Internetverbinding valt weg

Status
Niet open voor verdere reacties.

FataMorgana

Gebruiker
Lid geworden
15 jan 2004
Op een paar weken geleden geheel opnieuw geinstalleerd systeem heb ik nu het probleem dat de internetverbinding steeds wegvalt.
De fout in de log geeft hetzelfde aan als in dit topic:
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=310250
Bij mij dus:
Type gebeurtenis: Fout
Bron van gebeurtenis: BROWSER
Categorie van gebeurtenis: Geen
Gebeurtenis-ID: 8032
Datum: 9-10-2009
Tijd: 17:13:47
Gebruiker: n.v.t.
Computer: CROHRSERVER
Beschrijving:
De Browser-service heeft te vaak de reservelijst op transport \Device\NetBT_Tcpip_{6B6ACBBF-F0DA-41E1-B4DD-49CD62B8CD24} niet kunnen ophalen. De reservebrowser is gestopt.

Zie Help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp voor meer informatie.
Gegevens:
0000: 000005aa
Aangezien ik in dat topic geen oplossing zie opper ik het even opnieuw.
Maar ik heb dus geen vastlopers verder.

De internetverbinding is echter wel cruciaal want op die PC draait alleen radiosoftware en zodra de internetverbinding eruit ligt, stopt de uitzending!
Tot nu heb ik het alleen kunnen oplossen door de PC te herstarten.

De windows-versie is XP Professional met SP2.
Geen verdere updates gedaan, verder is het een kaal systeem omdat het alleen om de radiosoftware draait.
Deze draait op een andere PC met gelijke installatie perfect; ik zoek het echt in een Windows-probleem omdat ik geen andere oorzaak kan bedenken.

Op Microsoft kon ik echter niets vinden over deze melding.

heb je al een andere browser geprobeerd?

@Meanmachine: De Browser uit de foutmelding is de browser van het lokale netwerkje (vraagt op welke computers er zijn en welke mappen + printers die delen). Het heeft niets te maken met Internet Explorer of Firefox e.d.

De foutmelding zelf zegt dus helaas niets over het wegvallen van de Internet-verbinding (tcp/ip), omdat de Computerbrowser een dienst is die OVER tcp/ip loopt. Het probleem ligt dus 'lager', en ontstaat eerder dan de melding van Computerbrowser.

@topic-starter: Je zult het probleem dus ergens anders moeten zoeken dan in de Computerbrowser. Denk wellicht aan energiebesparende maatregelen van je (draadloze) netwerkkaart, driverprobleem van je (draadloze) netwerkkaart, firmware van je router niet up-to-date, virussen/trojans etc.

Tijs.

@topic-starter: Je zult het probleem dus ergens anders moeten zoeken dan in de Computerbrowser. Denk wellicht aan energiebesparende maatregelen van je (draadloze) netwerkkaart, driverprobleem van je (draadloze) netwerkkaart, firmware van je router niet up-to-date, virussen/trojans etc.

Tijs.

Dank Tijs, hier kan ik iets mee.
De antivirus is uptodate.
Firmware router niet van toepassing want er staan nog 7 PC's op die deze problemen niet hebben.
Driver netwerkkaart pas enkele weken geinstalleerd met laatste versie van fabrikant.
Het enige wat ik kon ontdekken is een vinkje in de energieinstellingen, dat de computer de netwerkkaart mag uitschakelen om energie te besparen...
Dat vinkje heb ik weggehaald dus even kijken of de fout nog optreedt.
Dit zou wel vreemd zijn want de radiosoftware werkt 24/7 en er is dus continu netwerkverkeer! Daarbij wordt van buitenaf de database continu geraadpleegd voor de website.
Dat de computer een actieve netwerkkaart zou uitschakelen lijkt me sterk.

We zullen zien, hoewel ik nog even niet denk dat dit de oplossing is.

Helaas... Vandaag weer zelfde probleem.

Wat me wel opvalt...
Het is wel verdacht periodiek!
De data:
14-10
09-10
04-10

Elke 5 dagen vliegt de browser eruit!

Nog iemand die dit herkent?

Ik denk dat het tijd wordt voor wat checks. Check in ieder geval via je virusscanner, en verder doe de suggesties uit deze link

Verder zou je in je router eens kunnen kijken naar de zgn. lease-periode van de DHCP server. Als die overeenkomt met die 5 dagen, dan zou wellicht daarin een oorzaak kunnen liggen. Overigens heeft dat alleen zin als je pc geen vast ip-adres heeft én je zou hieromtrent in de Windows logboeken ook DHCP meldingen moeten zien.

Succes,

Tijs.

Naar virussen, trojans en spyware ga ik echt niet op zoek.
Ik heb deze PC net een paar weken geleden van scratch geinstalleerd net als een andere identiek, een week later. En alle voorgaande. Nog nooit last van dergelijke dingen gehad.

Ik zoek het veel meer in een voor mij onbekende fout in de configuratie, netwerkkaart inderdaad of iets anders, maar in een combinatie hard/software. Maar ik heb geen idee wat.

Bij de vorige uitval heb ik wel een andersoortige melding gezien:
Type gebeurtenis: Waarschuwing
Gebeurtenis-ID: 8021
Datum: 14-10-2009
Tijd: 19:23:23
Beschrijving:
De browser kan geen lijst met servers bij de masterbrowser \\JOHN-MEDION op netwerk \Device\NetBT_Tcpip_{6B6ACBBF-F0DA-41E1-B4DD-49CD62B8CD24} ophalen. De gegevens bevinden zich in de foutcode.

Zie Help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp voor meer informatie.
Gegevens:
0000: aa 05 00 00 ª...

Geen idee wat deze melding inhoudt maar "masterbrowser" \\JOHN-MEDION is een andere PC in het netwerk die net als deze 24 uur per dag staat te streamen.

Je reageert niet op mijn suggestie eens te kijken naar de instellingen van de netwerkkaart (of die wel of niet op Automatisch ip-adres verkrijgen staat) i.c.m. de instellingen van DHCP op de router (of welk ander apparaat ook dat op het netwerk als DHCP server optreedt).

Tijs.

Je reageert niet op mijn suggestie eens te kijken naar de instellingen van de netwerkkaart (of die wel of niet op Automatisch ip-adres verkrijgen staat) i.c.m. de instellingen van DHCP op de router (of welk ander apparaat ook dat op het netwerk als DHCP server optreedt).

Tijs.

Klopt, maar ik zou niet weten hoe ik dat controleer...
Mijn netwerkkaart is standaard geinstalleerd zoals alle andere PC's.
Mijn netwerk bevat in totaal 9 PC's waarvan alleen deze dit probleem ervaart...
Snap je wat ik wil zeggen?

Dat snijdt pas hout als alle 9 pc's gelijk zouden zijn en ook gelijk ingericht.

Ik wil een aantal oorzaken uitsluiten, maar blijkbaar vind jij dat niet nodig.

Probeer driverupdates, en als dat niet helpt kan wellicht iemand anders nog wat voor je betekenen.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Dat snijdt pas hout als alle 9 pc's gelijk zouden zijn en ook gelijk ingericht.

Ik wil een aantal oorzaken uitsluiten, maar blijkbaar vind jij dat niet nodig.

Probeer driverupdates, en als dat niet helpt kan wellicht iemand anders nog wat voor je betekenen.

Tijs.

Pardon?
Dan begrijp je mij dus echt niet!
Nee, ik ga niet alles op virussen en trojans uitzoeken als je dat bedoelt.
Maar van dat netwerk...
De driver is actueel dat heb ik al eerder gezegd!
En hoe je controleert hoe en of die automatisch een IP-adres verkrijgt begrijp ik niet...
Hij heeft gewoon een vast IP-adres in mijn lokale netwerk dus wat je bedoelt met DHCP snap ik hier niet.

Je hebt een vast ip-adres ingesteld? Dan is DHCP niet van toepassing voor die ene pc, maar waar je wel op moet letten is dat je een vast ip-adres hebt gekozen dat zeker niet door je router wordt uitgereikt aan een van de andere pc's.

Dus stel (voorbeeld) dat in de router (of een server die DHCP server rol vervult) staat dat ip-adressen vanaf 192.168.1.33 worden uitgereikt, terwijl de router ip-adres 192.168.1.1 heeft, dan kun je ip-adressen 192.168.1.2 t/m 192.168.1.32 gebruiken om vast toe te kennen.

Ik neem aan dat de andere 8 pc's gewoon via DHCP ("Automatisch een ip-adres laten toewijzen") hun ip-adres van een DHCP server krijgen. Stel dat zij óók allen een vast ip-adres hebben dan geldt het hele DHCP verhaal niet.

Tijs.

Nee nee, de router (modem) deelt hier IP-adressen uit en vervolgens zet ik daarin dat vast door een vinkje aan te zetten dat het 'gereserveerd' staat voor die PC (dat mac-adres).
Ik heb namelijk meegemaakt dat ik de modem/router moest uit/aan zetten en dan kreeg ie een ander IP en da's onhandig als je allerlei NAT-instellingen hebt.

Daarom snap ik dat verhaal in die log-melding niet van 'masterbrowser' etc. in dit verband.

Oh, je hebt dus géén vast ip-adres en je maakt wél gebruik van DHCP (met 'reservering').

Wat ik zou doen is het volgende, om DHCP uit te sluiten als mogelijke oorzaak van de problemen: Laat de reservering gewoon staan in de router, maar zet het ip-adres etc. toch vast in de instellingen van de pc. [Door de reservering te laten staan kan de router dat ip-adres niet aan een andere pc geven, terwijl portforwarding etc. instellingen netjes op die pc afgestemd kunnen blijven staan in de router.]

Wat je dus eigenlijk moet doen is de gegevens overnemen die je nu krijgt op die pc met:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /all
Het gaat om het IP-adres, het Subnetmasker, de Standaardgateway en de DNS-servers adressen die je getoond krijgt vast in te stellen op de netwerkkaart van de pc, bij de Internet-protocol (TCP/IP) instellingen.

Succes,

Tijs.

Oh, je hebt dus géén vast ip-adres en je maakt wél gebruik van DHCP (met 'reservering').
Ok, nee inderdaad niet zo vast inderdaad. Je ziet, ik zit niet echt diep in die dingen... :o

Ik heb het ingesteld zoals je hebt aangegeven.
Nu vermoedelijk een dag of 5 wachten (of eerder) tot het er weer uitvliegt of juist niet... ;)

Thx, ik besef dat het lastig uitleggen is tegen leken...

Geen probleem, hopelijk levert het de oplossing! :)

Tijs.

Of dit de oplossing zal zijn voor het wegvallen van de internetverbinding weet ik niet maar vanmorgen was het nog gekker. Niet alleen was de internetverbinding weg, de hele PC was van slag en diverse services waren ingestort!
Ctrl+alt+del kon ik niet meer doen, het startmenu was leeg, etc.
Na onvermijdelijke herstart zag ik in de log ongeveer een UUR lang tientallen keren dezelfde melding:

Bron van gebeurtenis: Srv
Gebeurtenis-ID: 2019
Datum: 20-10-2009
Tijd: 6:31:22
Beschrijving:
De server kan niets toewijzen vanuit het gebied met niet-wisselbaar geheugen omdat het gebied leeg is.

Die opstapeling van logmeldingen...
Ik ga nu hard nadenken of ik de PC toch beter weer niet geheel opnieuw moet installeren.
Maar dit is echt bizar. Het is een PC met een schone pas geformatteerde HD, een schone Windows XP install en daarna de gebruikelijke antivirus en radio-software.
Dit heb ik nog nooit meegemaakt.

"De server kan niets toewijzen vanuit het gebied met niet-wisselbaar geheugen omdat het gebied leeg is."

- Hoe groot is je pagefile?
- gebruik je verschillende language packs met updates/installaties toevallig?
- volgens diverse websites schijnt er e.o.a. service corrupt te zijn, misschien van je antivirus? misschien dat je dit nog eens opnieuw kan installeren.

Laatst bewerkt:
"De server kan niets toewijzen vanuit het gebied met niet-wisselbaar geheugen omdat het gebied leeg is."

- Hoe groot is je pagefile?
- gebruik je verschillende language packs met updates/installaties toevallig?
- volgens diverse websites schijnt er e.o.a. service corrupt te zijn, misschien van je antivirus? misschien dat je dit nog eens opnieuw kan installeren.

Pagefile: door het systeem beheerd (momenteel 1270 MB)
Verder heb ik heel Windows XP ingesteld op beste performance omdat ik deze PC feitelijk alleen voor de radiosoftware gebruik. Dus geen grafische instellingen, etc.

Language packs: niet dat ik weet...

Tja, welke service...
Ik ga komend weekend weer eens proberen e.e.a. grondig te bekijken en als ik niets ontdek heel Windows opnieuw installeren. De Antivirus (McAfee Enterprise Edition) kan ik wellicht eerst nog even herinstalleren.
Maar ik zie geen aanwijzing dat juist daarin iets fout gaat.

Ik blijf wel steeds andere meldingen ontvangen van de masterbrowser (zie onderstaande nieuwe melding van gisteren). Deze had blijkbaar geen gevolg want deze laptop is een nieuwe in het netwerk, die ik na een kleine installatie meteen heb uitgezet.

Bron van gebeurtenis: MRxSmb
Gebeurtenis-ID: 8003
Datum: 23-10-2009
Tijd: 17:04:54
Beschrijving:
De masterbrowser heeft een servermelding ontvangen van computer JOHN-LAPTOP die meent de masterbrowser voor het domein te zijn op transport NetBT_Tcpip_{6B6ACBBF-F0DA-41. De masterbrowser wordt gestopt of er wordt een verkiezing afgedwongen.

en daarna:
Type gebeurtenis: Waarschuwing
Gebeurtenis-ID: 8021
Datum: 23-10-2009
Tijd: 17:16:46
Beschrijving:
De browser kan geen lijst met servers bij de masterbrowser \\JOHN-LAPTOP op netwerk \Device\NetBT_Tcpip_{6B6ACBBF-F0DA-41E1-B4DD-49CD62B8CD24} ophalen. De gegevens bevinden zich in de foutcode.

Waarna verder geen meldingen meer zijn geweest tot nu.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan