Read Only Mappen onder Windows Vista

Status
Niet open voor verdere reacties.

jipjan

Gebruiker
Lid geworden
21 aug 2009
Beste mensen,

Tijdens het kopieëren van mappen (met inhoud) van de ene naar de andere HD heeft Windows Vista (van alle gekopieërde mappen) Read Only gemaakt. Gevolg: Problemen met het opslaan als ik bestanden in deze mappen wijzig. Ik heb de mappen geprobeerd handmatig van RO af te halen, maar in de "gewone" modus zegt Vista dat alleen de Administator (zo ben ik nota bene ingelogd!) die rechten heeft. In de veilige modus geeft Vista deze melding niet, maar zodra de handelingen zijn verricht, is de Map opnieuw RO.
Wie herkent dit probleem en heeft er een oplossing voor?

Laatst bewerkt:
Oorzaak weet ik niet (overigens hoort het staan van een map op RO geen probleem te zijn; als de bestanden die erin staan (ook) op RO staan, dan kan het wél een probleem zijn).

M.b.t. een 'oplossing'/workaround:
Stel dat E: de schijfletter is waar je nu dat RO probleem mee hebt:
Maak een snelkoppeling naar cmd.exe /c attrib -r E:\*.* /S /D
[Natuurlijk E: vervangen door de schijfletter waar je nu die problemen mee hebt]
Rechtsklik op die snelkoppeling, en kies voor "Als Administrator uitvoeren"
Wacht totdat de harde schijf is uitgerateld, en kijk dan of de mappen en bestanden nog steeds het RO attribuut hebben.

Als die snelkoppeling het gewenste resultaat heeft, kun je 'm natuurlijk later zo vaak hergebruiken als je wilt... ;)

Succes,

Tijs.

Oorzaak weet ik niet (overigens hoort het staan van een map op RO geen probleem te zijn; als de bestanden die erin staan (ook) op RO staan, dan kan het wél een probleem zijn).

M.b.t. een 'oplossing'/workaround:
Stel dat E: de schijfletter is waar je nu dat RO probleem mee hebt:
Maak een snelkoppeling naar cmd.exe /c attrib -r E:\*.* /S /D
[Natuurlijk E: vervangen door de schijfletter waar je nu die problemen mee hebt]
Rechtsklik op die snelkoppeling, en kies voor "Als Administrator uitvoeren"
Wacht totdat de harde schijf is uitgerateld, en kijk dan of de mappen en bestanden nog steeds het RO attribuut hebben.

Als die snelkoppeling het gewenste resultaat heeft, kun je 'm natuurlijk later zo vaak hergebruiken als je wilt... ;)

Succes,

Tijs.

Bedankt voor het reageren,

Helaas, het is mislukt. Hij heeft een tijd staan ratelen maar de mappen zijn nog steets RO en als ik het handmatig wil doen lukt het wel, maar als je weer bij eigenschappen kijkt istie gewoon weer RO.

Kijk nou eerst of de bestanden RO zijn... dat is belangrijker dan RO op mappen. Bovendien zul je wel zien zijn de mappen niet 'helemaal' RO, want het vakje is grijs, er staat dus geen helder vinkje in...

Dus voordat je concludeert dat het niet gewerkt heeft even nakijken/controleren of je nu de mappen kunt verwijderen en de bestanden die erin staan kunt bewerken.

Succes,

Tijs.

Ik corrigeer mijn vorige posting: Er zal nooit een vinkje staan in het RO vakje van een map, behalve als jij het erin zet. Zet jij het erin, dan maak je alle bestanden RO die in die map staan.

Kort samengevat: Het RO attribuut op een map zegt niet veel, het gaat om de bestanden die erin staan (maar dat had ik eerder al gemeld).

Tijs.

Kijk nou eerst of de bestanden RO zijn... dat is belangrijker dan RO op mappen. Bovendien zul je wel zien zijn de mappen niet 'helemaal' RO, want het vakje is grijs, er staat dus geen helder vinkje in...

Dus voordat je concludeert dat het niet gewerkt heeft even nakijken/controleren of je nu de mappen kunt verwijderen en de bestanden die erin staan kunt bewerken.

Succes,

Tijs.

Ik heb de bestanden ook al geopend maar als je bij de eigenschappen kijkt van de bestanden staat er geen vinkje voor RO maar als je ze opent in office zegt office wel dat ze RO zijn. Je kan ze ook niet bewerken.

Ik heb de bestanden ook al geopend maar als je bij de eigenschappen kijkt van de bestanden staat er geen vinkje voor RO maar als je ze opent in office zegt office wel dat ze RO zijn. Je kan ze ook niet bewerken.

Dat je ze niet kan bewerken zal er waarschijnlijk aan liggen dat er ook een 'lock-bestand' van bestaat, alsof ze door iemand anders geopend zijn.
Kopieer de bestanden eens naar een volstrekt nieuwe naam of map, en open ze dan.
Natuurlijk alleen de bestanden die een .DOC of .DOCX extensie hebben; geen 'lock-bestanden' kopieren...

We horen het wel.

Tijs.

Dat je ze niet kan bewerken zal er waarschijnlijk aan liggen dat er ook een 'lock-bestand' van bestaat, alsof ze door iemand anders geopend zijn.
Kopieer de bestanden eens naar een volstrekt nieuwe naam of map, en open ze dan.
Natuurlijk alleen de bestanden die een .DOC of .DOCX extensie hebben; geen 'lock-bestanden' kopieren...

We horen het wel.

Tijs.

Ik heb de .doc bestanden in een andere map gezet en nu werkt het wel!
Het is alleen jammer dat ik nu allerlei nieuwe mappen moet maken.
Maar iniedergeval heb ik nu een manier om het optelossen.

Thx, jipjan

Fijn dat je nu een werkende workaround hebt.

Als je daarmee tevreden bent, dan graag nog even klikken op "Vraag is opgelost" in het vakje "Status van de vraag", iets verder naar beneden rechts op deze webpagina.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan