Waar zit de rtc batterij in een Acer 5710??

Status
Niet open voor verdere reacties.

asterix1000

Gebruiker
Lid geworden
17 aug 2008
Ik heb hier ter reparatie een Aspire 5710 die zijn tijd niet meer onthoud.

Ik heb de servicemanual en ik heb hem al opengemaakt, maar waar zit de RTC batterij??

Ik vermoed dat het de soort condensator is die naast het draaiwieltje voor het volume zit. (rose vlakje op afbeelding)

Is er iemand die dit kan bevestigen????

Alvast bedankt,
Coen

Bijlagen

• Moederbord.jpg
    Moederbord.jpg
    92,1 KB · Weergaven: 204
Hallo

Lijkt mij inderdaad het batterijtje wat je daar in het rose hebt gemarkeerd en geen condensator.

Maar = blijkbaar gesoldeerd op motherboard .

Kun je uiteraard persoonlijk snel controleren d.m.v. multimeter en visueel d.m.v. opdruk .

Klemspanning = 3.3V indien in perfekte staat.

Meestal CR2032 of CR 2016 , maar dan eentje met soldeerpennetjes voorzien.

Peter

Laatst bewerkt:
Peter,

Bedankt voor de snelle reactie. Ik denk inderdaad dat ik hem er eens uit ga solderen. Als ik zoek op internet naar een rtc batterij dan krijg je van die standaard foto's, dus daar heb ik ook niets aan.

Coen

Hallo

Lijkt mij inderdaad het batterijtje wat je daar in het rose hebt gemarkeerd en geen condensator.

Maar = blijkbaar gesoldeerd op motherboard .

Kun je uiteraard persoonlijk snel controleren d.m.v. multimeter en visueel d.m.v. opdruk .

Klemspanning = 3.3V indien in perfekte staat.

Meestal CR2032 of CR 2016 , maar dan eentje met soldeerpennetjes voorzien.

Peter

Hallo

Kijk eens of er een referentienr/typenr op staat , en zoek daar eens op...

Bezit dit batterijtje nog steeds klemspanning , en .. hoeveel ??? (voltmeter)

En ... persoonlijk vindt ik dit wel nuttig ... , hoe oud is deze portable ??

Peter

Peter,

Bedankt voor je hulpvaardigheid. Ik ben ondertussen al verder.

Het is inderdaad de batterij. Er staan geen gegevens op de bovenzijde.
De batterij bevat nog 3,13 volt, dus die lijkt me in orde. Ik denk dat het verder weg zit.

Ik heb het nu anders opgelost. Eerst wilde dit niet lukken, maar nu wel. Ik heb een andere tijdupdateserver ingesteld bij de vista klok. Iedere keer als hij nu vista opstart zet hij de klok goed. Ik ben hier ook tevreden mee.

De laptop is net 2 jaar oud.

Dan heb ik nog een laptop in reparatie. Het gaat ook om een Acer aspire een 9410 serie. Daar moet de ventilator van vervagen worden omdat hij gigantisch veel herrie maakt. Ik durf zelf best veel te doen aan electronica, maar ik heb de servicemanual en dat ding moet je werkelijk helemaal uitkleden tot aan het moederbord toe om de fan te vervangen.
Weet jij toevallig iemand die hier minder bang voor is?

Gr.,
Coen

Hallo

Kijk eens of er een referentienr/typenr op staat , en zoek daar eens op...

Bezit dit batterijtje nog steeds klemspanning , en .. hoeveel ??? (voltmeter)

En ... persoonlijk vindt ik dit wel nuttig ... , hoe oud is deze portable ??

Peter

Hallo

3.13V is heel nipt , en persoonlijk zou ik deze vervangen , alvorens deze definietief sneuveld (het elektroliet het motherboard beschadigd)...

"Dan heb ik nog een laptop in reparatie. Het gaat ook om een Acer aspire een 9410 serie. Daar moet de ventilator van vervagen worden omdat hij gigantisch veel herrie maakt. Ik durf zelf best veel te doen aan electronica, maar ik heb de servicemanual en dat ding moet je werkelijk helemaal uitkleden tot aan het moederbord toe om de fan te vervangen.
Weet jij toevallig iemand die hier minder bang voor is?"

Betrokken portable ken ik niet , maar:

Meestal dien je het keyboard te verwijderen , daaronder 1 schroef (centraal gelegen) , welke je dient te verwijderen , dan kun je de onderzijde verwijderen ,waarbij je toegang krijgt tot de onderzijde en de c.p.u. fan .

Het stof en haarvrij maken van deze ventilator is meestal een oplossing v/d onbalans en het lawaai , en ...indien je het op veilig wilt spelen , smeren van de rollementjes of busjes d.m.v. een iets dikkkere olie (b.v.b. go90) , zal , indien deze ventilator niet echt is "ingelopen" nog ettelijke jaren vreugde en koeling aan deze p.c. brengen...

Peter

Batterij en Ventilator

Ik denk inderdaad dat ik die batterij maar ga vervangen.

Die ventilator is echt een ander verhaal. Ik heb de servicemanual en het is echt niet 1 schroefje of een toetsenbordje.

Ik repareer vaker laptops en meestal is het inderdaad een partij stof. Ik heb deze al door de openingen doorgeblazen, maar het helpt niet en ik kan er echt niet op een andere manier bij.

Als je het echt wil zien moet je maar eens op de link klikken en de manual binnenhalen en kijken vanaf pagina 68. Hier wordt je niet vrolijk van. Voor mijn eigen zou ik het misschien wel doen. Maar hij is niet van mij en als er iets niet goed gaat ben ik aansprakelijk.

http://www.2shared.com/file/3864231..._5620_5610_5110_Merom_BOOK.html?cau2=403tNull

Groetjes,
Coen

Ik heb hier ter reparatie een Aspire 5710 die zijn tijd niet meer onthoud.

Ik heb de servicemanual en ik heb hem al opengemaakt, maar waar zit de RTC batterij??

Ik vermoed dat het de soort condensator is die naast het draaiwieltje voor het volume zit. (rose vlakje op afbeelding)

Is er iemand die dit kan bevestigen????

Alvast bedankt,
Coen

Probleem was waarschijnlijk de RTC chip. Ik heb een programma erop gezet wat direct bij het opstarten van Vista de klok synchroniseert met een tijdserver.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan