verouderde hardware???

Status
Niet open voor verdere reacties.

RTunes

Gebruiker
Lid geworden
15 sep 2009
Hallo allemaal,

Ik sukkel al een tijdje met mijn computer (ondertussen al 5 jaar oud), deze is de laatste tijd enorm traag geworden. Hij heeft last van happeringen, valt soms zelfs uit (in een zeldzaam geval). Mijn computer word voornamalijk gebruikt voor grafische toepassingen (games), maar ook bij internet explorer ondervind hij problemen. Het beeld happerd ENORM terwijl het geluid blijft verderspelen. Ik heb al alles geprobeerd om mijn computer sneller te maken:
- Anti virus : PANDA 2009 (betalend) en de toegang voor de games toegestaan
- Heel mijn pc opgekuist van onnodigheden (vrij geheugen = 65 GB)

Nu heb ik wel ongeveer een idee van wat de problemen nog zouden kunnen zijn, maar ik zou toch graag bevesteging willen van de computer experts.
- Software = windows Xp ( ik dacht: misschien moet ik vista kopen, want xp is een verouderde versie.
- Hardware= -Videokaart= NVIDIA Geforce FX 5700 LE (ik las op een ander forum dat er soms problemen optrede met deze kaart en ook omdat ze al 5 jaar oud is denk ik dat dit misschien een knelpunt is, maar dat zou niet verklaren dat ook internet traag gaat)
- Processor = AMD athlon (tm) 64 processor 3000+
- Of misschien het moederbord (maar ik zou niet weten hoe ik moet zien van welk merk/type dit is)

Zouden jullie me misshien kunnen zeggen wat ik nieuw zou moeten aanschaffen?
alvast bedank.

Als u windows XP voorzien heeft van alle updates (SP3) dan is ie zo goed als nieuw :)en absoluut niet verouderd. Vista vraagt veel meer resources dan XP en zal alles nog veel trager maken. Niet doen dus.
Hoeveel geheugen zit er in de PC? Om een XP PC een beetje te laten lopen, zeker met gamen, is 2 GB toch wel een vereiste.
Daar zou ik eens mee beginnen.
De videokaart die u nu gebruikt is wel wat oud. Als er voldoende geheugen in zit zou ik inderdaad eens naar een nieuwe videokaart kijken. Is de videogleuf AGP of PCI?

Kijk eens met PC Wizard wat de hardware is in uw PC (moederbord etc.)

de videokaart is oud? Nou.... dat niet alleen. Het hele systeem is inmiddels behoorlijk achterhaald. Ik bedoel, een AMD Athlon om mee te gamen?Anno 2009?

Wat je zou kunnen doen, is het hele systeem om te beginnen eens opnieuw te installeren. Maak een backup van alle persoonlijke bestanden (mails, Word, Excel, Powerpoint, maar ook foto's, video's, en zonodig de opgeslagen bestanden van games).

Vervolgens de hele boel formatteren en opnieuw installeren. Kijk daarbij kritisch bij wat je echt nodig hebt, en wat je feitelijk toch niet gebruikt. Niet teveel rommel installeren, dat levert allen maar onnodige belansting van het systeem. Kleed desnoods programma's uit door onderdelen die je niet gebruikt er gewoon uit te halen. Windows, Office, Nero, en allerlei andere programma's zitten stampvol met extra applicaties. Allemaal leuk, maar als je het toch niet gebruikt... lekker weglaten.

Als u windows XP voorzien heeft van alle updates (SP3) dan is ie zo goed als nieuw :)en absoluut niet verouderd. Vista vraagt veel meer resources dan XP en zal alles nog veel trager maken. Niet doen dus.
Hoeveel geheugen zit er in de PC? Om een XP PC een beetje te laten lopen, zeker met gamen, is 2 GB toch wel een vereiste.
Daar zou ik eens mee beginnen.
De videokaart die u nu gebruikt is wel wat oud. Als er voldoende geheugen in zit zou ik inderdaad eens naar een nieuwe videokaart kijken. Is de videogleuf AGP of PCI?

Kijk eens met PC Wizard wat de hardware is in uw PC (moederbord etc.)

Ok, alle updates heb ik intussen geinstaleerd (inclusief SP3, had ik dus nog niet) maar ik merk nog geen duidelijk verschil. Het moederbord is (als ik het goed begrepen heb) een "VIA SATA RAID controller". De ingang van de videokaart is een AGP gleuf. Moet ik dan een nieuw moederbord kopen als ik bijvoorbeeld deze videokaart wil gebruiken "NVIDIA Geforce 9800 gt"? Als ik het niet mis heb is mijn totale geheuge van de pc 77GB waarvan nog 65 GB onbeschreven. Is er nog iets vna hardware dat je moet weten?

de videokaart is oud? Nou.... dat niet alleen. Het hele systeem is inmiddels behoorlijk achterhaald. Ik bedoel, een AMD Athlon om mee te gamen?Anno 2009?

Wat je zou kunnen doen, is het hele systeem om te beginnen eens opnieuw te installeren. Maak een backup van alle persoonlijke bestanden (mails, Word, Excel, Powerpoint, maar ook foto's, video's, en zonodig de opgeslagen bestanden van games).

Vervolgens de hele boel formatteren en opnieuw installeren. Kijk daarbij kritisch bij wat je echt nodig hebt, en wat je feitelijk toch niet gebruikt. Niet teveel rommel installeren, dat levert allen maar onnodige belansting van het systeem. Kleed desnoods programma's uit door onderdelen die je niet gebruikt er gewoon uit te halen. Windows, Office, Nero, en allerlei andere programma's zitten stampvol met extra applicaties. Allemaal leuk, maar als je het toch niet gebruikt... lekker weglaten.

Ik heb enkele dagen geleden al geformateerd, nu staat enkel het hoogstnodige op men PC. Dus volgens jouw is men processor ook in slechte staat. Is dat het enige? of zijn er nog stukken aan denk je? Wat zijn goede vervangstukken (prijs/kwaliteit)? of denk je dat ik het hele ding beter naar het containerpark doe en een nieuwe pc moet kopen?:D

Heeft de pc het wel altijd goed gedaan?

Of speel je steeds nieuwere spellen?

Heeft de pc het wel altijd goed gedaan?

Of speel je steeds nieuwere spellen?

Eigelijk heeft hij het nooit HEEL goed gedaan. Maar zo erg als de laatste tijd toch niet. Net daarmee heb ik geformateerd en vanbinnen grondig gestofzuigt (er zat wel wat stof in :D).
Ik speel voornamelijk veel "world of warcraft" dat betekend veel updates maar grafisch kies je zelf hoe hoog je wil gaan (nu dus behoorlijk laag). Daarmee dacht ik dat een "NVIDIA Geforce 9800 gt" wel ok was om aan te schaffen. Nog iets dat ik PER SE moet aanschaffen om de prestaties te verbeteren? (processor? moederbord?....is er nog iets buite die 2? :D ik ken niet zo heel veel van hardware weet je:p)

Als je echt een betere en snellere pc wilt, heb je in ieder geval NIEUW nodig:

- moederbord
- processor en koeler
- geheugen
- videokaart
- (waarschijnlijk) voeding

Als je echt een betere en snellere pc wilt, heb je in ieder geval NIEUW nodig:

- moederbord
- processor en koeler
- geheugen
- videokaart
- (waarschijnlijk) voeding

geheugen, is dat vervangen of extra geheugen bijsteken?

Eigelijk heeft hij het nooit HEEL goed gedaan. Maar zo erg als de laatste tijd toch niet. Net daarmee heb ik geformateerd en vanbinnen grondig gestofzuigt (er zat wel wat stof in :D).
Ik speel voornamelijk veel "world of warcraft" dat betekend veel updates maar grafisch kies je zelf hoe hoog je wil gaan (nu dus behoorlijk laag). Daarmee dacht ik dat een "NVIDIA Geforce 9800 gt" wel ok was om aan te schaffen. Nog iets dat ik PER SE moet aanschaffen om de prestaties te verbeteren? (processor? moederbord?....is er nog iets buite die 2? :D ik ken niet zo heel veel van hardware weet je:p)

De Geforce 9800gt is een PCI-kaart en dus helaas niet geschikt voor het AGP-moederbord dat u heeft.
Als ik lees dat de PC het vanaf het begin al niet zo goed gedaan heeft en de leeftijd van de PC in aanmerking genomen, denk ik dat het advies van Mr Music geheel terecht is: een nieuwe PC aanschaffen en geen cent meer uitgeven voor deze oude PC.

Laatst bewerkt:

Hoeveel zal me dit kosten (ik ben zelf al aan het berekenen hoor:p)
Als ik 10maanden wacht met men "verbouwingen" en dan pas nieuwe stukken aanschaf, krijg ik dan beter materiaal voor dezelfde prijs?

Wachten bijna een jaar levert betere hardware op, maar dan weer wachten ook weer en dan weer wachten ook weer, dus ja......

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan