• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Indirect()

• Onderwerp starter Onderwerp starter Gotty
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Code:
=INDIRECT("'D:\[Werkmap 2.xls][COLOR="Red"]"&A1&"[/COLOR]'!C4")
waarbij in cel A1 staat: Blad1.

Code:
=INDIRECT("'[Werkmap 2.xls]"&A1&"'!A1")

De "D:\" hoeft er niet niet in te staan, het werkblad moet toch geopend staan, anders werkt het niet en krijg je #VERW!

Code:
=INDIRECT("'D:\[Werkmap 2.xls][COLOR="Red"]"&A1&"[/COLOR]'!C4")
waarbij in cel A1 staat: Blad1.

Hhmmzz, het principe (=INDIRECT("'..."&A1&"'!C4"), waarbij je in werkelijkheid de 3 puntjes ook weglaat) van deze formule kende ik eigenlijk al, voor als er en spatie zit in de bladnaam. Maar blijkbaar moet je dit principe ook toepassen als je te maken hebt met een verwijzing naar een ander werkblad omdat dat werkblad ook in de formule moet worden opgenomen waardoor je [werkblad] & ... krijgt. Ik betwijfel of het een duidelijk verhaal is maar ik zeg: BEDANKT!:thumb:

Code:
=INDIRECT("'[Werkmap 2.xls]"&A1&"'!A1")

De "D:\" hoeft er niet niet in te staan, het werkblad moet toch geopend staan, anders werkt het niet en krijg je #VERW!

En jij bedankt voor deze tip :thumb:.

Mag ik, als reactie op de eerste post uit dit topic, melden dat genoemde cursus gewoon hier op Helpmij te downloaden is.

Beste Gotty,

Met de functie INDIRECT kun je delen aan elkaar vastplakken met de & (ampersand). Wat je aan elkaar plakt, is of een verwijzing A1, B12 of het is tekst tussen dubbele quotes.
Dus ook een pad, bestandsnaam, bladnaam, cel.
Overigens geeft verwijzen naar een ander bestand via INDIRECT altijd een foutmelding als dat andere bestand gesloten is!

Succes met oefenen, en onthoud, INDIRECT is niet een functie die valt onder een beginnerscursus!

Richard

Succes met oefenen, en onthoud, INDIRECT is niet een functie die valt onder een beginnerscursus!

Ik denk dat Gotty daar indirect wel achter is gekomen.:p

@Gotty.
Het is een kwestie van iets leren en in praktijk brengen en vervolgens een paar keer herhalen.
Zoals al eerder gezegd, moet je jezelf ook de tijd nemen om de kennis te verwerken.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
Beste Gotty,

Met de functie INDIRECT kun je delen aan elkaar vastplakken met de & (ampersand). Wat je aan elkaar plakt, is of een verwijzing A1, B12 of het is tekst tussen dubbele quotes.
Dus ook een pad, bestandsnaam, bladnaam, cel.
Overigens geeft verwijzen naar een ander bestand via INDIRECT altijd een foutmelding als dat andere bestand gesloten is!

Richard

Bedankt voor je bericht, maar ik ben ondertussen klaar met de functie indirect, ik heb 2 bestandjes gemaakt, in 1 bestand verwijs ik van Blad1 naar Blad 2 en een keer van Blad 2 naar Blad1 zodat ik het verschil weet tussen "met en zonder spatie" en nog een keer van de ene werkmap naar de andere werkmap.

@Gotty.
Het is een kwestie van iets leren en in praktijk brengen en vervolgens een paar keer herhalen.
Zoals al eerder gezegd, moet je jezelf ook de tijd nemen om de kennis te verwerken.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Klopt is al eerder gezegd, maar ik ben ten eerste zeer gedreven en ten tweede vind ik het nog lastig ook met de functie indirect. Maar dankzij het bestandje wat ik gemaakt ben ik nu eindelijk klaar met de functie indirect. Als het goed is tenminste. Vanwege die gedrevenheid kan ik de kennis heel snel verwerken, + plus dat ik allemaal voorbeeldbestandjes maak voor mezelf :thumb: See yah.

Beste Gotty,

Alls is aan elkaar te plakken met de functie INDIRECT. Tussen " " komt tekst te staan, en daarbuiten verwijzingen.
Zie bijgevoegd voorbeeld van een paar dagen geleden.

Richard

Bijlagen

Beste Gotty,

Alls is aan elkaar te plakken met de functie INDIRECT. Tussen " " komt tekst te staan, en daarbuiten verwijzingen.
Zie bijgevoegd voorbeeld van een paar dagen geleden.

Richard

Ik denk dat je wilt zeggen dat je, door deze manier:
=INDIRECT("'"&A3&"'!C3")

te gebruiken, Je nergens meer naar om hoeft te kijken (alleen nog nadenken waar je een eventueel pad ertussen moet zetten) en dat is ook zo. Ware het niet dat ik iets anders in elkaar zit dan de doorsnee Nederlander. Want als ik straks voor mezelf aan de slag ga, dan vind ik het prettiger om een verwijzing binnen dezelfde werkmap naar een werkblad waar geen spatie in zit op de volgende manier te formuleren:
=INDIRECT(A2&"!C2")
Ook voor de andere samenstellingen geld: Met zo min mogelijk karakters de functie opbouwen waardoor ik niet de kans loop mijn af te vragen of "die verwijzing" (met 2 ampersand's) wel naar "dat ene werkblad" toegaat waar geen spatie in zit omdat anders mijn bestand niet werkt. En als ik een verwijzing gebruik met 1 ampersand voor een werkblad die een spatie bevat is dat dom van mij, en moet ik zorgen dat dát niet meer gebeurt. Probleem bij de bron aanpakken dus. Doormiddel van deze werkwijze kan ik in ieder geval aan een functie =indirect() zien of de verwijzing naar een werkblad toegaat zonder spatie of naar een andere werkmap (met of zonder spatie in de bladnaam) en dat schept voor mij overzicht.

Ik zit het bericht na te lezen voor het posten en wil er nog wat aan toevoegen:

Ik heb hier mijn eigen voorbeeldbestandje staan. Op blad 2 staat in B2 de formule:
=INDIRECT(A2&"!C2")

En als ik dan bezig ben met mijn werkmap en bij mezelf denk "potverdikkie, ik heb hem toch niet naar Blad 4 verwezen hé, want dat is niet de bedoeling" dan dubbelklik ik op B2 en kan ik zowieso al uitsluiten dat de functie verwijst naar blad 4 want in "blad 4" zit een spatie. En dat schept voor mij...Nou ja, een klein beetje overzicht dan. En als ik per ongeluk de verkeerde samenstelling gebruik moet ik zorgen dat dát niet meer gebeurt zoals ik net al zei.

Dus zo zit ik in elkaar zeg maar... Ik weet niet of je het begrijpt maar als dat niet zo is, is dat maar goed ook moet je maar denken.

Laatst bewerkt:
Ik gebruik Office 2003 en ik ben dol op opbouwende kritiek.
Dan zou ik de tekst van de link verbeteren in:

Waarom ik meediscussieer

Dan zou ik de tekst van de link verbeteren in:

Waarom ik meediscussieer

Wat dat te maken heeft met de 2de regel weet ik zo niet maar Google vind het ook beter dat ik het heb veranderd. Bedankt voor je tip.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan