form + subform access 2003

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stabiloy

Gebruiker
Lid geworden
3 okt 2009
ik heb een ander probleem. Ik heb een formulier en die vraagt dmv een query gegevens op. Nu heb ik daarin een subformulier die van de zelfde query gebruikt maakt. Echter wanneer ik het opstart moet ik 2x de waarde opgeven waar hij naar moet zoeken. 1 keer voor het hoofdform en 1x voor het subform

nu is mijn vraag hoe kan ik dit oplossen. Zodat ik maar 1x de zoekcriteria hoef in te voeren, maar wel allebei de formulieren het kunnen gebruiken.

Hoop snel wat te horen,
Stabiloy

Waarschijnlijk heb je het criterium in de query ingebouwd. Je zou het denk ik in de koptekst van je hoofdformulier kunnen zetten, al dan niet achter een keuzelijst, en dat formulierveld dan als criterium in de query gebruiken. Dan hoeft hij maar één keer te filteren.

Waarschijnlijk heb je het criterium in de query ingebouwd. Je zou het denk ik in de koptekst van je hoofdformulier kunnen zetten, al dan niet achter een keuzelijst, en dat formulierveld dan als criterium in de query gebruiken. Dan hoeft hij maar één keer te filteren.

het klinkt logisch maar snap er op dit moment niet veel van.

Je zegt dat je een query hebt die een parameter vraagt. Vervolgens heb je twee formulieren (een hoofd- en een subformulier) die beide van dezelfde query gebruik maken. Omdat elk formulier zijn eigen recordbron aanroept, krijg je twee keer de vraag om de parameter. Op zich een constructie die logisch is, en lastig te omzeilen binnen de query.
Omdat je er een formulier over de query hebt gelegd, kun je de parameter ook op het formulier zetten, d.m.v. een keuzelijst (zou mijn voorkeur hebben) of een tekstvak op het formulier. In de query laat je vervolgens de parameter uitlezen van het formulier, door via de Querybuilder (knop Opbouwen in NL) de waarde van het tekstvak van het formulier in het Criteriumveld te plaatsen.
Hiermee verplaats je het moment van het invullen van de parameter naar het openen van het formulier. Omdat je de vraag op het formulier maar één keer hoeft te beantwoorden, is je probleem daarmee opgelost.

Ik heb nu een keuze veld met daarnaast een zoekknop. Deze knop maakt gebruik van de query [SQL]SELECT Klanten.debnr, Klanten.debnaam, Klanten.adres, Klanten.postcode, Klanten.woonplts, Klanten.telnr, Klanten.emailadrs, Klanten.type FROM Klanten WHERE Klanten.debnr=debnr;
[/SQL]
Nu is mijn probleem hoe voeg ik de waarde van de keuzelijst toe in mijn query.. ipv het debnr achter Klanten.debnr=. Moet ik de naam van de keuzelijst erin zetten??

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan