Draadloos Internet valt steeds uit

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dus nog maar even inspringend op het standaardgateway verhaal: Kijk even op je pc na welk ip-adres de standaardgateway heeft (zie vorige posting). Schrijf dat ip-adres even op.
[Als ik je goed begrijp is dat 192.168.1.1 Ik ga in de rest van de tekst ervan uit dat dit inderdaad die waarde is]
Ja dat klopt, die is inderdaad 192.168.1.1

Dan op de Livebox nakijken in welke reeks die ip-adressen uitreikt. Dan een ip-adres kiezen dat niet gelijk is aan het LAN adres van de Livebox én niet wordt uitgegeven door de DHCP server component van de Livebox. Een veilige te kiezen waarde zou bijv. een ip-adres eindigend op .199 kunnen zijn, omdat je netwerk niet tientallen pc's etc. bevat die een ip-adres nodig hebben én ik geen router ken die uitdeelt vanaf .190 bijvoorbeeld.
Als ik in de livebox inlog zie ik dit: "Begin IP = 192.168.1.10" "Eind IP = 192.168.1.50", daarom heb ik voor 51 gekozen. Maar ik zie ook dit: "Gaterway = 192.168.1.1" "broadcast = 192.168.1.255". Welke is de DHCP server component?

Dus stel dat de Livebox (=standaardgateway waarde op je pc) 192.168.1.1 als ip-adres heeft, dan wordt het toe te kennen ip-adres voor de Linksys 192.168.1.199.
Dus (in dit voorbeeld): Log daarna in op de Linksys en ken aan het LAN-adres de waarde 192.168.1.199
Ja dit heb ik toch gedaan? Of was dat dan dus de WAN, en zo ja, waar kan ik dan de LAN instellen?

(In dit voorbeeld): Je raakt dan de verbinding kwijt met de Linksys, maar je kunt dan later altijd nog (draadloze, WAN etc.) instellingen wijzigen op de Linksys, maar dan via http://192.168.1.199
Log weer in op de Linksys op zijn nieuwe adres, en zet de WAN/Internet instelling weer op "Obtain an IP automaticly".
Volgens mij heb ik wel aardig gedaan wat jij zegt, alleen heb ik dus niet 199 als waarde maar 51 gekozen. En het grote verschil is dus dat ik de WAN IP heb gewijzigd, en dit moet de LAN IP zijn. Moet ik de router van ook via de WAN-poort aan het modem koppelen, die heb ik nu ook via de LAN-poort?

M.b.t. Ping: Ja, beiden starten als je de computer aanzet. Is de verbinding er, dan krijg je een respons ("Antwoord van xxxx, bytes = xxx ..."). Is de verbinding weg, dan krijg je "Time-out bij opdracht"
Je kunt dus door beide commando's te laten 'meelopen' met je pc-gebruik checken of de verbinding wegvalt naar de Livebox (je lokale netwerkje) of dat het vanaf de Livebox misgaat (dus op Internet/het provider-netwerk). Zie mijn vorige posting.

Succes,

Tijs.
Ja dit is gelukt, zie mijn edit in de post boven jouwe.

Bedankt, en nu ga ik echt slapen.

Kijk ook mijn vorige posting nog even goed na: Je verliest verbinding met de Linksys als je diens LAN ip-adres wijzigt (is al aangepast).
Hierop inspelend: Vervelend is dat je al aan de slag bent gegaan met het omzetten van de draadloze router naar accesspoint/switch zonder de juiste stappen te zetten (zie mijn verhaal over het zetten van een statisch ip-adres op de LAN-kant van de Linksys ipv. de WAN-kant).
Ik geef hieronder even mijn 'standaard-tekst' over het degraderen van een draadloze router tot een accesspoint/switch. Lees voor provider-router: Livebox, en voor thuisrouter: Linksys
Je kunt je thuisrouter router ook misbruiken als accesspoint/switch naar een netwerk van een internet router die ervoor staat (provider-router). Wat je moet doen is:
1. Ontkoppel de thuisrouter van de provider-router.
2. Sluit een pc/laptop aan op een van de LAN poorten van de thuisrouter.
3. Vraag op de aangesloten pc een nieuw ip-adres aan de thuisrouter, via
XP:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /release
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /renew
Vista:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /release
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /renew
(of herstart je pc/laptop)
4. Ga naar de 'configuratiewebsite' van de thuisrouter
5. Zet DHCP serving uit op de thuisrouter
6. Zet alle mogelijk verstorende zaken op de thuisrouter uit, zoals UpnP, RIP routing, portforwarding etc.
7. Ken aan de LAN poort van de thuisrouter een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van de provider-router, maar (normaal) niet wordt uitgegeven met DHCP. Je moet dus een vast ip-adres op de thuisrouter instellen dat niet door een andere computer/laptop gekaapt wordt, maar dat wel valt in de ip-reeks van het LAN van de provider-router. Dat kan bijv. een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op 253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in de provider-router als DHCP-server bijv. adressen uitgeeft vanaf 33.
Natuurlijk niet het ip-adres toekennen dat de provider-router al als LAN ip-adres gebruikt.
De pc zal nu de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de thuisrouter.
8. Verbind een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de thuisrouter met een LAN poort van de provider-router.
9. Vraag op de pc weer een nieuw ip-adres aan, die zul je nu krijgen van de provider-router ipv. de thuisrouter.
10. [Je kunt de (draadloze) configuratie van de thuisrouter nog steeds wijzigen, maar dan op het vaste ip-adres dat je in stap 7 hebt toegekend aan de LAN-poort van de thuisrouter].

Alle pc's die (bedraad of draadloos) via de thuisrouter zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze van de provider-router.
Je hebt dus de thuisrouter als verkapte accesspoint/switch in het netwerk gezet.

Ok, ik zie dat je mijn vorige posting uit elkaar getrokken hebt. Dat is allemaal geen probleem.
Stap 1 t/m 5 heb je blijkbaar al gedaan op de Linksys.
Notitie: Het verhaal over "DHCP server component" sloeg op de Livebox. Je had al uitgezocht dat die "DHCP server component" ip-adressen uitreikt van 192.168.1.10 t/m 192.168.1.50, die informatie had je al verzameld (voor stap 7).
Stap 6 heb je voldoende uitgevoerd, maar vooral UPNP moet je uitzetten.
Stap 7 is uitgevoerd op een manier die niet goed is gegaan als je het op de WAN aansluiting hebt doorgevoerd i.p.v. de LAN aansluiting. 192.168.1.51 voldoet verder prima aan de 'eisen' die gesteld zijn aan het in te stellen ip-adres.

Nu schrijf je het niet, maar hoe krijg je nu toegang tot de Linksys? Via http://192.168.1.51? Indien ja, kijk dan toch even na hoe het allemaal staat. Doe desnoods een paar schermafdrukken waar je gewijzigd hebt, want het is niet 100% duidelijk of je de aanpassingen op de WAN of op de LAN kant hebt doorgevoerd.
Vermeld ook het type Linksys dat je gebruikt, dan kunnen we misschien aangeven waar je precies moet zijn en welke stappen je moet zetten.

Ik zal trouwens even uitleggen waarom het aanpassen van een WAN ip-adres geen zin hoort te hebben: Je hebt (zie ook mijn handleiding, stap 8) correct een LAN aansluiting doorverbonden met de Livebox.
Als je inderdaad het WAN ip-adres gewijzigd hebt naar 192.168.1.51 hoor je niet via http://192.168.1.51 in de Linksys moeten kunnen komen, omdat je de WAN aansluiting nergens gebruikt...

M.b.t. je resultaten met Ping: De conclusie lijkt gerechtvaardigd dat het probleem op het provider-netwerk zit, en niet op je eigen thuisnetwerk als ping naar Livebox werkt, maar ping naar www.google.nl niet meer werkt.

Veel tekst deze keer.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Zo was het ingesteld toen ik het oude modem er nog op aan het gesloten. De standaard instellingen dus:
router2.PNG

Dit had ik ingesteld met de livebox, wat volgens jou niet goed was.
router1.PNG

Dit heb ik nu ingesteld, als ik jou post heb begrepen zijn dit de goede instellingen:
router3.PNG

Ik kon ook niet bij mijn linksys-router komen zonet toen ik het wilde wijzigen, want de 192.168.1.1 leidde naar de Livebox, en 192.168.1.51 werkte niet.
Via een kabel ben ik toch in de linksys-router gekomen en heb het dus ingesteld zoals jij zei hoe het moest. Dit is dus het 3e plaatje.

Laatst bewerkt:
Eigenlijk stel ik nu de vraag of alles opgelost is: Je hebt
1. Nu wél gewoon toegang tot de configuratie van de Linksys via http://192.168.1.51
2. Je hebt hulpmiddelen om uit te zoeken of je Internet-problemen lokaal of aan de provider liggen.

Als dat klopt, dan moet je 2 dingen doen:
1. De provider bellen als je weer Internetproblemen hebt en pings naar de Livebox wel werken en pings naar Google niet
2. Even bevestigen dat het nu in orde is, en daarna klikken op "Vraag is opgelost" in het vakje "Status van de vraag", iets verder naar beneden rechts op deze webpagina.

Tijs.

Eigenlijk stel ik nu de vraag of alles opgelost is: Je hebt
1. Nu wél gewoon toegang tot de configuratie van de Linksys via http://192.168.1.51
2. Je hebt hulpmiddelen om uit te zoeken of je Internet-problemen lokaal of aan de provider liggen.
1. Ja, via http://192.168.1.51 kan ik in de router komen, via http://192.168.1.1 in de livebox.
2. Ja, de pings lopen weer dus mocht ie weer uitvallen kan ik het checken.

Als dat klopt, dan moet je 2 dingen doen:
1. De provider bellen als je weer Internetproblemen hebt en pings naar de Livebox wel werken en pings naar Google niet.
2. Even bevestigen dat het nu in orde is, en daarna klikken op "Vraag is opgelost" in het vakje "Status van de vraag", iets verder naar beneden rechts op deze webpagina.

Tijs.

Kan jij bevestigen (aan de hand van deze screen) dat ik het netwerk verder wel goed heb opgezet, en dat ze bij Online dus kunnen beginnen over het feit dat het aan mijn instellingen zou liggen?

Bedankt voor je snelle posts en duidelijke hulp!

Ziet er prima uit! :)

M.b.t. je vraag: Ik wil nog even in herinnering roepen dat de verantwoordelijkheid van de provider loopt t/m de Livebox. Wat je in het netwerk erachter doet (je thuisnetwerk) is niet hun probleem.

In de huidige setup kun je je zeker je provider gaan bellen zónder dat ze je om de oren kunnen slaan met gezeur dat je thuisnetwerk schuldig zou kunnen zijn. De inrichting deugt 100%, en je hebt de pings om te bewijzen op welk netwerk de oorzaak moet liggen.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ziet er prima uit! :)

M.b.t. je vraag: Ik wil nog even in herinnering roepen dat de verantwoordelijkheid van de provider loopt t/m de Livebox. Wat je in het netwerk erachter doet (je thuisnetwerk) gaat is niet hun probleem.

In de huidige setup kun je je zeker provider gaan bellen zónder dat ze je om de oren kunnen slaan met gezeur dat je thuisnetwerk schuldig zou kunnen zijn. De inrichting deugt 100%, en je hebt de pings om te bewijzen op welk netwerk de oorzaak moet liggen.

Tijs.

Oke, hartstikke bedankt voor de hulp!

Zo moeilijk is het niet.
Zet het ip adres van de linksys op 192.168.0.1

Nou niet helemaal
Ze heeft niet gezegd dat het werkt.
En bovendien hebben de livebox en de router hetzelfde ip adres.
Ik heb hier thuis dezelfde situatie als vragensteller.
Heb gewoon router ip adres 192.168.0.1 gegeven en het werkt als een trein.
Dus ga nou niet zeggen dat dit niet werkt.
Aangezien ik ook een bloedhekel aan dhcp heb, heb ik ook alles na de router een vast ip adres gegeven.
Heb je gelijk geen last meer van ip conflicten of twee dhcp servers,
Zo moeilijk is het niet.
Ik werd helemaal duizelig van jouw uitleg.
En er klopt iets niet want op het plaatje staat default gateway 10.0.0.138.
Dat is echt niet van een online livebox.

Laatst bewerkt:
Nou niet helemaal
Ze heeft niet gezegd dat het werkt.
En bovendien hebben de livebox en de router hetzelfde ip adres.

NEE, de Livebox heeft nu 192.168.1.1 en de Linksys router heeft 192.168.1.51

Ik heb hier thuis dezelfde situatie als vragensteller.
Heb gewoon router ip adres 192.168.0.1 gegeven en het werkt als een trein.
Dus ga nou niet zeggen dat dit niet werkt.
Aangezien ik ook een bloedhekel aan dhcp heb, heb ik ook alles na de router een vast ip adres gegeven.
Heb je gelijk geen last meer van ip conflicten of twee dhcp servers,
Zo moeilijk is het niet.
Ik werd helemaal duizelig van jouw uitleg.

Tsja, het is omdat de topic-starter zelf al aan de slag was gegaan ermee, en het verkeerd aangepakt had toen, maar dat is inmiddels hersteld. En het kan kloppen dat een Linksys normaal 192.168.1.1 heeft, maar zie in mijn instructie dat:
1. Je eerst de thuis-router van de providerrouter moet loskoppelen (stap 1)
2. Je niet het LAN ip-adres van de providerrouter moet zetten in het LAN adres van de thuis-router. (stap 7)

Overigens heb je in zoverre gelijk dat het probleem niet is opgelost dat Internet niet 100% stabiel is, maar zoals je gelezen hebt ligt dat (zoals tot nu getest) niet aan het draadloze thuisnetwerk maar aan de provider/het providernetwerk.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan