• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kleine formule vraag

Status
Niet open voor verdere reacties.

JJ de zeeuw

Gebruiker
Lid geworden
9 sep 2009
Ik heb de volgende formule
=ALS(V6="";"";V6+X6) in cel Y6

V6= een totaal van machinekosten
X6= een totaal van productkosten
Y6= totaal van de twee totalen

Wat ik wil bereiken is V6 + X6 = Y6 (eindtotaal) maar als V6 en X6 leeg zijn dat cel Y6 ook leeg blijft.

Wie kan mij even verder helpen met het bedenken van de juiste formule? :)

Gr. Jan

=ALS(EN(ALS(V6="";WAAR;ONWAAR);ALS(X6="";WAAR;ONWAAR))=WAAR;"";V6+X6)

Gebruik deze formule

Beide formules leveren ook #WAARDE op.

Ik ga zelf ook nog proberen maar als iemand anders een werkende formule heeft graag ;)

Gr. Jan

Beide formules leveren ook #WAARDE op.
Mijn formule bij mij in elk geval niet.
Als je #WAARDE als uitkomst krijgt, dan moet er elders in je bestand iets mis zijn.
De eerste vraag is dan: Wat staat er bij jou in V6 en X6 ?

=som(v6:x6)*(v6*x6<>0)

Laatst bewerkt:
Mijn formule bij mij in elk geval niet.
Als je #WAARDE als uitkomst krijgt, dan moet er elders in je bestand iets mis zijn.
De eerste vraag is dan: Wat staat er bij jou in V6 en X6 ?

V6 =ALS(H9="";"";H9*U9)
X6 =ALS(N9="";"";N9*W9)

Of te wel beiden een optelling van totaal uren en product.

Bij mij ook geen foutmelding als er bij beide totalen iets ingevuld is. Maar producten komen niet altijd voor en dan moet er alleen machinetotaal komen.

Laatst bewerkt:
=som(v6:x6)*(v6*x6<>0)

Ik begin aan mezelf te twijfelen maar ook deze werkt bij mij niet. Kan het niet zijn doordat er bij product niets in gesteld staat dat hij dat ziet als waarde 0?
Want een uitkomst maal 0 levert niets op en vandaar die #waarde denk ik. Maar omdat het over eindtotalen gaat moeten deze waarden niet vermenigvuldigd worden maar opgeteld worden.

Verder vroeg ik mezelf af wat jou eerste gedeelte van de formule uitrekent want de som van v6:x6 zit ook W6 tussen en die moet er niet bijgeteld worden.

Gr. Jan

Hallo Jan,

Hierbij een bestandje meegestuurd.
Is dit iets wat er op lijkt??

Gr.

Ik wil ook graag er in hebben dat bij geen waarde het euro teken er ook niet in komt. en de cel dus ook leeg blijft.

Gr. Jan

Ik ben nog even verder aan het testen, en weet nu zeker waar het fout gaat. Dat komt door gebruik van de volgende formule:

=ALS(N7="";"";N7*W7)

Ik heb daarom voor jullie een klein gereduceerd bestand toegevoegd om misschien meer duidelijkheid te krijgen.

Gr. Jan

Bijlagen

=ALS(V6="";"";ALS(X6="";"";V6+X6))

Werkt bij mij

De formule werkt enerzijds...
Want als er dus geen waarde staat in X6 laat hij het totaal in Y6 ook leeg, en dat is niet de bedoeling.
Want hij moet het totaal uit V6 wel in Y6 laten zien in het geval als X6 geen waarde heeft.

Jouw excel bestand zit vol met verwijzingen naar een bestand die ik niet heb.
dus testen gaat een beetje lastiger

Laat maar ik vervang ze wel door getallen.

Laatst bewerkt:
Jouw excel bestand zit vol met verwijzingen naar een bestand die ik niet heb.
dus testen gaat een beetje lastiger

Enige probleem wat je miste in mij bestand was de verwijzing naar eenheidprijs van de machines. Deze heb ik nu even als harde waarden er ingezet.

Dus nu zou het testbestand goed moeten zijn

Bijlagen

Vul in kolom X een 0 in ipv. niets.

en =SOM(V8;X8)*(V8*X8<>0) loopt als een speer.

Laatst bewerkt:
Vul in kolom X een 0 in ipv. niets.

en =SOM(V8;X8)*(V8*X8<>0) loopt als een speer.

Je bedoelt neem ik aan dat ik de formule in kolom x
=ALS(N12="";"";N12*W12)
verander in
=ALS(N12="";"0";N12*W12)

Dan geeft hij dus waarde 0 en werkt idd de formule, maar de formule van x is bewust zo gemaakt dat hij geen 0 invult als er geen waarde in kolom N ingevuld word.

Is het niet mogelijk dat toch de eerste formule voor kolom X gebruikt wordt maar toch in kolom Y de juiste uitkomst is?

ps idd werkt je formule wel als er in kolom X een 0 staat maar dat is in principe net niet wat ik wil zien.

Als eens gekeken bij:

Menubalk/Extra/opties/weergave/nulwaarden uitvinken ?

Als eens gekeken bij:

Menubalk/Extra/opties/weergave/nulwaarden uitvinken ?

Heb ik gedaan, maar als ik dan de formule
=ALS(N12="";"0";N12*W12) gebruik voor cel X dan blijft hij de nulwaarde weer geven maar de formule voor eindtotaal werkt wel

Kijk eens of je hier wat mee kunt (zie bijlage), het is een beperkte bijdrage aan de oplossing van je probleem. Beperkt omdat in je bestand mij niet alles duidelijk is, o.a. omdat kolom S externe verwijzingen bevat waarvan ik niet kan nagaan of die juist zijn; daar ben ik dus afgebleven.
Je vert.zoekenformule in kolom W was niet helemaal juist. Ik heb daaraan ook wat toegevoegd, maar dat kan achterwege blijven als je zeker weet dat alles wat met vert.zoeken wordt gezocht, ook wordt gevonden.
Wat het verschil is tussen aantal en hoeveelheid (resp.kolom L en M) ontgaat mij.
Ik heb de indruk dat je het wel wat ingewikkelder maakt dan nodig (maar ik kan me vergissen natuurlijk).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan