• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

kleinste waarde zoeken op basis van voorwaarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

Peer44

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2008
Hallo,

hopelijk kan iemand mij helpen,

voor de duidelijkheid heb ik een test bestandje toegevoegd.

In kolom A staan diverse test nummers, sommige zijn uniek maar er zitten ook dubbele in.
In kolom B staat de hoeveelheid, bij de betreffende test. Het testnummer heeft te maken met de ingredienten.
Nu moet er van ieder test nummer 1 onderzocht worden, ik wil in kolom C het woord "onderzoek" laten vullen bij elke test die nodig is.

de test moet genomen worden, voorwaarden: - elk testnummer moet 1 maal worden getest.
- van het testnummer moet hetgeen getest worden met de kleinste hoeveelheid.

hoop dat het duidelijk is..

Bijlagen

Hier een mogelijke oplossing

Eerst kolom A en B sorteren
De formule in kolom J is een matrix formule dus afsluiten met ctrl shift enter

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hierbij een ander mogelijkheid.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hierbij een ander mogelijkheid.

@Willem,
Misschien kun je "alt" even veranderen in "Shift", dan haal ik dit schrijven later wel weer weg.

hier ga ik mee verder, de rijen sorteren is intern geen optie. deze is nodig voor de volgorde.
hier is het alleen nog dat er dubbele waarde in staan, bijvoorbeeld bij test 3 komt meerdere malen onderzoek voor.

Zie Voorwaardelijke opmaak in kolom C.

Bijlagen

Met deze formule voor cel C2 kan het ook, zonder sorteren en dubbele uitkomsten.
Code:
=ALS(RIJ()-1=VERGELIJKEN(MIN(ALS(A$2:A$14=A2;B$2:B$14+RIJ(B$2:B$14)/1000));ALS(A$2:A$14=A2;B$2:B$14+RIJ(B$2:B$14)/1000);0);"onderzoek";"")
Bij gelijke hoeveelheid wordt de bovenste "onderzocht". Desgewenst kan dit natuurlijk ook de onderste worden.

Let op: Matrix formule. bevestigen met CTRL-SHIFT-ENTER.

Met deze formule voor cel C2 kan het ook, zonder sorteren en dubbele uitkomsten.
Code:
=ALS(RIJ()-1=VERGELIJKEN(MIN(ALS(A$2:A$14=A2;B$2:B$14+RIJ(B$2:B$14)/1000));ALS(A$2:A$14=A2;B$2:B$14+RIJ(B$2:B$14)/1000);0);"onderzoek";"")
Bij gelijke hoeveelheid wordt de bovenste "onderzocht". Desgewenst kan dit natuurlijk ook de onderste worden.

Let op: Matrix formule. bevestigen met CTRL-SHIFT-ENTER.

Bob, bedankt voor de formule het werkt in het voorbeeld bestand, echter het aantal testen op een dag is niet hetzelfde ik heb 50 regels tot mijn beschikking. Als ik de formule doorsleep naar onder, werkt het niet meer. Is het ook mogelijk een funtie in te voegen als cel A... leeg is er niets gebeurd? normaal doe ik dit met ALS(a2="";"";formule) maar met een matrix formule lijkt dit niet te werken.

Code:
=ALS(A2="";"";ALS(RIJ()-1=VERGELIJKEN(MIN(ALS(A$2:A$14=A2;B$2:B$14+RIJ(B$2:B$14)/1000));ALS(A$2:A$14=A2;B$2:B$14+RIJ(B$2:B$14)/1000);0);"onderzoek";""))
Afsluiten met Ctrl+Shift+Enter

Wel de bereiken verhogen in de formule naar 50 of meer natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Code:
=ALS(A2="";"";ALS(RIJ()-1=VERGELIJKEN(MIN(ALS(A$2:A$14=A2;B$2:B$14+RIJ(B$2:B$14)/1000));ALS(A$2:A$14=A2;B$2:B$14+RIJ(B$2:B$14)/1000);0);"onderzoek";""))
Afsluiten met Ctrl+Shift+Enter

Wel de bereiken verhogen in de formule naar 50 of meer natuurlijk.
.

Ja dat is me duidelijk, het is een standaard blad met 50 regels niet iedere dag zijn ze allemaal gevuld, als er lege regels staan werkt de formule niet.

.

Ja dat is me duidelijk, het is een standaard blad met 50 regels niet iedere dag zijn ze allemaal gevuld, als er lege regels staan werkt de formule niet.

Misschien ligt het aan mij, maar ik kan je helaas niet volgen.
Heb wat regels leeg gelaten, en volgens mij werkt het prima.
Of mis ik nog iets.

Bijlagen

Misschien ligt het aan mij, maar ik kan je helaas niet volgen.
Heb wat regels leeg gelaten, en volgens mij werkt het prima.
Of mis ik nog iets.

Nu zie ik waar het mis gaat alleen weet ik nog niet hoe ik de formule hierop kan aanpassen.

in mijn overzicht zijn de bovenste regels ergens anders voor, en moet de formule beginnen vanaf regel 5. Zodra ik dus extra regels in kopieer werkt de formule niet meer, ik heb in de formule vooraan bij RIJ-1 veranderd in RIJ -4 maar dit werkt niet. Hoe kan ik dit oplossen?

Nu zie ik waar het mis gaat alleen weet ik nog niet hoe ik de formule hierop kan aanpassen. Zodra ik extra regels in kopieer werkt de formule niet meer...
Wellicht dat een oplossing zonder RIJ voor jou dan een mogelijkheid biedt; zie bijlage.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan