijzing van het type R1K1.

De oplossing die er gegeven wordt:

=[AG8]Kalender!F3 werkt niet;

want bij het invullen van deze verwijzing komt een venster waar je naar het bestand toe moet en wordt er een koppeling mee gemaakt, maar als AG8 wijzigt wijzigen de waarden niet mee.

Ik heb geprobeerd: = indirect([AG8]Kalender!D2)

Maar deze geeft een foutmelding.

Rob

Bijlagen

Ik heb geprobeerd: = indirect([AG8]Kalender!D2)
Rob,

Hierin ontbreken in ieder geval de nodige aanhalingstekens. Kijk eens in de help, daar staan ook voorbeelden. Ik kan jouw situatie hier niet simuleren.

Ik ga nu eerst een paar dagen naar de camping; maandag maar weer verder met mijn probleem.
Tot zo ver bedankt.

Rob

Beste Rob,

Hopelijk heb je genoten van je weekendje op de camping!
Hier leuk nieuws en minder leuk nieuws.
Eerst een algemene opmerking. Wanneer je wilt werken met de functie INDIRECT, leg dan eerst een koppeling volgens de 'gewone' methode, dus zet het =-teken in een cel en klik op de gewenste cel. Je ziet nu hoe Excel de koppeling wegschrijft. Die schrijfwijze wil je namelijk nabouwen!

Zet in AG8 neer:
Code:
=$B$1&"[COLOR="Red"][[/COLOR]Verlofkaart"&" "&$B$2&" "&A8&".xls[COLOR="red"]][/COLOR]"
Dus voeg de rechte haken toe.
Zet in D8 neer:
Code:
=INDIRECT("[COLOR="red"]'[/COLOR]"&AG8&"Kalender[COLOR="red"]'[/COLOR]!D4")

Zet hierin enkele quotes tussen dubbele quotes en open het bestand Verlofkaart 2009 Pietje Precies.xls.
Je zult dan zien dat de waarde klopt en de formule geen foutmelding meer geeft.

Nu het slechte nieuws.
Als de functie INDIRECT verwijst naar een ander bestand, dan geeft het een foutmelding wanneer dat andere bestand gesloten is. INDIRECT werkt prima binnen één bestand, maar niet over bestanden heen.
Met deze werkwijze moet je toch eens nadenken over he bouwen van één groot bestand.

Groeten,
Richard

Laatst bewerkt:
Hallo Richard,

Bedankt voor je reactie, Na wat lummelen op de camping verder met mijn vraag:

Ik heb je oplossing geprobeerd maar blijf met een foutmelding zitten dat de verwijzing niet klopt.
Ik laat dit maar even rusten want dit gaat toch de oplossing voor mijn probleem niet worden, want de andere bestanden zullen altijds gesloten zijn.

Ik ga even de topic betreffende de Pull-functie volgen; misschien wordt dat de oplossing.

Nogmaals bedankt voor je hulp.:thumb:

Rob

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan