pc via HDMI op tv aansluiten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lun4t1c

Gebruiker
Lid geworden
26 aug 2008
Sinds kort ben ik in het bezit van een Samsung LE32B650 LCD tv.
Deze TV zou ik graag als 2e beeldscherm op mijn computer aansluiten, om vanaf daar dvd's (en Full HD materiaal, enz.) af te spelen.
Bij mijn TV beschik ik namelijk niet over een geschikte plaats voor een dvd-speler.

Nu heb ik hierover nog wat vragen, voordat ik een HDMI kabel (enz?) ga kopen, namelijk:

Mijn videokaart (een EVGA 8800GTX 786 MB G80) bezit geen HDMI.
Nou heb ik wel een DVI--> HDMI converter, maar hoe zit het dan met het geluid?
Voor zover ik weet kan DVI geen geluid verzenden, dus die converter zal het er vast niet zomaar bij toveren.
Ik heb even 2 foto's gemaakt van de achterkant van mijn pc....
Wat zijn bijvoorbeeld die aansluiting naast de DVI en vlak onder de bovenste USB stekkers? (moederbord: een EVGA 680i SLI) Kan ik daar misschien wat mee?

Is er ook software of iets dergelijks nodig om 2 beeldschermen te besturen?
Standaard hangt er via DVI een Samsung 2243BW aan m'n pc, een 22 inch met resolutie 1680x1050.
De TV is Full HD, oftewel 1920x1080...
Verschillende resolutie, is dat een probleem?
De TV zal ook ander beeld dan het scherm van de pc zelf weer moeten geven, bijvoorbeeld daar een film, hier gewoon internet.
Anderzijds lijkt het me ook handig als ik de beelden gewoon kan klonen (hier en daar hetzelfde).

Help mij alstublieft :rolleyes:

Bijlagen

• Foto003.jpg
    Foto003.jpg
    87,5 KB · Weergaven: 72
  • Foto004.jpg
    Foto004.jpg
    87 KB · Weergaven: 71
Hoi,

Welkom op Helpmij,

Die aansluiting is een optical geluid uitgang dus als je tv een optical ingang heeft kan je deze gebruiken.
Volgens mij zijn twee verschillende resoluties geen probleem.
en denk dat je geen apart programma nodig hebt om dit allemaal te regelen dat kan je bij nvidea ...... doen bij ati is het catalyst controlcenter maar nvidea zal ook wel zoiets hebben.

Modag

Hoi,

Welkom op Helpmij,

Die aansluiting is een optical geluid uitgang dus als je tv een optical ingang heeft kan je deze gebruiken.
Volgens mij zijn twee verschillende resoluties geen probleem.
en denk dat je geen apart programma nodig hebt om dit allemaal te regelen dat kan je bij nvidea ...... doen bij ati is het catalyst controlcenter maar nvidea zal ook wel zoiets hebben.

Modag

Allereerst, bedankt voor je snelle reactie.

Die optical geluid uitgang, is dat naast de DVI, of onder die USB stekkers?
Daarnaast begrijp ik hieruit dat ik 2 kabels zou moeten leggen?
Naar mijn tv heb ik zeker 7,5 meter kabel nodig, dus ik hou het graag bij 1 kabel indien mogelijk. (HDMI kabel is al duur zat)

Over het regelen met de beelden van wat op welk scherm enzo, daar zou ik misschien ook wel zelf uitkomen als alles eenmaal is aangesloten.
Echter is dat nog niet het geval, dus ik wou simpel even weten of het lastig was :)

Daarnaast... ik ben niet helemaal nieuw op helpmij, ik heb mij toevallig precies een jaar geleden geregistreerd ;)

Laatst bewerkt:
Hoi,

Sorry ik zag 26 aug even niet opgelet op jaartal. ik denk dat het niet anders mogelijk is dan met twee kabels naar je tv.Hdmi kabel kan je zo duur maken als je wil hier heb je hem al voor 14€ .

Modag

Welke van de twee achterop mijn computer was nou die uitgang waar je het over had?

Wat voor kabel heb ik daarvoor nodig, en waar sluit ik die dan aan op mijn tv zodat ik als mijn hdmi kanaal kies, het geluid ook heb?

Hoi,

Je zal eerst moeten weten of de tv of die een optische ingang heeft en het gaat om de aansluiting onder de twee zwarte stekkers en ander moet je even in je gebruiksaanwijzing kijken of dat inderdaad je optische audio uitgang is.
Ben even je gebruiksaanwijzing van je tv aan het downloaden.

Modag

Hoi,

Als je de gebruiksaanwijzing even leest die schrijft precies hoe of wat het is alleen niet mogelijk via optisch alleen maar d.m.v. de 3,5 jack kabel.

Hier de link naar je gebruiksaanwijzing.

Modag

Dit is de LINKnaar gebruiksaanwijzing van m'n moederbord.

Volgens dat, is die ene aansluiting onder de USB kabels de SPDIF output.

Gebruiksaanwijzing heb ik niet op papier... pc tweedehands gekocht en heel veel accessoires er helaas niet bij mee gekregen. Gelukkig is er nog internet.

Hoi,,

Zie vorig bericht het gaat niet optisch ,alleen maar met jack 3,5 en dat is je groene aansluiting achterop de pc .

Modag

Hoi,,

Zie vorig bericht het gaat niet optisch ,alleen maar met jack 3,5 en dat is je groene aansluiting achterop de pc .

Modag

Ah sorry, maar ik heb ook geen idee wat SPDIF doet/is :)
En ik heb maar 1 groene aansluiting... dat betekend dat ik steeds m'n computer boxen moet wisselen als ik geluid op mijn tv wil hebben?

Hoi,

Hoeft niet je kan hiervoor een splitter kopen gebruik die ook zonder problemen.
SPDIF is je digitale uitgang voor bv naar een home cinema set dan kan je dolby surround films kijken bv.
Modag

Laatst bewerkt:
Op mijn tv zie ik ook geen groene audio ingang, en al helemaal geen audio ingang die samen met een hdmi-poort staat/zit.

Klopt het dat dit een SPDIF kabel is? http://www.allekabels.nl/Digital-Coaxiaal-Kabels/3/1042648/HQ-AUDIO-DIGITAAL-KABEL.html

Ik vond namelijk ook dit:
http://cgi.ebay.nl/DVI-AUDIO-SPDIF-...0?hash=item1c0a54558e&_trksid=p3286.m63.l1177

Dan kan ik de DVI en audio samenvoegen (zonder gedoe), en dan gewoon 1 hdmi kabeltje in m'n tv prikken...

Ook lees ik op internet over mensen die overwegen een andere videokaart te kopen die standaard HDMI hebben en dus zo geluid mee kunnen sturen....

Zo zou een ATI HD4850 dit hebben/kunnen, en mijn 8800GTX niet... terwijl ze niet veel in waarde verschillen..

Hoi,

Op de gedownloade gebruiksaanwijzing zie ik dvi audio in en als je leest staat dat je die dan moet gebruiken in jou geval.
En inderdaad je zou dat kastje kunnen gebruiken lijkt mij denk ik dan de best optie want volgens mij is op de 4850 ook alleen beeld op de hdmi uitgang dus blijft alles hetzelfde en met dat kastje kan je vanaf je pc met een spdif kabel naar dat kastje toe.

Modag

Hoi,

Op de gedownloade gebruiksaanwijzing zie ik dvi audio in en als je leest staat dat je die dan moet gebruiken in jou geval.
En inderdaad je zou dat kastje kunnen gebruiken lijkt mij denk ik dan de best optie want volgens mij is op de 4850 ook alleen beeld op de hdmi uitgang dus blijft alles hetzelfde en met dat kastje kan je vanaf je pc met een spdif kabel naar dat kastje toe.

Modag

http://ati.amd.com/products/radeonhd4800/specs.html
Hier staat:

HDMI output support

* All display resolutions up to 1920x10802
* Integrated HD audio controller with support for stereo and multi-channel (up to 7.1) audio formats, including AC-3, AAC, DTS, DTS-HD & Dolby True-HD4, enabling a plug-and-play audio solution over HDMI

Daarnaast zie ik op mijn tv bij HDMI 3 ook nog (DVI) staan, en daarnaast DVI audio... dus dat zou inderdaad ook niet verkeerd zijn... blijft dan jammer van die 2 (waarschijnlijk zwarte) kabels die ik door mijn (witte) kamer moet leggen.
Het is wel de makkelijkste oplossing, en zo'n splittertje kost me ook niet de kop :)
Mocht ik dan ooit een videokaart (of pc) kopen waar ik enkel HDMI nodig ben, houd ik ook het minste 'rotzooi' over...

Zo'n kastje van 30 tot 50 euro zou vanaf dan niet meer nodig zijn, een 3,5mm jack kabeltje van 10m kost toch vrijwel niets.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Het is de goedkoopste oplossing zeker om even te proberen of alles wel bevalt nieuwe videokaart kost ook zomaar weer euro's
Als het bevalt kan je altijd nog voor de duurdere oplossing kiezen.

Modag

Dan is het duidelijk...
HDMI + Jack kabeltje met splitter it is.

Bedankt voor je hulp :thumb:

Weet je nog een site waar ik vergulde witte/zilveren HDMI kabels van minstens 7,5 meter kan kopen :)?

Vergulde kabels vind ik genoeg, had er ook al 1 uitgezocht op kabeltje.com

Zou echter graag een witte/zilveren (kabel eh, kleur van connector maakt nog niet zo veel uit) exemplaar hebben, zodat hij niet zo opvalt in mijn kamer :)

Kan zelf zo niets vinden via google....
Het zou mooi zijn, maar als ze veel duurder zijn dan gaat het wel al over :P

Als ik veel geld uit wil geven koop ik wel een HDMI kabel van Oehlbach :shocked:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan