• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Op jaartal sorteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

arwen

Gebruiker
Lid geworden
26 mrt 2007
Een half uur googlen en op dit forum rondneuzen leverde mij niet het gewenste resultaat op.
Ik heb een overzicht gemaakt in een analyserprogramma, dat overzicht heb ik vervolgens geëxporteerd naar Excel.
In dat overzicht staan geboortedata van mensen. Ik wil die lijst kunnen sorteren op geboortejaar, maar dit lukt me niet. Ik heb bij celeigenschappen al vanalles geprobeerd, maar zonder resultaat.:confused:

Wie weet wat ik over het hoofd zie?

Alvast enorm bedankt!:thumb:

Beste Arwen,

Voorbeeldbestandje vergeten?
Of kopieer dan alleen de geboortedata in een bestandje.
Heb je de engelstalige of nederlandstalige versie van Excel? En hoe worden de datums weggeschreven door het bronsysteem?

Richard

Oi, ik ben niet zo bekend hier, wist niet dat die optie er was, van een voorbeeld bestand!:)

Bijlagen

Beste Arwen,

Voorbeeldbestandje vergeten?
Of kopieer dan alleen de geboortedata in een bestandje.
Heb je de engelstalige of nederlandstalige versie van Excel? En hoe worden de datums weggeschreven door het bronsysteem?

Richard
Ik werk met een nederlandstalige excelversie, ik heb al getest of het wijzigen van de datumnotatie naar bijvoorbeeld amerikaans helpt, maar dat is niet het geval.

Ik vrees dat het ligt aan de opmaak vanuit de oorspronkelijke software, maar daarvan ben ik te weinig op de hoogte.

In de cellen staat momenteel geen datum, maar de tekst van een datum.
Wat je moet doen is een lege cel kopieren >> selecteer A2 t/m A12 >> plakken speciaal >> waarden + bewerking: Optellen >> OK.

In de cellen staat momenteel geen datum, maar de tekst van een datum.
Wat je moet doen is een lege cel kopieren >> selecteer A2 t/m A12 >> plakken speciaal >> waarden + bewerking: Optellen >> OK.

Waarom een lege cel kopiëren?(en maakt het uit waar?)
Wanneer ik nu de selectie plak met speciaal en op waarde optellen, komen er lange getallen te staan ipv een lijst met data?

En waar kan ik zelf evt. zien dat de datum als tekst genoteerd stond? Want in het originele bestand lijken ze gewoon als datum te staan.

Selecteer de getallen eens >> R.M knop >> celeigenschappen >> getal >> datum >> OK.

Ik denk dat je nu de datums weer ziet staan.
De datums in het origineel stonden links uitgelijnd, wat (meestal) al wil zeggen dat het wordt gezien als tekst. Om het zeker te weten kan je b.v een formule in B2 zetten:
Code:
=ISGETAL(A2)
bij WAAR >> het is een getal, bij ONWAAR dus geen getal.

O ja, een lege cel omdat je dan een lege cel (oftewel 0) optelt. Door de berekening wordt er automatisch een getal van gemaakt.

Laatst bewerkt:
Ik heb vanavond weer wat zitten stoeien, ik snapte namelijk niet helemaal wat er nu bedoeld werd. Maar op een of andere miraculeuze wijze versprongen de geboortedata van links naar rechts in de cel nadat ik erop dubbelklikte en sorteert hij nu op jaartal!

Dat lukte niet met uitlijnen naar rechts, maar zo wel. Geen idee wat ik gedaan heb, maar het is voor nu opgelost!

Bedankt voor het meedenken!:thumb::thumb:

Geen idee wat ik gedaan heb, maar het is voor nu opgelost!

Als hiermee dus je vraag is opgelost, dan kan je rechts onderaan op de pagina klikken op "vraag is opgelost".
Bvd.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan