Geen geluid

Status
Niet open voor verdere reacties.

yoyo95

Gebruiker
Lid geworden
10 aug 2009
We hebben een tweedehands computer gekregen met daarop Windows XP.
Alles werkt uitstekend. Behalve het geluid... Er zit een onboard VIA geluidskaart in, maar ik wil er een 5.1-setje boxen op aansluiten en dat kon daarop sowieso al niet.

Dus heb ik de geluidskaart van onze overleden computer in het bankje van een niet meer werkende internet-verbinding gestopt (dat er daarvoor een extra kaart erin zat zal wel aan het feit liggen dat het van een oudere dame is geweest, aangezien er gewoon een LAN-ingang inzat).
Er staat op het stickertje dat de kaart van Creative is, en wel met typenummer SBO100. De boxen, een Creative 5.1 setje, de geluidskaart en het cd'tje hoorden allemaal bij elkaar. Allereerst heb ik natuurlijk van het cd'tje alles geïnstalleerd.
Vervolgens de kaart erin gestopt, en de boxen aangesloten.

Dat ging allemaal probleemloos. Maar vervolgens krijg ik er nu geen geluid uit. Niets. Geen irritante Windows-bliepjes, geen WMP-geluiden en ook bij de youtube-filmpjes heb ik alleen maar beeld.

Mijn vraag is dus: Hoe kan ik dit oplossen?

In ieder geval bedankt voor de moeite, en wie weet ook voor de oplossing! :o

Hieronder de stappen die ik al uitgevoerd heb:
1. Stekkertjes en stroom van de boxen controleren
2. Computer opnieuw opstarten
3. CD'tje opnieuw installeren
4. Het hele configuratiescherm doorspitten
5. Op internet zoeken.
(Ben onder andere hier uitgekomen en heb alle stappen gevolgd. EVEREST Home Edition ziet trouwens alleen de onboard geluidskaart van VIA, dus misschien ligt daar al het probleem).
6. Ook ben ik op de melding van Microsoft over dit type geluidskaarten gestuit, heb aan de hand daarvan getracht het probleem op te lossen maar ook dat heeft niets opgeleverd.
7. Dit topic op helpmij.nl starten.
8. Het zou zomaar kunnen dat ik nog meer heb gedaan, maar dit zijn denk ik wel de belangrijkste stappen.

Post Scriptum: bij dat pchelper.nl-dingetje staat dat voor een oplossing het moederbord-type handig kan zijn. Aangezien ik van hardware en al helemáál van het moederbord vrijwel niets afweet, heb ik gewoon alles wat EVEREST aangeeft geüpload: voilá

Staat in het apparaatbeheer van windows wel dat de geluidskaart gedetecteerd is?
Je zal in de geluidsinstellingen aanmoeten geven dat je losse geluidskaart gebruikt moet worden en niet de onbaord. Je kan ook in apparaatbeheer de onboard uitschakelen. (uitschakelen dus: niet deinstalleren..)
Als het goed is komt het dan ook gewoon goed.

Laatst bewerkt:
Staat in het apparaatbeheer van windows wel dat de geluidskaart gedetecteerd is?
Je zal in de geluidsinstellingen aanmoeten geven dat je losse geluidskaart gebruikt moet worden en niet de onbaord. Je kan ook in apparaatbeheer de onboard uitschakelen. (uitschakelen dus: niet deinstalleren..)
Als het goed is komt het dan ook gewoon goed.

Nee, apparaatbeheer geeft (net als everest) niet deze losse geluidskaart aan. Trouwens ook niet de onboard VIA kaart...

ook geen uitroeptekens??

Nee, helaas ook geen uitroeptekens...
dit is alles wat ik onder Apparaatbeheer > Besturing voor geluid, video en spelletjes zie... Zoals je ziet noch de onboard VIA, noch de losse Creative kaart :confused:

Bij het plaatsen in een ander bankje heb ik gezien dat er van de koperen dingetjes die aan de zijkant zitten (die contact maken met het bankje) een aantal miste. Zou dat het kunnen zijn?

Laatst bewerkt:
In de bios zelf... tijdens opstarten moet je op F2 of DEL of F10 tikken om in de bios te geraken. Welke toets dat precies is, is van je pc afhankelijk. Meestal zie je het heel kort voorbij flitsen tijdens de opstart.

In de bios zelf... tijdens opstarten moet je op F2 of DEL of F10 tikken om in de bios te geraken. Welke toets dat precies is, is van je pc afhankelijk. Meestal zie je het heel kort voorbij flitsen tijdens de opstart.

Per toeval (nouja, toeval...) ben ik in AMIBIOS SETUP UTILITY - VERSION 3.31a geraakt. Is dat hem?
Zo ja: ik kom niet bij iets wat lijkt op "HARDWARE" of "SOUNDCARD" komen, kun je me stap voor stap uitleggen hoe ik daar kom?
Zo niet: tja, dan moet ik nog maar even verder zoeken naar het goede knopje....

Dat is hem ja, zelf heb ik een BIOS van America Megatrends Inc, dus ook een AMI bios. Alleen is dit een oudere versie, 2,51.

Ik kom bij de onboard kaart door eerst het tabblad ADVANCED te kiezen, en op dat blad de ONBOARD DEVICES CONFIGURATION te kiezen, en dan naar ONBOARD AC'97 AUDIO op [disabled] te zetten. Afsluiten en saven doe je gewoonlijk met F10.

Bedankt voor de uitleg. Ik heb de OnBoard audio disabled, maar helaas duurt het probleem hardnekkig voort. Ik krijg nog steeds geen geluid uit de boxen. Ook mijn headphones doen het niet als ik ze erin stop, de boxen zijn dus niet kapot.

Ik heb gezien dat er van de koperen dingetjes die aan de zijkant van de kaart zitten (die contact maken met het moederbord) een aantal miste. Zou dat het kunnen zijn? Of heeft iemand nog andere suggesties?

Als je de koperen contactstrips bedoelt waarmee de kaart in het PCI slot moet, dat hoort zo. Wordt de geluidskaart nu wel goed aangegeven bij Apparaatbeheer?
Heb je de speaker plug ook achter in de geluidskaart gestoken en niet in de uitgang van de onboard audio? ...even wat dingen controleren.

Als je de koperen contactstrips bedoelt waarmee de kaart in het PCI slot moet, dat hoort zo. Wordt de geluidskaart nu wel goed aangegeven bij Apparaatbeheer?
Heb je de speaker plug ook achter in de geluidskaart gestoken en niet in de uitgang van de onboard audio? ...even wat dingen controleren.

Ja die bedoelde ik :p Maar ik zag ook een ander kaartje, maar dan met geheugen en die had ze wel allemaal (A)

De speaker plug heeft zit nog steeds gewoon in de losse kaart.

Maar hij geeft hem nog steeds niet aan in apparaatbeheer :(

Om de geluidskaart te laten werken moeten er soms eerst andere drivers worden geinstalleerd.
Voor mijn asus waren dat UAA drivers (Universal Audio Architecture).
Misschien is het installeren van de chipsetdrivers voor jou ook voldoende.

Wat voor een moederbord heb je?

Om de geluidskaart te laten werken moeten er soms eerst andere drivers worden geinstalleerd.
Voor mijn asus waren dat UAA drivers (Universal Audio Architecture).
Misschien is het installeren van de chipsetdrivers voor jou ook voldoende.

Wat voor een moederbord heb je?

EVEREST geeft bij moederbord van alles aan. Ik weet eigenlijk niet precies wat voor info je nodig hebt. Deze link stond in de openingspost: http://i28.tinypic.com/jl3t5h.jpg
Maar inmiddels geeft hij nog véél meer aan. Ik weet in ieder geval dat het de naam ASRock K7VM4 is en de fabrikant ASRock Inc.. Kun je daar wat mee, of is er nog meer info nodig?

Oke, heb je de VIA drivers al geinstaleerd van deze pagina?

Die bovenste VIA heb ik nu gedownload en geïnstalleerd, maar nu start de computer niet meer op. Op het punt waar normaalgesproken windows gestart moet worden, knippert linksboven nu al 5 minuten lang een mooi wit streepje :confused:

edit: en nu doet hij helemaal niets meer, ik zie alleen een mooi zwart scherm :D

nog een edit: nu wisselen (als ik de computer opnieuw start) streepje, streepje met lettertjes (de lettertjes zijn: VIA (VT3205)VGA BIOS - 98.d2.00.12) en het volledige zwarte scherm elkaar af. De ene keer na het laden van de BIOS, de andere keer erna... Ook kan ik, als ik daar al kom, bij het "windows is de vorige keer niet goed afgesloten"-scherm niets met mijn toetsenbord doen...

Laatst bewerkt:
Wat voor toetsenbord heb je?

Normaal kan je kiezen voor veilige modes of laatste configuratie. Daarmee moet je het wel kunnen herstellen. Grote kans dat je verkeerde drivers hebt gebruikt.

Wat voor toetsenbord heb je?

Normaal kan je kiezen voor veilige modes of laatste configuratie. Daarmee moet je het wel kunnen herstellen. Grote kans dat je verkeerde drivers hebt gebruikt.

Mijn toetsenbord is een één of andere acer, met rechtsbovenin een draaiknopje voor het volume. Het gekke is dat ik in de bios wel mijn toetsenbord kan gebruiken, maar bij het "hoe moet ik windows starten"-scherm niet...

Het toetsenbord heeft een usb-aansluiting, misschien dat dat wat uitmaakt?? Ik zal wel even een 'gewoon' toetsenbord onder het stof vandaan toveren.
edit: met het gewone toetsenbord is het opstarten gelukt. Welke driver heb ik nou exact nodig?

Laatst bewerkt:
Terug naar het probleem... ik heb de VIA drivers geïnstalleerd, maar heb nog steeds geen geluid. De kaart word ook niet weergegeven apparaatbeheer. Iemand een oplossing?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan