Hoe kan ik het internetgedrag van mede netwerkgebruikers in de gaten houden ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Erwinho1984

Gebruiker
Lid geworden
22 sep 2009
Hallo allemaal,

Ik heb al even lopen zoeken op dit forum en google alleen ik heb nog geen oplossing gevonden voor mijn probleem. Ik hoop dat jullie me daarbij kunnen helpen. Het verhaal is als volgt:

We hebben hier thuis een netwerk waar max 7 personen gebruik van maken. Iedereen is verbonden via onze router ( Netgear DG834N ). Nou gebeurt het regelmatig dat ik de router moet resetten omdat de router zijn verbinding kwijt is. Ik heb al vele malen een poging gewaagd om dit op te lossen door bv iedereen een vast IP adres te geven zodat de router voortaan iedereen herkent. Dit heeft niet dus niet geholpen, dus heb ik me er maar bij neergelegd dat de router regelmatig moet worden gereset. Dit is ook niet het echte probleem, het probleem is als het internet eraf ligt dat de een na de ander mij komt lastig vallen dat het internet eraf ligt, en als ik vervolgens probeer weer te resetten en de verbinding te testen dan zijn er al verschillende personen op het netwerk die ongeduldig zitten te klikken om te zien of internet weer werkt, maar juist door dit klikken van iedereen heeft de router er dus geen zin. Dit heeft als gevolg dat ik even flink pissig door het huis moet schreeuwen dat iedereen zijn pc maar is af moet zetten.

Even tussendoor, weet iemand of er een netwerkchat programma op de markt is die goed werkt? Ik heb al gezocht maar de meeste raden aan om die van windows te gebruiken, winpopup heet het volgens mij, maar ik gebruik sinds een paar dagen Windows 7 en die is daar niet mee uitgerust.

Om weer even verder te gaan, weet iemand hoe ik in de configuratie van de router alle gebruikers kan blokkeren ? En omdat mijn vermoeden is dat er iemand binnen het netwerk extreem download waardoor het internet traag word wilde ik vragen of iemand een programma waarmee ik het internetgedrag van iedereen kan monitoren? Ik heb al een programma geprobeerd dat "Bandwidth Monitor" heet, maar die houd alleen van mijn verbinding alles in de gaten.

Iedereen alvast bedankt voor de hulp :thumb:

Operating System: Windows 7
Provider: Online
Router: Netgear DG834N
Type verbinding: ADSL 20Mbit

Hallo allemaal,

Nou gebeurt het regelmatig dat ik de router moet resetten omdat de router zijn verbinding kwijt is

Eerst dit probleem oplossen.
Probeer het eens met een firmware-update.

Om weer even verder te gaan, weet iemand hoe ik in de configuratie van de router alle gebruikers kan blokkeren ?

Stekker eruit.

Mijn router heeft een functie om het netwerkgebruik per ip-adres te "knijpen", weet niet of dat bij jouw router mogelijk is.

Ik heb al een programma geprobeerd dat "Bandwidth Monitor" heet, maar die houd alleen van mijn verbinding alles in de gaten.

Er is zo'n progamma, maar weet effe niet welk.:confused:

Hallo allemaal,

Nou gebeurt het regelmatig dat ik de router moet resetten omdat de router zijn verbinding kwijt is

Eerst dit probleem oplossen.
Probeer het eens met een firmware-update.

Om weer even verder te gaan, weet iemand hoe ik in de configuratie van de router alle gebruikers kan blokkeren ?

Stekker eruit.

Mijn router heeft een functie om het netwerkgebruik per ip-adres te "knijpen", weet niet of dat bij jouw router mogelijk is.

Ik heb al een programma geprobeerd dat "Bandwidth Monitor" heet, maar die houd alleen van mijn verbinding alles in de gaten.

Er is zo'n progamma, maar weet effe niet welk.:confused:

Ow ok, upgrade is inmiddels gedaan, of de verbindingsduur ermee is geholpen is afwachten ... maar bedankt voor deze tip, maar je tweede tip zal helaas weinig helpen, dan kan ik de router helemaal nie meer in, hij start dan wel opnieuw op, maar ik moet in de router op test connection drukken en dat gaat helaas niet zonder dat de steker erin zit ;)

Maar wel bedankt voor het meedenken :)

Weet iemand misschien nog een oplossing om het gebruik van bandbreedte van je medenetwerkgebruikers te kunnen zien d.m.v. een programma ? :)

Een tool die je daarvoor zou kunnen gebruiken is bijvoorbeeld nTop. Volgens mij zijn er nog wel meer soortgelijke tools, maar hier heb ik weleens mee zitten spelen.

http://www.ntop.org/overview.html

Je moet er wel rekening mee houden dat je voor een heel groot gedeelte het verkeer niet zult kunnen zien. Dat komt eenvoudig door de huidige netwerkapparatuur. Een switch is namelijk dusdanig intelligent dat als hij eenmaal het mac-adres van een client kent, hij informatie die voor die client bestemt is alleen over dat ene poortje uit zal sturen. Het gevolg hiervan is dat het niet verder over het netwerk gaat, en jij het dus ook nooit zal kunnen monitoren. Professionele switches hebben daarom ondersteuning om bijvoorbeeld een poort te monitoren, of via protocollen informatie hierover uit te wisselen.

Dus je zult het nooit helemaal zien. Of je moet een hub tussen de router en de switch hangen, en dan daarop een netwerkkaart waarmee je het verkeer monitored. Nadeel is dat dit wel een stukje performance kost, en je een device extra kost.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan