Wel of geen nieuwe processor

Status
Niet open voor verdere reacties.

Crypt545

Gebruiker
Lid geworden
16 jun 2009
Ik denk erover om volgende maand een nieuwe processor met moederbord te kopen eigenlijk puur en alleen om beter te kunnen gamen.

Ik heb nu:
Pentium D 3.4
Asus P5GC-MX
2gb DDR3 RAM
Geforce 9600GT 1GB

Mijn maximum resolutie voor beeldscherm is 1400x900

Hieronder staan de minimum systeem vereisten voor 3 spellen die ik gespeeld heb de laatste tijd:
Left 4 Dead draait soepel op de hoogste waarden
Far Cry 2 draait maar alleen goed op lage waarden
Sacred 2 draait zelfs op de laagste waarden vaak schokkerig

Left 4 Dead:
p4 3.0 /Dual 2.0
1GB RAM
NVIDIA 6600

Far Cry 2:
P4 3.2 / PD 2.66
1GB RAM
NVIDIA 8600

Sacred 2:
2.4 Ghz
1GB RAM
NVIDIA 6800

Nou lees ik in benchmarks dat op hogere resoluties het niet echt veel meer uitmaakt wat voor cpu je hebt dus mijn vraag is dan ook of het nemen van een nieuwe processor met mainboard ervoor gaat zorgen dat ik Far Cry 2 en Sacred 2 wel goed kan spelen of dat dit geen zin heeft?

Ik wil overigens uitbreiden met een ASUS P5QL Pro en Core 2 Duo 2.9ghz

Het is een kwestie van de combinatie van processor capaciteit, veel en snel geheugen en de grafische kaart. Wat dat betreft is je keuze voor een ASUS P5QL Pro en Core 2 Duo 2.9ghz niet slecht, maar denk ook aan minstens 2 G mem op het mobo. Maar als je dat allemaal hebt vrees ik dat je videokaart de bottleneck gaat worden. de 9600GT zou wel eens niet krachtig genoeg kunnen zijn voor hoge resolutie gamen.

Ok voor gamen spendeer ik mijn geld dus beter aan een Core 2 Duo met een betere video kaart of SLI dan aan een quad core zonder betere video kaart, klopt dit?

Klopt, quad core heeft alleen maar nut voor games die daar ook gebruik van maken en dat zijn er niet veel Wellicht zelfs nog geen een).
Als je een betere videokaart aanschaft of een tweede voor een SLI opstelling, let dan ook even op of de voeding dit allemaal wel trekt (tja, als je met het ene begint rol je vanzelf in het volgende:confused:)

Er zijn zat spellen die wel baat hebben bij een quadcore. Ik noem GTA 4...

Uit onderzoek blijkt dat je voordeel hebt als je meer dan 2 kernen hebt.
Het voordeel van meer dan 3 kernen is beperkt.

Ja ik weet het goedkoop is het allemaal niet. Ik wil nu als eerste gewoon een snellere processor met een goed moederbord.

Maar de keuze voor het moederbord hangt weer af van de keuze in de toekomst voor deze video kaart in SLI of gewoon een goede nieuwe kaart in enkelvoud... Een moederbord zonder SLI is net zo snel maar goedkoper (zelfs P43 vs P45 maakt dan niets uit lees ik...). En dan natuurlijk weer de voeding haha.

Er zijn zat spellen die wel baat hebben bij een quadcore. Ik noem GTA 4...

Uit onderzoek blijkt dat je voordeel hebt als je meer dan 2 kernen hebt.
Het voordeel van meer dan 3 kernen is beperkt.

Maar ik las vandaag ook weer een benchmark die zei dat bij resoluties hoger dan 1400x900 de processor of die nu quad of duo is bijna niks meer uitmaakt voor games...

Marsmannetje heeft gelijk, er zijn inmiddels een paar games die quad core gebruiken (vanaf 1 jan 2009).
Dan over SLI en enkelvoudige videokaart: ik ben het met je eens Crypt545, SLI vind ik ook wel wat te veel van het goede. Bovendien is de hitte productie en het stroomgebruik van een enkele videokaart al heftig genoeg:)
Persoonlijk houd ik het nog steeds op mijn GTS8800 640mb uitgave. Die trekt het lekker in zijn uppie. FSX in hoogste resolutie is geen enkel probleem. Maar weet wel dat de warmte productie niet onaanzienlijk is. In de winter is het goed uit te houden (de verwarming hoeft in de kamer waar de PC staat niet aan:) ), maar in de zomer wil het nog wel eens een warme aangelegenheid worden.

Ja ik lees net ook marsmannetjes reactie op mijn SLI vraag en ik loop hopeloos achter op games gebied haha. Ik speel al jaren geen spellen meer en bouwde mijn pc altijd lekker op een vga onboard bordje...

Het is jammer dat ik die Geforce 9600gt heb gekocht, die is net nieuw namelijk maar dacht hiermee al een vreselijk goede te hebben. Na mijn onderzoek deze week in alle nieuwe upgrades had ik wat meer besteed.

Nu eerst maar eens een nieuwe processor met gewoon de P5QL PRO en dan mocht het nodig zijn ooit maar weer een geheel nieuwe videokaart, wat zijn die dingen duur joh!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan