Acer 9813 met Realtek geluidskaart op Win XP niet werkend te krijgen

Status
Niet open voor verdere reacties.

JvMhelpmij

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2007
Ik heb hier een Acer Aspire 9813 (moederbord Acer Cheela / Aspire 9800 PSB10U-SA 10ES1) op Win XP Pro. SP3 draaien. (voorheen op Vista)
De machine draaide op Vista goed, d.w.z. het geluid deed het toen wel.
Ik had de drivers opgehaald en samengevoegd op een nieuwe installatie CD XP.

Waarschijnlijk heb ik toen de fout gemaakt Vista audio drivers toe te voegen.

In ieder geval heb ik nu wel de juiste drivers, en volgens de acer site is dat de Realtek HD Audio driver 1.35 welke je via een setup.exe (2.09) kunt installeren.
(Audio_Conexant_5.10.0.5242 heet het originele mapje)

Deze loopt echter vast met de melding "Realtek HD Audio drivers setup failure!"

Ik heb het al in de Safe Mode geprobeerd.
Het zou kunnen dat het goed gaat als ik een nieuwe installatie CD maak, waarop die verkeerde Vista drivers zijn weggehaald.

Maar er moet toch wel een andere manier zijn ?

Onder Apparaatbeheer heb ik al eens alle onderdelen weggehaald en opnieuw gaan toevoegen.
Het gekke is dat daar "Audioapparaat op de bus voor high definition audio" niet kan weghalen ?
Ik heb er nu weer twee vraagtekens staan; "Audioapparaat op de bus voor high definition audio" en "Multimediacontroller"

Wie kan mij helpen ?????

Heb je ook de chipsetdrivers geinstalleerd?
Deze eerst, dan rebooten en dan pas de audiodrivers.

Jackall, Of ik die Chipset drivers geïnstalleerd heb weet ik niet meer, en ook zeker niet in welke volgorde dat is geweest.
(het kan ook goed zijn dat ik voor de chipset ook de verkeerde (Vista) bestanden op de Win XP installatie CD heb gezet. (ik had zeg maar alle drivers opgehaald en samengevoegd met een originele installatie CD, maar bemerkte pas later dat ik niet had gekozen voor de XP versies)

Ik heb nu opnieuw de chipet toegevoegd zoals je hebt gezegd.
Gereboot, en toen opnieuw de geadviseerde audiodrivers vanaf de Acer site, dat zijn de Realtek drivers 2.06 R 1.35)
Goed dit loopt opnieuw vast met de melding; "Realtek HD Audio drivers setup failure!"

Als je een nieuwere versie van deze drivers ophaalt 2.28 R 1.59 gaat de installatie wel zonder fouten maar de vraagtekens in Apparaatbeheer blijven staan.
(Ergens op het helpmij werd een nieuwere driver genoemd n.l.)

Er is nog een versie, 2.18 R 1.47, deze loopt net zo vast als de versie vanaf de Acer site.

Wie weet raad ?

Ik heb besloten de installatie te herstellen, dus herinstalleren gekozen vlakvoor het moment dat de nieuwe installatie gedaan zou kunnen worden.
Helaas heeft dat ook niet geholpen.

Ik ben ten einde raad, en denk de gehele installatie vanaf FDisk/Format, opnieuw te doen.

Is er dan echt geen andere manier ??

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan