• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tijdsverschil berekenen gaat niet helemaal goed

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kevercat

Gebruiker
Lid geworden
11 aug 2008
Hallo,

In een excel bestand tracht ik het verschil te berekenen tussen een vaste tijd en de gemeten tijd. Dat gaat een hele tijd goed totdat de vaste tijd 0:02 is en de gemeten tijd 23:58. Ik kan daar dan de gebruikte formule op aanpassen maar dan gaat het fout als de vaste tijd is 0:54 en de gemeten tijd 1:14 is, dan moet ik de gebruikte formule weer omdraaien. Ik denk dus dat ik ergens iets over het hoofd ziet. In het bijgevoegde testbestand gaat het dus fout in regel 5 en 26. Dit soort dingen zullen vaker voorkomen dus moet ik dat in de formule moeten kunnen ondervangen. Ik heb de datum op 1904 gezet want anders kunnen de negatieve tijden niet getoond worden.

Al vast heel erg bedankt voor het meedenken.

Bijlagen

Kevercat,
Probeer deze maar eens:
Code:
=(B5>F5)+F5-B5

Beste Kevercat ;)

Kijk eens naar dit bestandje hoe je moet rekenen met tijden, misschien helpt het je.

Nog onlangs op het forum geweest.

Groetjes Danny. :thumb:

Bijlagen

Kevercat,
Zo is het nog beter:
Code:
=ALS(EN(B6<>"";F6<>"");(B6>F6)+F6-B6;"")

@Danny.......Dat komt mij wel héél bekend voor:D goed dat je het ff aanhaald.

Nog iets korter:
Code:
=MOD(F5-B5;1)

Ja, Ja, Willem,

Code:
=REST(F5-B5;1)

Die ken ik ook, maar die gaat ook wel eens in de fout.

Als ik de vraag goed lees en de ervaring met ( " de lijn " ) dan vermoed ik dat de TS volgend probleem wil oplossen , een tram komt mormaal toe om 0:02 uur ( middernacht ) nu meten ze de aankomst tijd en dat is 23:58 of 4 min voor zijn tijdshema dan denk ik dat TS hier +0:04 wil zien ,komt de tram om 0:04 uur aan dan -0:02 .
Ik heb er een vb bijgedaan

Bijlagen

Als ik de vraag goed lees en de ervaring met ( " de lijn " ) dan vermoed ik dat de TS volgend probleem wil oplossen , een tram komt mormaal toe om 0:02 uur ( middernacht ) nu meten ze de aankomst tijd en dat is 23:58 of 4 min voor zijn tijdshema dan denk ik dat TS hier +0:04 wil zien ,komt de tram om 0:04 uur aan dan -0:02 .

Dit is helemaal de spijker op z'n kop. in mijn voorbeeld bestand (eerste bericht) zie dus dat in regel 5 en regel 26 het of met de een of met de ander fout gaat, zolang het in het zelfde uur blijft is er eigenlijk geen probleem dan lukt het zelfs met een simpele formule als =SOM(F26-B26). Maar met deze formule gaat het dus in regel 5 fout maar ook met de andere formules en de oplossing hiervoor zie ik dus niet.

Hallo Kevercat,

Ik ben even teruggegaan naar je oorspronkelijke voorbeeld.
De formule van G4, =ALS(ABS(F4-B4)>0,125;ALS(F4-B4>0;F4-B4-1;F4-B4+1);F4-B4)
zou het moeten doen.
Hij gaat fout als de de tijden in kolom B en kolom F meer dan 3 uur uit elkaar liggen.
Dat kun je eventueel aanpassen in de formule door de waarde 0,125 te wijzigen in bijv 0,250, wat dan weer staat voor 6 uur. Ik zou denk ik die aanpassing zolang mogelijk uitstellen.
Zie bijlage.

Bijlagen

@Thoralf :thumb: Ik heb jouw formule in mijn vb gezet en alles is perfect

Bijlagen

Hallo Kevercat,

Ik ben even teruggegaan naar je oorspronkelijke voorbeeld.
De formule van G4, =ALS(ABS(F4-B4)>0,125;ALS(F4-B4>0;F4-B4-1;F4-B4+1);F4-B4)
zou het moeten doen.

Dit is helemaal wat ik zocht, ik denk ook niet dat het voor zal komen dat en meer dan 3 uur tijdsverschil zal ontstaan.

Bedankt voor de les :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan