Installatie maken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tr0jan

Gebruiker
Lid geworden
19 dec 2008
Hallo,

(Ik zoek bepaalde software waarvan ik de naam niet weet..
Ik heb ook geen idee hoe ik het duidelijk uit kan leggen, maar ik ga het tog proberen ;) )

Ik heb een hele tijd terug van een programma gehoord dat een installatie cd/dvd kan maken van windows xp dat op je pc staat. Dus een gewone windows xp installatie maar dan van wat er op je pc staat.. Als je dan weer via die cd/dvd installeerd, staan alle programma's etc die op die eerste pc staan er al op, een kloon maken zeg maar..
Dit gebruikten ze bij mij op school ook volgens mij, ze hadden gewoon een pc helemaal geinstalleerd, met de software voor school: meekijkprogramma's etc. Nu kunnen ze met dat schijfje op iedere pc op school hun aangepaste windows installeren..

Ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel:)

Daar heb je vele programma's voor en elk heeft weer zijn voordeel.
verschillende namen zijn

Norton Ghost
Symantec Drive Image
Acronis

Daarnaast zul je ook nog wel een aantal gratis varianten hebben maar daar heb ik zo 123 geen namen van. Maar ik vermoed dat anderen hier dat nog wel hebben

Dat is tog gewoon backup software??

Wat ik bedoel is een verse windows xp installatie doen, die helemaal aanpassen, het register etc etc, en dan daar een installatie cd/dvd maken, netzoiets als je een pc met xp opnieuw installeerd, dan heb je ook een aangepaste versie met fabrieksinstellingen.. Als ik windows opnieuw installeer met de beijgeleverde versie bij mn pc, is de achtergrond bij verse installatie het HP logo..
(lastig uit te leggen :( )

Laatst bewerkt:
Tr0jan: Nee, dat is geen backup-programma in de zin dat het bestanden backupt. Het maakt namelijk een volledige spiegelkopie van je harde schijf (of van een partitie die daarop staat).

Wat je misschien bedoelt is een installatie-cd / installatie-dvd die "unattended" besturingssystem, programmatuur en (Microsoft-)updates installeert.

Programma's die je daarvoor o.a. kunt gebruiken zijn nLite en links zoals deze

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Zoiets zoek ik ja:D
Maar dit is vanuit dat programmatje opties aanvinken, ik zoek iets dat een installatiemaakt van m'n hardeschijf nu..

Iekss ik kenhet niet uitleggen :'(

Zoiets zoek ik ja:D
Maar dit is vanuit dat programmatje opties aanvinken, ik zoek iets dat een installatiemaakt van m'n hardeschijf nu..

Iekss ik kenhet niet uitleggen :'(

Dat kan dus niet. Je kunt wel een unattended CD/DVD maken die dezelfde software etc. installeert, maar je instellingen + zelfgemaakte documenten heb je dan niet. EDIT: Dat geldt ook als je een recovery doet vanaf een recovery-partitie, zoals tegenwoordig veel gebruikt wordt bij uitlevering van nieuwe computers. Tel daarbij dat een die recovery-partitie soms ipv. installatieprogrammatuur zo'n image ('kloon') bevat, en dan weet je genoeg: Je instellingen ben je altijd kwijt.
Er zijn wel manieren om je instellingen en bestanden eerst veilig te stellen of achteraf te 'restaureren', maar dat gaat voorbij aan wat jij wilt. Denk hierbij aan het gebruik van "Wizard bestanden en instellingen overzetten" etc., maar dat vereist enkele stappen extra bovenop de installatie van je besturingssysteem + programmatuur.

Voor wat jij wilt heb je imaging-software nodig zoals Ellassar al heeft aangegeven. Hierbij wordt puur de harde schijf of een partitie gekloond in een bestand, die je dan met diezelfde imaging-software weer op je eigen pc kunt terugzetten. En natuurlijk kan het zijn dat het zoveel data is dat het niet op een CD/DVD past, en je dus zo'n image moet maken op een interne of externe harde schijf.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Voor wat jij wilt heb je imaging-software nodig zoals Ellassar al heeft aangegeven. Hierbij wordt puur de harde schijf of een partitie gekloond in een bestand, die je dan met diezelfde imaging-software weer op je eigen pc kunt terugzetten. En natuurlijk kan het zijn dat het zoveel data is dat het niet op een CD/DVD past, en je dus zo'n image moet maken op een interne of externe harde schijf.

Zoiets lijkt me dan een oplossing, ik kan er wel een 40 gb hardeschijf voor gebruiken denk ik:thumb:
Weet iemand misschien gratis alternativen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan