• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kwartaal cijfers

Status
Niet open voor verdere reacties.
In X2:

=SOM.ALS(Data!$B$4:$B$183;"<="&W2;Data!$J$4:$J$183)-SOM.ALS(Data!$B$4:$B$183;"<"&V2;Data!$J$4:$J$183)

Kopieer naar beneden.

Wigi

Wat wil dat & teken zeggen ("<="&W2)

Met vr gr
Jack

Wat wil dat & teken zeggen ("<="&W2)

Met vr gr
Jack

Dit is het en-teken (ook wel Ampersand genoemd).
Dus Kleiner en gelijk aan de waarde dat in cel W2 staat.
Zonder dit teken weet Excel niet wat het met W2 aan moet.
ALs je zo ("<=W2") zou doen dan ziet Excel het als tekst.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
Dit is het en-teken (ook wel Ampersand genoemd).
Dus Kleiner en gelijk aan de waarde dat in cel W2 staat.
Zonder dit teken weet Excel niet wat het met W2 aan moet.
ALs je zo ("<=W2") zou doen dan ziet Excel het als tekst.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Moet dan dit
=SOM.ALS(Data!$B$4:$B$183;"<="&W2;Data!$J$4:$J$183)-SOM.ALS(Data!$B$4:$B$183;"<"&V2;Data!$J$4:$J$183)

Veranderd worden naar dit
=SOM.ALS(Data!$B$4:$B$183;"<="&W2;Data!$J$4:$J$183)-SOM.ALS(Data!$B$4:$B$183;"<="&V2;Data!$J$4:$J$183)

Met vr gr
Jack

Laatst bewerkt:
Moet dan dit

Veranderd worden naar dit
=SOM.ALS(Data!$B$4:$B$183;"<="&W2;Data!$J$4:$J$183)-SOM.ALS(Data!$B$4:$B$183;"<="&V2;Data!$J$4:$J$183)

Met vr gr
Jack

Dat hangt er vanaf wat je je in de berekening wilt meenemen.
Als je wilt dat dat de waarde van Data!B4:B183 kleiner moet zijn dan V2 dan gebruik je de bovenste.
Als de waarde ook gelijk mag zijn aan de waarde van V2 dan gebruik je de onderste.

Met vriendelijke groet,

Roncancio
Als de som

Dat hangt er vanaf wat je je in de berekening wilt meenemen.
Als je wilt dat dat de waarde van Data!B4:B183 kleiner moet zijn dan V2 dan gebruik je de bovenste.
Als de waarde ook gelijk mag zijn aan de waarde van V2 dan gebruik je de onderste.

Met vriendelijke groet,

Roncancio
Als de som

Nee, ik weet het de waarde V2 moet blijven.
Hoe zou ik het werkblad verder nog kunnen bewerken om het beoogde resultaat te behalen?

Met vr gr

Jack

Nee, ik weet het de waarde V2 moet blijven.
Hoe zou ik het werkblad verder nog kunnen bewerken om het beoogde resultaat te behalen?

Met vr gr

Jack

Ik begrijp de reactie niet helemaal omdat de waarde van V2 in geen van de twee formules verandert.
Ik moet bekennen dat ik de topic verder niet gevolgd heeft, dus kan ik ook niet zo zeggen welk resultaat behaald moet worden.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Ik begrijp de reactie niet helemaal omdat de waarde van V2 in geen van de twee formules verandert.
Ik moet bekennen dat ik de topic verder niet gevolgd heeft, dus kan ik ook niet zo zeggen welk resultaat behaald moet worden.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

De waarde V2 en W2 is een datum. In het bereik B4:B183 wordt naar datums gezocht die tussen deze datums vallen. V2 is een begindatum en W2 is een einddatum.

Met vr gr
Jack

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bedoel je het zo?
(zie bijlage)

Net niet, Roncancio,
Het is de bedoeling dat ik per rubriek (Betaalrek.1 t/m Betaalrek.4) de inkomsten en uitgaven wil zien in een tijdsvak van Jan, feb, Mrt, ...etc.

Met vr gr
Jack

Gebruik daarvoor uitgebreid filter (in VBA: advanced filter)
Maak een extra kolom bij je data, waarin het kwartaal van een boekingsdatum komt te staan.
In het gebeid met de selektiecriteria kun je dan in de overeenkomstige kolom 1,2,3 of 4 invullen; samen met het criterium voor de betaalrekening krijg je dan de selektie gekopieerd naar het in de macro gedefinieerde gebied.
Maak gebruik van de ingebouwde faciliteiten in Excel in plaats van ze zelf proberen te imiteren. Bestudeer de mogelijkheden van uitgebreid filter eens wat meer; er is voldoende te vinden op internet.

Een voorbeeld van een formule voor een kwartaalberekening op basis van een datum in A2: =INTEGER(1+MAAND(A2)/3)

Laatst bewerkt:
Zo beter?
(zie bijlage).

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Jaa, hartelijk bedankt! :thumb:

Nu ben ik je formule aan het uitpluizen en nu begrijp ik het stukje (Data!B4:B183>=VERSCHUIVING(U1;VERGELIJKEN(H6;$U$2:$U$20;0);1;1;1)) niet goed, en met name U1.
Zou U dit nog eens nader willen toelichten?

Met vr gr
Jack

Jaa, hartelijk bedankt! :thumb:

Nu ben ik je formule aan het uitpluizen en nu begrijp ik het stukje (Data!B4:B183>=VERSCHUIVING(U1;VERGELIJKEN(H6;$U$2:$U$20;0);1;1;1)) niet goed, en met name U1.
Zou U dit nog eens nader willen toelichten?

Met vr gr
Jack

Het bereik Data!B4:B183 wordt vergeleken met VERSCHUIVING(U1;VERGELIJKEN(H6;$U$2:$U$20;0);1;1;1)).
De verschuiving werkt als volgt:
van U1 wordt de waarde van H6 vergeleken met de waardes van U2 t/m U20.
Door de 0 achter U20 weet Excel dat het exacte waardes moeten zijn.
De 1'en zijn achtereenvolgens: verplaatsing kolom, aantal rijen, aantal kolommen.

Dus vanaf U1 gaat Excel op zoek naar maart dus 3 rijen omlaag (U4), 1 kolom naar rechts (V4), 1 rij hoog (rij 4), 1 kolom breed (V-kolom).

De waardes in Data worden dus vergelijken met de datum achter maart staat. (1-3-2009).
Als het uitsluitend maanden betrof zou het kader met de datums niet nodig zijn geweest maar omdat er ook sprake is van kwartalen, half jaren e.d. is het beter om het zo te doen.

Er zit nog een foutje in de datums voor januari. Bij Tot staat 27-februari.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Hallo

Ik vroeg me af of ik het zelfde resultaat met VERT.ZOEKEN kon bereiken en met deze formule =SOMPRODUCT((Data!$C$4:$C$183=E6)*(Data!B4:B183>=VERT.ZOEKEN(H6;$U$2:$W$20;2;ONWAAR))*(Data!B4:B183<=VERT.ZOEKEN(H6;$U$2:$W$20;3;ONWAAR))*(Data!K4:K183)) blijkt dat het kan. Nu vind ik de formule VERT.ZOEKEN wat handiger werken dan VERSCHUIVING en VERGELIJKEN misschien zou ik me er wat meer in moeten verdiepen alhoewel ik nu een goed voorbeeld heb.
In ieder geval Bedankt voor het helpen naar een goede oplossing (en zeer zeker ook Wigi :thumb:)

Met vr gr
Jack

PS foutje had ik ook al opgemerkt

Laatst bewerkt:
Okay, okay.
Klant is koning.:cool:

Dezelfde formule maar nu met Vert.zoeken ipv Verschuiving.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bijlagen

Beste Jack Nouws ;)

Heb deze topic een beetje gevolgd op de achtergrond, want ik zag dat Wigi en Roncancio goed op weg waren je te helpen.

Als je een beetje creatief bent in excel heb je deze formules allemaal niet nodig, maar het is altijd leuk om van Wigi en Roncancio iets bij te leren. :thumb:

Door gewoon een filter te plaatsen op de kopnamen en dan te filteren op datums (ik spreek hierover voor Excel 2007) hier kan je namelijk filteren op dagen, weken, maanden, kwartalen, jaren enz...

Ga dan met je rechtermuis op de statusbalk staan ( de balk die zich onderaan bevind) en vink daar gemiddelde, aantal, min, max en som aan.

Als je nu gefilterd hebt op het huidige kwartaal en op betaalrekening3 en je selecteer dan de uitgaven, dan zie je onderaan dat dit €366 is bij som en €6 bij de uitgaven.

En je kan een heleboel andere dingen zien op deze manier dan met de gegevens die jij krijgt met je formules, zoals naar bron de omschrijving de datums de sub en de nummers enz...

Dit ter informatie.

Groetjes Danny. :thumb:

Laatst bewerkt:
Beste Jack Nouws ;)

Door gewoon een filter te plaatsen op de kopnamen en dan te filteren op datums (ik spreek hierover voor Excel 2007) hier kan je namelijk filteren op dagen, weken, maanden, kwartalen, jaren enz...

Ga dan met je rechtermuis op de statusbalk staan ( de balk die zich onderaan bevind) en vink daar gemiddelde, aantal, min, max en som aan.
Als je nu gefilterd hebt op het huidige kwartaal en op betaalrekening3 en je selecteer dan de uitgaven, dan zie je onderaan dat dit €366 is bij som en €6 bij de uitgaven.

En je kan een heleboel andere dingen zien op deze manier dan met de gegevens die jij krijgt met je formules, zoals naar bron de omschrijving de datums de sub en de nummers enz...

Dit ter informatie.

Groetjes Danny. :thumb:

Hoi Danny

Leuk dat je het volgde, Ik heb er ook weer van geleerd.
Je geeft me nu een tip waarvan ik de inhoud nog lang niet ken en ik zou er graag meer van willen weten. Bijv. het blauwe gedeelte, je spreekt hier over een statusbalk, waar kan ik die vinden. (waar of wat is die/een statusbalk)? Het gedeelte gemiddelde, aantal, min, max en som spreekt me wel aan.:rolleyes:
(ik werk ook met excel 2007)

Met vr gr
Jack

Hoi Danny

Leuk dat je het volgde, Ik heb er ook weer van geleerd.
Je geeft me nu een tip waarvan ik de inhoud nog lang niet ken en ik zou er graag meer van willen weten. Bijv. het blauwe gedeelte, je spreekt hier over een statusbalk, waar kan ik die vinden. (waar of wat is die/een statusbalk)? Het gedeelte gemiddelde, aantal, min, max en som spreekt me wel aan.:rolleyes:
(ik werk ook met excel 2007)

Met vr gr
Jack

Wat Danny bedoelt is de balk onderaan het werkblad waar "Gereed" staat.
Als je daar met je rechtermuisknop op klikt, zie je een overzicht wat je van het werkblad wilt zien (gemiddelde, maximum, minimum, etc).
Als je vervolgens een aantal cellen selecteer (bijvoorbeeld na een filtering), dan verschijnt in dezelfde bank een overzicht van de geselecteerde cellen (zoals gemiddelde, maximum, etc). Je kunt dus zelf instellen wat je wilt zien.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Je kunt ook kiezen voor een draaitabel. Als je de data vervolgens groepeert op maand,kwartaal en jaar dan krijg je ook een mooi overzicht.

RedEvil

Sorry maar daar heb ik nog nooit mee gewerkt, een andere keer misschien:thumb:

Met vr gr
Jack

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan