Readyboost: geheugenstick onbruikbaar.

Status
Niet open voor verdere reacties.

TeuGem

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
27 jan 2009
Hoi,

Ik heb een 8Gb geheugenstick van A-data.
Onder vista bestaat de mogelijkheid de capaciteit - deels - te gebruiken om het geheugenbeheer te versnellen.
Per abuis heb ik de helft (4Gig) hiervoor toegewezen .... en dat werkt natuurlijk niet.
Gevolg: zodra ik de stick in een USB-slot steek, loopt mijn computer geheel vast, zowel onder Vista als onder XP.

Ik heb inmiddels het volgende geprobeerd:
- opstarten onder DOS ...... ook dan start de pc na enige tijd weer steeds opnieuw op na plaatsen van de stick
- met NTFS4DOS opgestart: USB-stick wordt niet herkend
- met knoppix opgestart: USB-stick wordt niet gezien.

Het zou jammer zijn als de stick - die ik dus nog nooit gebruikt heb - onbruikbaar zou zijn.
Wie heeft een mogelijke oplossing?

Ga naar Configuratiescherm > Systeembeheer > Services en dubbelklik op Shell Hardware Detection.

Dan op tabblad Algemeen het "Opstarttype" op Uitgeschakeld zetten,sluit af met Toepassen en OK.

Start nu de PC opnieuw op en kijk of je de USB-stick nu wel kunt plaatsen,zonder dat het systeem vastloopt dan wel herstart.

Zoja,dan kun je nu verder onderzoeken of je de USB-stick eventueel kunt formatteren.

Gebruik hiervoor bijvoorkeur deze tool van HP.

http://www.sysanalyser.com/sp27213.exe

Greetz.

Hoi 'Wanderer',

Heb de hardwaredetectie uitgeschakeld en opnieuw opgestart.
Helaas hetzelfde effect: beeldscherm vertoont alle kleuren van de regenboog en de computer loopt compleet vast, inclusief bediening van muis en toetsenbord dus.
Alleen de aan/uitknop ingedrukt houden en weer starten in veilige modus is dan nog mogelijk.

Heb het ook geprobeerd in de veilige modus.
Bij het plaatsen van de stick, zie je dat hij gaat knipperen, dus - ik denk - dat hij gebruik wil gaan maken van de stick als geheugenuitbreiding. Vervolgens start de computer dan opnieuw op, en blijft dit doen als je de stick geplaatst houd.

Op de één of andere manier denk ik dat die functionaliteit van 'ready-boost' eerst uitgeschakeld moet worden ..... als dat al kan, om de stick nog te kunnen benaderen.

Hoop dat jij of een ander nog een andere optie biedt, want om nou zo'n nieuwe stick in de prullenbak te moeten gooien ....

Je kunt de service ReadyBoost uitzetten maar ik denk niet dat zal helpen aangezien in XP hetzelfde gebeurt.
Heb je in je logboeken gekeken naar foutmeldingen?
De stick kan ook gewoon kapot zijn.

Hoi,

Kreeg net een mailding van 'Watchdog', maar alles wat tot nu toe is aangegeven, heeft niet gewerkt.
Het zou toch te gek zijn dat ik hem niet meer kan gebruiken omdat ik een te grote omvang heb aangegeven voor readyboost in Vista?
Kan daarmee een geheugenstick definitief onbruikbaar raken??
Of niemand weet 'hier' (op Helpmij) een oplossing, of het is een wel zeer kwalijke optie van Microsoft .......

@telwat
Je kunt de service ReadyBoost uitzetten
Kun je aangeven waar je dat kunt doen in Vista,via de help vind ik die info n.l. niet.

@TeuGem
Per abuis heb ik de helft (4Gig) hiervoor toegewezen .... en dat werkt natuurlijk niet.
Inmiddels Vista er weer eens opgezet en ik vond het volgende over het toewijzen van een USB flashstation,met name de 3e alinea.
Geheugen in uw opslagapparaat gebruiken om uw computer sneller te maken

Windows ReadyBoost kan opslagruimte gebruiken op bepaalde verwisselbare-media-apparaten, zoals USB-flashstations, om uw computer sneller te maken. Wanneer u een apparaat met deze mogelijkheid plaatst, biedt het dialoogvenster Automatisch afspelen u de optie uw systeem sneller te maken met Windows ReadyBoost. Als u deze optie selecteert, kunt u kiezen hoeveel geheugen u hiervoor wilt gebruiken. Er zijn echter situaties waarin u niet al het geheugen op het opslagapparaat kunt gebruiken om de computer sneller te maken.

Sommige USB-opslagapparaten (Universal Serial Bus) bevatten zowel langzaam als snel flashgeheugen, en Windows kan alleen snel flashgeheugen gebruiken om de computer sneller te maken. Als uw apparaat zowel langzaam als snel geheugen heeft, kunt u hiervoor dus alleen het snelle geheugen gebruiken.

De aanbevolen hoeveelheid geheugen die voor ReadyBoost-versnelling moet worden gebruikt is een- tot driemaal de hoeveelheid RAM-geheugen (Random Access Memory) die op de computer is geïnstalleerd. Bijvoorbeeld: als de computer 512 MB RAM-geheugen heeft en u een USB-flashstation van 4 GB aansluit, krijgt u de beste prestatieverbetering als u van 512 MB tot 1,5 GB van dit station reserveert voor ReadyBoost-versnelling.

Wat je nog kunt proberen,de USB-stick hoeft dan niet eerst geplaatst te worden.
1.In Configuratiescherm > Automatich afspelen kun je linksboven "Automatisch afspelen voor alle media en apparaten gebruiken" uitvinken.

Vergeet dan niet rechtsonder op "opslaan" te klikken.

2.Controleren of een andere USB-stick dezelfde problemen geeft

3.Een herstelpunt terugzetten van voor de problemen.
Eventuele programma's die zijn geïnstalleerd na die datum,zul je dan opnieuw moeten installeren.

Greetz

@telwat

Kun je aangeven waar je dat kunt doen in Vista,via de help vind ik die info n.l. niet.

Ik heb zowel in Vista als XP automatische detectie uitgeschakeld. Dit heeft niet gewerkt.

@TeuGem

Wat je nog kunt proberen,de USB-stick hoeft dan niet eerst geplaatst te worden.
1.In Configuratiescherm > Automatich afspelen kun je linksboven "Automatisch afspelen voor alle media en apparaten gebruiken" uitvinken. Vergeet dan niet rechtsonder op "opslaan" te klikken.

2.Controleren of een andere USB-stick dezelfde problemen geeft

3.Een herstelpunt terugzetten van voor de problemen.
Eventuele programma's die zijn geïnstalleerd na die datum,zul je dan opnieuw moeten installeren.

Ad. 1.: Dit heb ik inmiddels in een eerder (geadviseerd) stadium al gedaan - zowel op pc met xp als laptop met vista. Het heeft niet gewerkt.
Ad. 2.: Andere sticks hebben het probleem niet. Zelfs een exact dezelfde werkt normaal.
Ad. 3.: Het heeft niets met gewijzigde instellingen te maken. Ik heb readyboost via de laptop (vista) ingesteld. Maar ook op de xp-pc hetzelfe gevolg als ik de stick plaats. Het heeft dus met de stick te maken.

Ben hier niet zo in thuis, maar wellicht is het een optie om de pc op te starten vanaf een Linus Live cd en kijken of daarmee de stick wel benaderd en eventueel hersteld/geformatterd kan worden

Je kunt de service ReadyBoost uitzetten
ReadyBoost is iets anders dan "'automatische detectie" lijkt mij?
Ik heb zowel in Vista als XP automatische detectie uitgeschakeld. Dit heeft niet gewerkt.

Wat de tip van mrmusic betreft,daar zou je PartedMagic voor kunnen gebruiken,is ook niet zo'n grote download als b.v. Ubuntu o.i.d.

Waarschijnlijk de stick wel plaatsen voor het starten van de live cd.

http://partedmagic.com/

Greetz

Laatst bewerkt:
Ben hier niet zo in thuis, maar wellicht is het een optie om de pc op te starten vanaf een Linus Live cd en kijken of daarmee de stick wel benaderd en eventueel hersteld/geformatterd kan worden

Geprobeerd .... de USB-stick wordt dan niet gevonden of 'gezien'. Andere wél

Wat ik nog kan bedenken is met Testdisk kijken of dat programma de stick wel ziet.

Testdisk staat ook op de PartedMagic live cd.

Greetz

Wat ik nog kan bedenken is met Testdisk kijken of dat programma de stick wel ziet.

Testdisk staat ook op de PartedMagic live cd.

Greetz

Ga de suggesties nog uitproberen, helaas nu geen tijd voor.
Je verneemt nog van mij;

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan