Windows vast na opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rob Rif

Gebruiker
Lid geworden
16 okt 2001
Op PentiumIII - mmx - 384 mb ram volgende probleem:
Na memory test -dma pool -Ok wordt windows XP opgestart.
PC blijft hangen na +/- 5 blauwe blokjes of hij loopt wel door maar blijft later in een zwart scherm bevroren staan.
Reeds geprobeerd:
- XP in veilige mode: windows kapt ermee.
- met een andere andere schijf met windows 98: zelfde probleem
- met een andere schijf met windows98 in veilige mode: zelfde probleem
- vanaf floppy windows 98 opstarten: lukt, maar blijft na logoscherm ook bevroren.
- vanaf floppy windows98 in veilige mode en alles overslaan bij opstarten liep in eerste instantie, maar na 20 minuten toch weer vast.
- andere voeding ingezet; geen oplossing
- andere geheugenmodules ingezte: geen oplossing.
-vanaf opstartfloppy Windows98 naar dos: geen probleem - maar herkent C dan niet

Omdat ik verschillende schijven heb geprobeerd, kan het geen bootviruswezen.
Heeft iemand een idee wat het nog zou kunnen zijn? MOBO? BIOS?
Graag reactie

Ik heb hetzelfde gehad maar ik weet de oplossing.
Dit moet je doen:

-Ga in veilige modus (dit duurt een tijdje sinds windows alle bestanden moet laden)
-klik op start >uitvoeren
-Typ daar msconfig en druk dan op enter
-ga naar het tabblad algemeen
-vink het hokje selectief opstarten
-haal het vinkje bij 'systeem services in geheugen laden' weg
- Klik dan op ok en er zal een window openen
- Klik in die window op opnieuw opstarten
- Als het goed is zou je computer nu goed moeten opstarten.
- Bij je bureaublad zie je dan een waarschuwing, klik daar op ok
- Als het goed is ben je dan weer bij msconfig, vink het hokje van 'systeemservices in geheugen laden weer aan' en ga naar opstarten.
- klik op alles inschakelen en klik op ok.
- Start de computer weer opnieuw op.
- Ga weer naar msconfig en vink bij het tabblad opstarten telkens weer 1 hokje bij en start dan weer opnieuw op.
- Als die bij 1 programma niet meer werkt zul je weten wat het probleem is.

Succes:thumb:

JesseJoy

Laatst bewerkt:
Ik heb hetzelfde gehad maar ik weet de oplossing.
Dit moet je doen:

-klik op start >uitvoeren
-Typ daar msconfig en druk dan op enter
-ga naar het tabblad algemeen
-vink het hokje selectief opstarten
-haal het vinkje bij 'systeem services in geheugen laden' weg
- Klik dan op ok en er zal een window openen
- Klik in die window op opnieuw opstarten
- Als het goed is zou je computer nu goed moeten opstarten.
- Bij je bureaublad zie je dan een waarschuwing, klik daar op ok
- Als het goed is ben je dan weer bij msconfig, vink het hokje van 'systeemservices in geheugen laden weer aan' en ga naar opstarten.
- klik op alles inschakelen en klik op ok.
- Start de computer weer opnieuw op.
- Ga weer naar msconfig en vink bij het tabblad opstarten telkens weer 1 hokje bij en start dan weer opnieuw op.
- Als die bij 1 programma niet meer werkt zul je weten wat het probleem is.

Succes:thumb:

JesseJoy

Goeie tip hoor, maar eh.... hoe doe je dat dan als Windows helemaal niet opgestart kan worden???:o:o:o:o:o

Het klinkt gezien alles wat er geprobeerd is erg hardwarematig. Controleer het geheugen is met Memtest86+. Als je bootable iso download kun je die op een CD branden en kijken of de kolom errors op 0 blijft staan.
http://www.memtest.org/#downiso

tip

Op PentiumIII - mmx - 384 mb ram volgende probleem:
Na memory test -dma pool -Ok wordt windows XP opgestart.
PC blijft hangen na +/- 5 blauwe blokjes of hij loopt wel door maar blijft later in een zwart scherm bevroren staan.
Reeds geprobeerd:
- XP in veilige mode: windows kapt ermee.
- met een andere andere schijf met windows 98: zelfde probleem
- met een andere schijf met windows98 in veilige mode: zelfde probleem
- vanaf floppy windows 98 opstarten: lukt, maar blijft na logoscherm ook bevroren.
- vanaf floppy windows98 in veilige mode en alles overslaan bij opstarten liep in eerste instantie, maar na 20 minuten toch weer vast.
- andere voeding ingezet; geen oplossing
- andere geheugenmodules ingezte: geen oplossing.
-vanaf opstartfloppy Windows98 naar dos: geen probleem - maar herkent C dan niet

Omdat ik verschillende schijven heb geprobeerd, kan het geen bootviruswezen.
Heeft iemand een idee wat het nog zou kunnen zijn? MOBO? BIOS?
Graag reactie

Probeer eens om alle IDE-kabels uit de overige hd's en cd-roms te halen en alleen de IDE-kabel van je hd met windows XP er in te laten. Start nu de pc weer eens opnieuw op en vertel dan wat het resultaat is

Probeer eens om alle IDE-kabels uit de overige hd's en cd-roms te halen en alleen de IDE-kabel van je hd met windows XP er in te laten. Start nu de pc weer eens opnieuw op en vertel dan wat het resultaat is

dan krijg ik constant lange post-piepen te horen....
Heb dus alleen IDE0 aangesloten met 1 harde schijf.
Kabel uit IDE1 er uit gehaald en de kabel van floppydisk.

Wat verklaart dat?

dan krijg ik constant lange post-piepen te horen....
Heb dus alleen IDE0 aangesloten met 1 harde schijf.
Kabel uit IDE1 er uit gehaald en de kabel van floppydisk.

Wat verklaart dat?

heb later weer alles aangesloten en dan wordt winxp wel opgestart. (met gewoon 1 piepje).
verder een zwart scherm.
Nu op reset gedrukt en nu begint die weer met continu lange piepen die alleen maar stoppen als je power-off geeft. Zet ik hem daarna weer aan, dan wederom lange piepen.

Bios Signalen

heb later weer alles aangesloten en dan wordt winxp wel opgestart. (met gewoon 1 piepje).
verder een zwart scherm.
Nu op reset gedrukt en nu begint die weer met continu lange piepen die alleen maar stoppen als je power-off geeft. Zet ik hem daarna weer aan, dan wederom lange piepen.

In zijn algemeenheid kan je de volgende verklaringen geven aan Bios-signalen:

1 x kort POST werd op normale wijze beeindigd, het systeem is ok.
2 x kort POST fout, er is een storing in het video-gedeelte
Duurtoon Fout in de voeding van het Motherboard
herhaald kort Fout in de voeding van het Motherboard
herhaald lang Foutieve functie van de RAM module
1x lang 1x kort Fout op het Motherboard
1x lang 2x kort Fout in de videokaart (CGA, MDA)
1x lang 3x kort Fout in de videokaart (EGA)
1x lang 3x kort 1x lang Kabel van de netwerkkaart voor Wake on LAN zit in Alert on LAN.
3x lang Keyboard-interface-fout (3270)

Er zijn enige verschillen m.b.t de verschillende Bios-fabrikanten. De verklaringen van andere merken Bios zijn via de onderstaande link te vinden:

http://www.testbank.hccnet.nl/index.php?action=biosphp

Met dank aan de HCC overigens.

Al met al lijkt het erop dat je geheugenmodulen de oorzaak zijn. Haal bv er eens 1 uit en start dan op.

Dan moet het nu helemaal duidelijk zijn :D

vandaag zelfs de HD in andere pc gezet: kreeg harddisk-errors en ook 0xc0000034.
vandaag in de pc die steeds vast loopt andere HD met goed lopende xp ingezet. Na paar minuten was het gebeurd: schijf viel van spanning af alles vast.

Mijn conclusie: in de pc die steeds vast loopt wellicht een defect op moederbord die de schijven en cd-roms aanstuurt.
Verder de HD in een goede PC onderworpen aan schijfdiagnostics. Kreeg aantal hard-disc errors. Toen nog eens oppervlaktetest gedaan. Enkele fouten in de windows-partitie.

Geheugenstrips had ik in het begin al uitgewisseld.
Mijn vraag: wat bedoel je nu met ' Dan moet het nu helemaal duidelijk zijn'?

Helaas

vandaag zelfs de HD in andere pc gezet: kreeg harddisk-errors en ook 0xc0000034.
vandaag in de pc die steeds vast loopt andere HD met goed lopende xp ingezet. Na paar minuten was het gebeurd: schijf viel van spanning af alles vast.

Mijn conclusie: in de pc die steeds vast loopt wellicht een defect op moederbord die de schijven en cd-roms aanstuurt.
Verder de HD in een goede PC onderworpen aan schijfdiagnostics. Kreeg aantal hard-disc errors. Toen nog eens oppervlaktetest gedaan. Enkele fouten in de windows-partitie.

Geheugenstrips had ik in het begin al uitgewisseld.
Mijn vraag: wat bedoel je nu met ' Dan moet het nu helemaal duidelijk zijn'?

Dat ziet er helaas niet best uit voor je PC. De opmerking "Dan moet het nu duidelijk zijn" sloeg op de reactie mrmusic zie schreef dat de tip over het geheugen al eerder was gegeven. Jammer van je Mobo en HD

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan