Draadloos Internet valt steeds uit

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gabi Ionita

Gebruiker
Lid geworden
8 mrt 2009
Hallo,

Wij hebben hier thuis al een paar dagen nu het probleem dat internet steeds uitvalt. Het is draadloos internet van linksys, en het is met alle computers in het netwerk hetzelfde, 3 computers en een laptop.
Internet doet het gewoon goed, maar na 5-10 minuten ongeveer is er opeens geen internetvebinding meer. Als ik op herstellen klik bij draadloze netwerkverbingdingen, doet internet het gewoon weer (soms moet ik 2x herstellen). Dan kan ik weer 5-10 minuten internetten en valt internet weer weg. Zo gaat het de hele dag door. Ik heb al de router en modem gereset maar dat werkt niet.
Het vreemde is dat het we het draadloze netwerk al een geruime tijd hebben. Het is dus niet dat het net geinstalleerd is, en dat er nog problemen zijn. Het heeft altijd wel goed gewerkt, en sinds donderdag of vrijdag hebben we dit ineens. Het enige wat misschien nog van belang is om te melden, is dat we soms de stekker van de router eruit moeten halen. Dat komt omdat sommige internetpagina's ineens niet meer te bereiken waren.

Ik heb online (provider) ook al gebeld, maar dan moet je 20 minuten aan de lijn wachten en toen ik ze heb gesproken zeiden ze dat het ook aan KPN kon liggen en ik eerst de telefoon moest testen wanneer internet weer eens uit viel en ik denk dat zondag niet gebeld kan worden.

Wie weet wat ik kan proberen om dit te fixen?
Sorry voor de lange text, maar het leek me handig om zoveel mogelijk informatie erbij te zetten.

Gabi

Laatst bewerkt:
Moet je eens kijken op welk kanaal de linksys staat.
Standaard is dat kanaal 11
En als de hele straat op kanaal 11 gaat zitten,heb je een zend/ontvangst probleem.

Gegeven dat KPN wordt genoemd zul je wel via ADSL Internet hebben.
Zo eens een paar mogelijkheden:
1. Er is inderdaad lijnstoring of te zwak signaal. Hiervoor zul je inderdaad (via de helpdesk van je provider) doorverbonden moeten worden met KPN. Zij zullen dan een lijnmeting doen om te achterhalen wat er met het signaal aan de hand is.
2. De ADSL-splitter is kapot. Met een beetje mazzel zullen de KPN-mensen je hierop kunnen wijzen (zie 1.) Natuurlijk kun je ook zelf alvast een andere splitter kopen en daarmee testen. Let erop dat je dan wél de goede soort splitter koopt, dus een voor analoge telefoonlijn (ook wel POTS of Annex-A genoemd) of ISDN telefoonlijn (ook wel Annex-B genoemd), afhankelijk van de lijn waarop het ADSL signaal binnenkomt. Misschien kun je op de huidige splitter aflezen wat voor soort splitter dat is.
3. Wellicht zitten mensen op je netwerk allerlei download-programma's te gebruiken. Is dat het geval, laat ze daar dan mee stoppen, zodat je kunt testen of het daaraan ligt.
Natuurlijk ga ik ervan uit dat niet ook (bijv.) een buur op je (draadloze) netwerk zit, dus dat de beveiliging van je draadloze netwerk in orde is (dus WPA of WPA2 encryptie met een niet te makkelijk te raden encryptiecode).
4. Misschien zitten veel mensen in je buurt op hetzelfde kanaalnummer draadloos te zenden. Je zou dus kunnen proberen een ander kanaalnummer voor het draadloze netwerk aan te geven in de router, bijv. 4 of 9.
5. Er zijn meerdere deelnemers in je (draadloze) thuisnetwerk. Vraag eens aan hun of zij dezelfde problemen hebben als jij. Ben jij de enige, dan kan bijv. een driver-update zijn geweest (vooral Windows Vista heeft daar een handje van) die je verbinding instabiel heeft gemaakt.

Succes,

Tijs.

Gegeven dat KPN wordt genoemd zul je wel via ADSL Internet hebben.
Ja, dat klopt
Zo eens een paar mogelijkheden:
1. Er is inderdaad lijnstoring of te zwak signaal. Hiervoor zul je inderdaad (via de helpdesk van je provider) doorverbonden moeten worden met KPN. Zij zullen dan een lijnmeting doen om te achterhalen wat er met het signaal aan de hand is.
Met bellen heb ik verder geen problemen, dus ik denk niet dat dit het probleem is.
2. De ADSL-splitter is kapot. Met een beetje mazzel zullen de KPN-mensen je hierop kunnen wijzen (zie 1.) Natuurlijk kun je ook zelf alvast een andere splitter kopen en daarmee testen. Let erop dat je dan wél de goede soort splitter koopt, dus een voor analoge telefoonlijn (ook wel POTS of Annex-A genoemd) of ISDN telefoonlijn (ook wel Annex-B genoemd), afhankelijk van de lijn waarop het ADSL signaal binnenkomt. Misschien kun je op de huidige splitter aflezen wat voor soort splitter dat is.
Dit is een goede optie om te proberen
3. Wellicht zitten mensen op je netwerk allerlei download-programma's te gebruiken. Is dat het geval, laat ze daar dan mee stoppen, zodat je kunt testen of het daaraan ligt.
Natuurlijk ga ik ervan uit dat niet ook (bijv.) een buur op je (draadloze) netwerk zit, dus dat de beveiliging van je draadloze netwerk in orde is (dus WPA of WPA2 encryptie met een niet te makkelijk te raden encryptiecode).
Ja, ik zit op eigen draadloze netwerk die beveiligd is met zo'n 16 character password. Dus ik neem niet aan dat er andere personen op ons internet zitten.
4. Misschien zitten veel mensen in je buurt op hetzelfde kanaalnummer draadloos te zenden. Je zou dus kunnen proberen een ander kanaalnummer voor het draadloze netwerk aan te geven in de router, bijv. 4 of 9.
Ja dit kan ik ook proberen, bedankt!
5. Er zijn meerdere deelnemers in je (draadloze) thuisnetwerk. Vraag eens aan hun of zij dezelfde problemen hebben als jij. Ben jij de enige, dan kan bijv. een driver-update zijn geweest (vooral Windows Vista heeft daar een handje van) die je verbinding instabiel heeft gemaakt.
Drie computers en laptop (met XP) hebben dit probleem, en niemand download iets.
Succes,

Tijs.

Bedankt voor je reactie.

Ik reageer even op "Met bellen heb ik verder geen problemen, dus ik denk niet dat dit het probleem is."
Dat je met bellen geen probleem hebt zegt niet alles als het gaat over mogelijke ADSL (signaal-)problemen. Dus als de andere opties die je zegt te gaan proberen niet helpen raad ik je toch aan KPN de lijn te laten doormeten.

Tijs.

Ik reageer even op "Met bellen heb ik verder geen problemen, dus ik denk niet dat dit het probleem is."
Dat je met bellen geen probleem hebt zegt niet alles als het gaat over mogelijke ADSL (signaal-)problemen. Dus als de andere opties die je zegt te gaan proberen niet helpen raad ik je toch aan KPN de lijn te laten doormeten.
Hmm oke, dit wist ik niet. Ik zal eens informeren.

Verder heb ik het kanaalnummer veranderd van 11 naar 9. Nu valt hij nog steeds uit, maar wel wat minder. Ik heb hem daarna nog veranderd naar 4 maar dat is ongeveer even goed/slecht als 9.

Ik heb ook online (provider) gebeld, die klantenservice kwam er niet uit, dus die hebben het doorgegeven aan de technische dienst. Die moeten nog terug bellen

Een vriend had het ook over een WAN ip veranderen, dat dat misschien helpt? Klopt dit, en zo ja: waar kan ik dat veranderen dan?

Gabi

Ok, even wat meer vragen dan:
Vlgs. Online krijg je het volgende geleverd bij je adsl-verbinding:
een Alcatel Speedtouch 706 als je een analoge telefoonlijn hebt
een draadloos modem Alcatel Speedtouch 706W als je daarvoor gekozen hebt (analoge telefoonlijn)
een Alcatel 546i voor ISDN telefoonlijn.

Nu wil ik van jou het volgende weten:
1. Welk modem (eigenlijk: modem-router) heb je van online gekregen
2. Heb je een eigen router daarachter gezet dan (noem ook merk + type)
3. Gebruik je ook telefonie van online (dus dat hun modem-router ook de telefonie verzorgt)? Of bel je gewoon met KPN? PS: Gegeven dat je een splitter gebruikt zou ik vermoeden dat je voor de telefonie niet Online gebruikt maar gewoon KPN.
4. Welk ip-adres krijgt je pc als je even wél Internet hebt. Dit kun je opvragen via:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd.exe /k ipconfig
Kijk naar wat er rechts staat van IP-adres (of, indien Vista, rechts van IPv4 adres).

Heb je maar 1 apparaat (dus niet een eigen modem), dan kun je het wijzigen van het WAN ip-adres vergeten, want dat wordt door online bepaald. Ga je daarmee knoeien, dan heb je helemaal geen Internet meer.
Heb je wél een eigen router, dan kán het relevant zijn, maar in dat specifieke geval zou je helemaal geen Internet hebben(!) Relevantie is er als de Speedtouch router-modem aan de LAN-kant (=de WAN-kant van je eigen router) dezelfde ip-reeks gebruikt als aan de LAN-kant van je eigen router.
Klein voorbeeld:
[192.168.1.254 LAN-kant van de Speedtouch] <-> [192.168.1.100 WAN-kant van je router] [192.168.1.1 LAN-kant van je router] <-> [192.168.1.33 etc. op de pc's die aan het thuisnetwerk hangen]
Je ziet dat je eigen router dan zowel aan de WAN-kant als aan de LAN-kant 192.168.1.x netwerk heeft. Er wordt dan niets gerouteerd, en dus kan er geen informatie naar het Internet en ook geen informatie van het Internet afgeleverd worden aan de pc's aan het thuisnetwerk: De router-functionaliteit van je eigen router is dan weg.

Dit was een heel verhaal... Hopelijk heb je er wat aan, en krijgen we wat antwoorden over je thuisnetwerk.

Tijs.

Ok, even wat meer vragen dan:
Vlgs. Online krijg je het volgende geleverd bij je adsl-verbinding:
een Alcatel Speedtouch 706 als je een analoge telefoonlijn hebt
een draadloos modem Alcatel Speedtouch 706W als je daarvoor gekozen hebt (analoge telefoonlijn)
een Alcatel 546i voor ISDN telefoonlijn.

Nu wil ik van jou het volgende weten:
1. Welk modem (eigenlijk: modem-router) heb je van online gekregen
2. Heb je een eigen router daarachter gezet dan (noem ook merk + type)
3. Gebruik je ook telefonie van online (dus dat hun modem-router ook de telefonie verzorgt)? Of bel je gewoon met KPN? PS: Gegeven dat je een splitter gebruikt zou ik vermoeden dat je voor de telefonie niet Online gebruikt maar gewoon KPN.
4. Welk ip-adres krijgt je pc als je even wél Internet hebt. Dit kun je opvragen via:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd.exe /k ipconfig
Kijk naar wat er rechts staat van IP-adres (of, indien Vista, rechts van IPv4 adres).

Heb je maar 1 apparaat (dus niet een eigen modem), dan kun je het wijzigen van het WAN ip-adres vergeten, want dat wordt door online bepaald. Ga je daarmee knoeien, dan heb je helemaal geen Internet meer.
Heb je wél een eigen router, dan kán het relevant zijn, maar in dat specifieke geval zou je helemaal geen Internet hebben(!) Relevantie is er als de Speedtouch router-modem aan de LAN-kant (=de WAN-kant van je eigen router) dezelfde ip-reeks gebruikt als aan de LAN-kant van je eigen router.
Klein voorbeeld:
[192.168.1.254 LAN-kant van de Speedtouch] <-> [192.168.1.100 WAN-kant van je router] [192.168.1.1 LAN-kant van je router] <-> [192.168.1.33 etc. op de pc's die aan het thuisnetwerk hangen]
Je ziet dat je eigen router dan zowel aan de WAN-kant als aan de LAN-kant 192.168.1.x netwerk heeft. Er wordt dan niets gerouteerd, en dus kan er geen informatie naar het Internet en ook geen informatie van het Internet afgeleverd worden aan de pc's aan het thuisnetwerk: De router-functionaliteit van je eigen router is dan weg.

Dit was een heel verhaal... Hopelijk heb je er wat aan, en krijgen we wat antwoorden over je thuisnetwerk.

Tijs.

Wat een verhaal, maar bedankt voor de moeite die je doet. Ik heb niet veel verstand van hardware en IP's enzo, maar ik zal mijn best doen.

1) Het modem wat wij hebben is een Alcatel Speedtoutch 500 series. Ik meen 505, maar als het exacte type nummer van belang is, moet ik het even opzoeken. Dit was ook een modem die online leverde. (De persoon van de klantenservice vroeg ook meerdere malen of wij die livebox uit de tijd van wanadoo hebben, maar die hebben wij niet.)
2) Omdat we, nadat we al internet hadden bij wanadoo (nu dus online), pas een draadloos netwerk geinstalleerd hebben, hebben we zelf een router aangeschaft. Het is een Linksys BEFW11S4, en elke PC heeft een Linksys USB Network Adapter.
3) Wij bellen via KPN, en hebben in de meterkast een splitter die dus de telefoonlijn opsplits naar de telefoon, en naar de moden + router.
4) Ethernet-adapter Draadloze netwerkverbinding - IP-adres.........: 192.168.1.103

Verder is het WAN-IP dus niet aan de orde, want we hebben wel een router, maar ook internet. Het voorbeeld wat jij geeft snap ik niet.

Verder moet ik zeggen dat ik gistermorgen dus het kanaalnummer veranderd heb van de standaard 11 naar 9. Toen werd het al iets beter, maar nog steeds slecht (om het kwartier uitvallen ipv om de 5 min.). Die nacht heb ik het weer veranderd naar kanaal 4 en in het begin leek dit zelfs even slechter, maar vandaag de hele dag is hij slechts een paar keer uitgevallen. Eigenlijk vraag ik me af of het nog steeds fout is, het is niet zoals het was. Toch lijkt het me niet de bedoeling dat ie toch soms het niet kan laten om uit te vallen.

Ok, ik zou graag willen weten wat de Status is van de router. Daar kun je komen door http://192.168.1.1 in te kloppen in je webbrowser, in te loggen op je router, en dan te klikken op Status (in het 'balkje' Setup - Wireless - Security - Access Restrictions - Applications & Gaming - Administration - Status)

Je kunt de daar getoonde informatie met je muis selecteren en plakken in je volgende posting of je kunt er een schermafdruk van maken. [Hier staat ook het WAN ip-adres van de Linksys bij.]

We zien het wel.

Tijs.

Log in op de Linksys router: http://192.168.1.1
Geef ons de informatie de je krijgt als je klikt op Status
(Je hebt daar 2 'tabbladen'; het gaat om het eerste 'tabblad': Router).

Tijs.

Log in op de Linksys router: http://192.168.1.1
Geef ons de informatie de je krijgt als je klikt op Status
(Je hebt daar 2 'tabbladen'; het gaat om het eerste 'tabblad': Router).

Tijs.

2qsc7ci.png

Laatst bewerkt:
Zoals je concluderen kunt is er aan de WAN kant van je router het 10.x.x.x netwerk en aan de LAN-kant (waar jouw computer(s) zich bevinden) wordt het 192.168.1.x netwerk gebruikt. Het wijzigen van het WAN-adres is
1. dus niet nodig
2. niet zinvol

We zullen het dus in iets anders moeten zoeken (zie eerder postings) dan de suggestie van 'de deskundige' over het wijzigen van het WAN-adres van je router.

Bedankt voor het posten van de schermafdruk.

Tijs.

Zoals je concluderen kunt is er aan de WAN kant van je router het 10.x.x.x netwerk en aan de LAN-kant (waar jouw computer(s) zich bevinden) wordt het 192.168.1.x netwerk gebruikt. Het wijzigen van het WAN-adres is
1. dus niet nodig
2. niet zinvol

We zullen het dus in iets anders moeten zoeken (zie eerder postings) dan de suggestie van 'de deskundige' over het wijzigen van het WAN-adres van je router.

Bedankt voor het posten van de schermafdruk.

Tijs.
Het was geen deskundige, gewoon een vriend die wilde helpen maar ik kon het WAN IP niet vinden. Ik denk dat je/we dit topic wel even kunnen laten rusten want ook vandaag gaat het eigenlijk prima. Of het nu komt door het wijzigen van het kanaal, of dat het vanzelf over is gegaan, weet ik niet. Maar hij doet het verder goed nu.

Bedankt voor de hulp en de moeite

Gabi

Laatst bewerkt:
Mocht je (na bijv. een week) het idee hebben dat het probleem nu inderdaad definitief is opgelost, wil je dan de vraag als opgelost markeren?
Als opgelost markeren doe je door te klikken op "Vraag is opgelost" in het vakje "Status van de vraag", iets verder beneden rechts op deze webpagina.

Tijs.

Na een tijdje het volgehouden te hebben, wil ik er nu toch een keer definitief vanaf.

Het leek in het begin wel goed, maar later kwamen er toch weer periode's dat internet er op een dag weer tientallen keren uitviel. Ik heb in de tijd dat ik dit topic opende ook contact gehad met online en nadat het probleem verholpen leek, kregen wij thuis zo'n livebox opgestuurd. Omdat het met internet wel goed leek heb ik daar niks mee gedaan, maar zoals gezegd na een tijdje kwamen weer problemen en dus heb ik gister die livebox geinstalleerd om te kijken of dat wellicht hielp. Dit is wat ik gedaan heb:
- Ik heb de splitter ertussenuit gehaald (de livebox is ook een splitter)
- Ik heb mijn oude modem losgekoppeld en dus de livebox daarvoor in de plaats gezet.
- Ik heb de volgende aanpassingen gedaan omdat de livebox ook een router is, en wij wel onze draadloze linksys router willen behouden.
In plaats van de router via de WAN-poort aan het modem te koppelen, heb ik hem nu via een LAN-poort aan de livebox gekoppeld.
Verder heb ik in de router settings uitgeschakeld dat de (linksys)router een DHCP aan moet maken.
Tot slot heb ik een static-ip ingesteld binnen de range van de linksys router.

Door die laatste aanpassingen heb ik wel weer internet, maar nu is het nog altijd zo dat internet eruit valt. Als ik gewoon aan het surfen ben, krijg ik ineens dat de pagina niet kan worden weergegeven. [Inleiding]Als je een filmpje bekijkt zie je altijd 2 balken, een lichtere balk waarin je kan zien tot hoever het filmpje is geladen (bij youtube het roze balkje) en daaroverheen de balk (rood bij youtube) waarin je dus kan zien bij welke minuut etc. je zit.[einde inleiding] Als ik dus een filmpje bekijk, ook vanaf een andere site dan youtube, zie ik dus tijdens het afspelen van het filmpje dat de lichtere balk gestopt is met laden op de helft ofzo. En wanneer de 'echte' balk op dat punt komt, stopt het filmpje omdat het dus niet verder is geladen/gedownload. Na een 10-20 seconde ofzo doet internet het wel weer, door gewoon te refreshen. Ook als ik herstellen doe, werkt het gelijk weer. In de tijd dat internet eruit ligt, heb ik nog wel rechtsonder dat icoontje met draadloos internet wat gewoon door blijft gaan. Ik heb dus nog wel altijd verbinding met het draadloze netwerk.

Wat kan ik hier aan doen om er voorgoed af te zijn? Het gaat niet alleen om mijn PC maar ook nog 2 anderen in het netwerk, dus de fout ligt denk ik niet aan mijn PC (of er moet op alle 3 PC's dezelfde instelling fout staan).

Eerst een opmerking:
Tot slot heb ik een static-ip ingesteld binnen de range van de linksys router
Ik neem aan dat je hier bedoelt dat je het LAN adres van de Linksys een statisch ip-adres hebt gegeven binnen de range van de Livebox, anders werkt het niet zoals je hoopt.

M.b.t. je verbindingsprobleem
1. Kijk na wat het ip-adres van de huidige standaardgateway is op je pc:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig
Maak een snelkoppeling op je bureaublad, met de volgende aanroep (=ping naar de Livebox):
ping.exe -t ip-adres-van-standaardgateway
dus stel dat de standaardgateway is 192.168.2.254, dan zou het zijn:
ping.exe -t 192.168.2.254
Maak ook zo'n zelfde snelkoppeling met de volgende aanroep:
ping.exe -t www.google.nl

Dubbelklik beiden op het moment dat je de computer weer aanzet. Het uitvoervenster mag je van beiden klein maken. Maak het uitvoervenster van beiden weer groot als je weer zo'n Internet-probleem ondervindt.
Werkt de ping naar de Livebox nog, dan is er op je lokale netwerk niets mis.
Werkt de ping naar Google niet meer, maar doet de ping naar de Livebox het nog wel, dan is er iets mis op het netwerk van de provider. Omdat de verantwoordelijkheid van de provider loopt tot en met de Livebox kun je hun dan bellen/contacteren zodat zij gaan uitzoeken wat er aan de hand is met (hun stuk van) de Internet-verbinding.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Eerst en opmerking:
Ik neem aan dat je hier bedoelt dat je het LAN adres van de Linksys een statisch ip-adres hebt gegeven binnen de range van de Livebox, anders werkt het niet zoals je hoopt.

M.b.t. je verbindingsprobleem
1. Kijk na wat het ip-adres van de huidige standaardgateway is op je pc:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig
Maak een snelkoppeling op je bureaublad, met de volgende aanroep (=ping naar de Livebox):
ping.exe -t ip-adres-van-standaardgateway
dus stel dat de standaardgateway is 192.168.2.254, dan zou het zijn:
ping.exe -t 192.168.2.254
Maak ook zo'n zelfde snelkoppeling met de volgende aanroep:
ping.exe -t www.google.nl

Dubbelklik beiden op het moment dat je de computer weer aanzet. Het uitvoervenster mag je van beiden klein maken. Maak het uitvoervenster van beiden weer groot als je weer zo'n Internet-probleem ondervindt.
Werkt de ping naar de Livebox nog, dan is er op je lokale netwerk niets mis.
Werkt de ping naar Google niet meer, maar doet de ping naar de Livebox het nog wel, dan is er iets mis op het netwerk van de provider. Omdat de verantwoordelijkheid van de provider loopt tot en met de Livebox kun je hun dan bellen/contacteren zodat zij gaan uitzoeken wat er aan de hand is met (hun stuk van) de Internet-verbinding.

Succes,

Tijs.

Allereerst bedankt voor je snelle reactie.

Over die opmerking:
Ik weet niet precies de benaming van wat ik heb gedaan, ik heb 'ingelogd' op de router (http://192.168.1.1) en daar stond: "Obtain an IP automaticly". Dat heb ik veranderd naar "Static IP" waarna ik een IP-adres moest invoeren. Hier heb ik gekozen voor 192.168.1.51. Dit is een beetje een gek verhaal, want ik zag dat het DHCP-range tussen de 192.168.1.1 en 192.168.1.50 zat. Ik had gelezen dat hij wel in dezelfde range moest zitten (dus de 1e 7 getallen moeten hetzelfde blijven), maar de laatste 2 cijfers moesten dan wel buiten die 50 zijn, dit is de reden dat ik voor die .51 gekozen. Nu zie ik nu op een oud screenshot dat de DHCP-range juist tussen de 100 en 150 zit, dus ik twijfel nu of ik dit goed gedaan heb. Ik neem aan van wel, want internet werkt verder wel (niet optimaal, maar er is verbinding) maar het was ook maar een gok. Misschien dat jij helderheid kan geven over of het goed is wat ik gedaan heb, en of het door mij ingevoerde IP klopt?

Verder doe ik rechtermuisknop op bureaublad en dan nieuw -> snelkoppeling.
Dan moet ik een bestandslocatie opgeven, maar daar plak ik die code in van "ping.exe -t [standaardgateway]" en daarna hetzelfde, maar dan met www.google.nl.

Die 2 bestandjes (ping.exe en ping (2).exe) moet ik dus morgen aanzetten als ik mijn PC opstart en dus steeds laten pingen. Als internet weer uitvalt dan kan ik dus aan de pings (meervoud van ping?) zien of het aan het netwerk ligt, of aan de provider.

Misschien nog van belang:
Ik heb eerst zonder de linksys router de livebox getest, en toen had ik bekabeld een download snelheid volgens speedtest.nl van gemiddeld 7500 kbps. Nadat ik de linksys router erop aan had gesloten en alle aanpassingen had gemaakt om (draadloos)internet er weer op te krijgen, had/heb ik een downloadsnelheid van gemiddeld 2500 kbp. Is dit misschien een aanwijzing, of is dit vrij normaal dat draadloos gewoon langzamer is dan bekabeld?

En nog een vraag als afsluiter: Als ik nu het adres van router (192.168.1.1) intyp kom ik in het scherm van de livebox, omdat die als router fungeert.
Maar hoe kan ik in de linksys router (die nu dus geen router meer is, maar een accespoint) komen om die instellingen te bekijken aan te passen?
Het zou me eventueel wel lukken als het nodig is, maar dan moet de livebox van 't stroom en moet ik een bekabelde verbinding maken tussen mijn PC en de linksys router wat dus misschien simpeler kan.

Sorry voor de lange post, maar ik heb veel onduidelijkheden/vragen.

Bedankt!

Edit
Wat een pech/geluk. Ik heb deze post nu al 4, 5x bewerkt om het wat duidelijker te maken. En de laatste keer dat ik het op wou slaan, duurde het wat lang, en viel inderdaad internet er weer uit. De ping-programmaatjes had ik lopen (computer in de tussentijd niet opnieuw opgestart, maar dit is niet erg denk ik).

De resultaten:

Ping.exe (pingen naar de standaardgateway) gaf dit aan op het moment dat ie uitviel:
Antwoord van 192.168.1.1: bytes=32 tijd=2 ms TTL=150
(De tijd in ms. varieert tussen 2 en 5 (soms uitschieters naar 500 of 1000), maar die was in 90% van de gevallen 3 ms. en de TTL was in het begin steeds 64 maar veranderde later naar 150.)

Ping (2).exe (pingen naar google.nl) gaf dit aan op het moment dat ie uitviel:
Time-out bij opdracht.

Ik neem aan dat het dus niet aan de draadloze netwerk verbinding ligt.

Laatst bewerkt:
Kijk, wat je nu lijkt te hebben veranderd is het WAN adres van de Linksys naar 192.168.1.x
Wat je juist moet doen is die gewoon laten op "Obtain an IP automaticly".
Wat je moet veranderen is het LAN adres van de router. Die moet je een waarde geven in dezelfde reeks als de Livebox uitdeelt.

Dus nog maar even inspringend op het standaardgateway verhaal: Kijk even op je pc na welk ip-adres de standaardgateway heeft (zie vorige posting). Schrijf dat ip-adres even op.
[Als ik je goed begrijp is dat 192.168.1.1 Ik ga in de rest van de tekst ervan uit dat dit inderdaad die waarde is]
Dan op de Livebox nakijken in welke reeks die ip-adressen uitreikt. Dan een ip-adres kiezen dat niet gelijk is aan het LAN adres van de Livebox én niet wordt uitgegeven door de DHCP server component van de Livebox. Een veilige te kiezen waarde zou bijv. een ip-adres eindigend op .199 kunnen zijn, omdat je netwerk niet tientallen pc's etc. bevat die een ip-adres nodig hebben én ik geen router ken die uitdeelt vanaf .190 bijvoorbeeld.
Dus stel dat de Livebox (=standaardgateway waarde op je pc) 192.168.1.1 als ip-adres heeft, dan wordt het toe te kennen ip-adres voor de Linksys 192.168.1.199.
Dus (in dit voorbeeld): Log daarna in op de Linksys en ken aan het LAN-adres de waarde 192.168.1.199
(In dit voorbeeld): Je raakt dan de verbinding kwijt met de Linksys, maar je kunt dan later altijd nog (draadloze, WAN etc.) instellingen wijzigen op de Linksys, maar dan via http://192.168.1.199
Log weer in op de Linksys op zijn nieuwe adres, en zet de WAN/Internet instelling weer op "Obtain an IP automaticly".

M.b.t. Ping: Ja, beiden starten als je de computer aanzet. Is de verbinding er, dan krijg je een respons ("Antwoord van xxxx, bytes = xxx ..."). Is de verbinding weg, dan krijg je "Time-out bij opdracht"
Je kunt dus door beide commando's te laten 'meelopen' met je pc-gebruik checken of de verbinding wegvalt naar de Livebox (je lokale netwerkje) of dat het vanaf de Livebox misgaat (dus op Internet/het provider-netwerk). Zie mijn vorige posting.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Wat een lang en ingewikkeld verhaal, ik zal het morgen even bekijken.

Heb je mijn (vetgedrukte) edit al gezien?

Bedankt in ieder geval alvast!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan