[xp] unmountable_boot_volume

Status
Niet open voor verdere reacties.

Platzii

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2007
Heyy iedereen,

ik zit met een serieus probleem.
Toen ik gisteren rustig op men pc zat begon het ineens te flippen.
Ik drukte dus op de power knop om de PC uit te zetten om zo het geflip te stoppen.
Toen ik de PC opstartte, kreeg ik heel normaal, het laadscherm van XP (logo met daaronder balkje met blauwe blokjes die bewegen). Na 10 seconden (wanneer de PC op het opstartscherm zou moeten komen) krijg ik een blauw scherm met daarop hetvolgende:

Code:
Er is een probleem gevonden. Windows is afgesloten om schade te voorkomen.

UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME

Als dit de eerste keer is dat u dit scherm met de stopfout ziet,
moet u de computer opnieuw opstarten. Als het scherm nogmaals wordt
weergegeven, kunt u het beste de volgende stappen uitvoeren:

Controleer of alle nieuwe hardware en software op de juiste wijze is
geinstalleerd. Is dit een nieuwe installatie, vraag de leverancier dan
of er nieuwe windows-updates zijn die u nodig hebt.

Als de problemen ziech blijven voordoen, dinet u alle nieuwe hardware
en software te verwijderen of uit te schakelen. Schakel BIOS-geheugenopties
zoals caching of het maken van schaduwkopieen uit.

Als u voor het verwijderen of uitschakelen van onderdelen de veilige modus
moet gebruiken, dient u de computer opnieuw op te starten, op F8 te drukken
om de geavanceerde opstartopties te selecteren en vervolgens de veilige modus
te kiezen.

technische informatie (mogelijk in het Engels):

*** STOP: 0x000000ED (0x8A1D7D98,0xC0000185,0x00000000,0x00000000)

Ik heb me al rot gegoogled. Daar vind ik steeds terug dat ik moet booten via de Windows XP cd-rom en dan op R drukken om de herstelconsole te starten. Helaas, pindakaas, daar kan ik dus niet op drukken, ik krijg enkel D om een partitie te deleten, C om XP te installeren of F3 om te annuleren.

Ik zou dus graag alle bestanden die ik nog nodig heb (voor school enzo) van men PC halen en dan een clean install van XP doen. Maar...

Hoe kan ik terug aan men bestanden raken?

Iemand een oplossing?

Alvast bedankt,
Platzii

Heyy[...]
Ik heb me al rot gegoogled. Daar vind ik steeds terug dat ik moet booten via de Windows XP cd-rom en dan op R drukken om de herstelconsole te starten. Helaas, pindakaas, daar kan ik dus niet op drukken, ik krijg enkel D om een partitie te deleten, C om XP te installeren of F3 om te annuleren.

Ik zou dus graag alle bestanden die ik nog nodig heb (voor school enzo) van men PC halen en dan een clean install van XP doen. Maar...

Hoe kan ik terug aan men bestanden raken?

Iemand een oplossing?

Alvast bedankt,
Platzii

Geen termen als Hey, Heyy of Yo gebruiken, want dat komt (ook bij mij) respectloos over! :evil:

M.b.t. je vraag: Je bent m.i. een paar stappen te ver gegaan in de instructie. Oftewel: Je hebt al ergens op Enter gedrukt en daarna F8 om de overeenkomst van Microsoft te accepteren.
Het is van belang dat je in het eerste keuzemenu dat je krijgt de R van Herstelconsole indrukt.

Werkt dit bij jouw XP cd niet zo, dan zul je even een andere moeten lenen. Het maakt niet uit welke taal of soort dat is, zolang je maar bij het eerste keuzemenu de R van Herstelconsole (of als je een Engelstalige XP cd hebt is het de R van Recovery Console) beschikbaar hebt.

De rest zal wel in je gevonden instructies gestaan hebben, waaronder het gebruik van chkdsk c: /p danwel chkdsk c: /r en (evt.) commando's zoals fixboot en fixmbr.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Hoi !

Je moet opstarten van de XP-CD, en direct, nadat dat gevraagd wordt, kiezen voor R(eparatie), dus NIET voor Windows installeren.

Dan kom je in de z.g. recovery-console: zie: http://support.microsoft.com/kb/314058/NL

(Scrollen naar: " De herstel-console gebruiken" )

Achter de prompt trommel je:

chkdsk /r

fixboot

fixmbr

Allen gevolgd door "enter".

Als de laatste opdracht is afgewerkt : exit", en je PC zou weer op moeten starten.

Greetz,

Harry.

.

Ik ben nu dit aan het branden op een CD'tje.
Ik post straks of het geslaagd is.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Platzii

Daar heb je niet veel aan....

Je kun vele malen beter het advies van Harry Snot opvolgen!

Maar ja, jouw keus......

Hier en daar gelezen,dat XP installatie cd's met een SP1 of 2 die hersteloptie niet weergeven.

Mij geslipstreamde doet dat wel :confused:

Probeer het eens met deze losse herstelconsole.

http://www.thecomputerparamedic.com/files/rc.iso

Je weet hoe een iso te branden?Als "image" dus niet uitpakken of slepen in het brandprogramma ;)

Greetz

Het klopt dat bij (fully) unattended XP installaties de keuzes m.b.t. Herstelconsole het installeren van XP kunnen worden overgeslagen / niet worden getoond.
Elke 'normale' XP installatiecd zou wél die opties moeten geven.

@wanderer: Handig zo'n Herstelconsole-image, maar wel valt me op dat ze er geen extra SATA en SCSI controller-drivers in geïntegreerd hebben. Het werkt dus alleen met 'standaard' harddisk-controllers die worden ondersteund met een standaard XP CD, tenzij met F6 additionele SATA/SCSI driver(s) erbij geladen worden. [Natuurlijk blijft op deze manier de grootte + laadtijd van het image wel beperkt ;)].

Tijs.

off topic.
@dnties
Het is een redelijk oude download link en ik denk dat degene die host er geen werk van zal maken de image up te daten :(
Het werkt dus alleen met 'standaard' harddisk-controllers
Ben niet zo op de hoogte van "controllers",kun je misschien aangeven wanneer de image niet z'n werk kan doen?

Alvast dank.

Greetz

off topic.
@dnties
Het is een redelijk oude download link en ik denk dat degene die host er geen werk van zal maken de image up te daten :(

Ben niet zo op de hoogte van "controllers",kun je misschien aangeven wanneer de image niet z'n werk kan doen?

Alvast dank.

Greetz

[off-topic]Voorbeeld: In VMWare heb ik een W2003 systeem met een Symlink SCSI-adapter. Start ik in die virtuele machine op van je .ISO, dan kan ik mijn W2003 systeem niet repareren of wat dan ook.
Als je wel eens met BartPE, Ultimate Windows Boot CD of dergelijken gewerkt hebt (of met nLite), dan kun je drivers integreren, o.a. voor de harddisk-controllers die je (mogelijk) nodig hebt om de harde schijven te laten herkennen.
Ik heb hier thuis een BartPE CD met alle (netwerk- en) harddisk-controller drivers erin geïntegreerd. Die drivers heb ik van Driverpacks.net, en dan geïntegreerd in BartPE. Duurt wel lang natuurlijk bij het opstarten (alle harddisk-controller drivers worden geprobeerd om te laden), maar dan heb ik wél een supergrote kans dat ik niet F6 hoef te gebruiken om een driver 'handmatig' erbij te hoeven laden (als de betroffen pc/laptop al een floppy-drive zou hebben :rolleyes:).

Wat ik nu aan het proberen ben is om je rc.iso uit te breiden met de drivers die ik toch al voor BartPE had gebruikt (driverpack dus), want zo'n cd is natuurlijk handig. Overigens kan ik natuurlijk vanuit BartPE ook (enkele) reparatiewerkzaamheden doen, dus echte noodzaak is er niet om zo'n cd/image te maken.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Off topic
@dnties
Dank voor je reply.SCSI schijven is toch wel iets bijzonders vind ik,dacht meer aan het feit dat de schijven steeds groter worden en dat dat wellicht ook probelemn zou kunnen geven.
Als je wel eens met BartPE, Ultimate Windows Boot CD of dergelijken gewerkt hebt (of met nLite),
Ben ik zeker mee bekend,met BartPE begonnen,maar nu is het echt Winbuilder wat de klok slaat ;)

Om het topic niet verder onnodig te belasten zal ik je over het laatste mailen.

Greetz

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan