Internetverbinding valt weg

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wie de masterbrowser wil spelen is alleen (enigszins) relevant in een omgeving met een Windows server. Als een apparaat wordt aangezet die denkt dat die zélf de masterbrowser zou moeten zijn, dan wordt er een 'verkiezing' gedaan wie masterbrowser mag worden/blijven.
Normaal gesproken wint daarbij een server het van een werkstation, een latere versie van Windows het van een eerdere versie van Windows etc.

Nogmaals: Deze keuzes lopen gewoon over TCP/IP, en niet direct verstorend, behalve als er veel 'verkiezingen' per tijdseenheid plaatsvinden (veel apparaten die menen master-browser te mogen zijn worden opnieuw aangezet of hebben netwerkproblemen waardoor ze op- en afmelden op het TCP/IP netwerk). Hierdoor raakt je Logboek vol met meldingen zoals je gepresenteerd hebt in je vorige bericht.

Tijs.

dnties;2979895Nogmaals: Deze keuzes lopen gewoon over TCP/IP zei:
Er gaan niet voortdurend computers opnieuw aan en uit.
Het zou dus moeten duiden op een apparaat met een netwerkprobleem, waarmee we feitelijk begonnen...
Ik kreeg bij de uitval in mijn vorige bericht (die vele meldingen) overigens geen melding dat de log reeds vol zou zijn.

Maar als het feitelijk niet van belang is...
Kan dit verhaal wie masterbrowser wil zijn dan niet uitgezet worden?

Ik kan me niet herinneren dit soort meldingen eerder te hebben gezien voordat de problemen begonnen.

Je schreef het volgende:
1. Je kreeg een melding over master-browser verkiezingen toen je je laptop aanzette
2. Die meldingen bleven weg toen je de laptop uitgezet hebt.

Wat is nu de waarheid? Als alle netwerk-aangesloten apparaten gewoon aan blijven staan en er vinden dan geregeld verkiezingen plaats, dan is er iets niet goed, maar jij hebt de laptop gewoon uitgezet.
Dat er eenmalig een verkiezing plaatsvind als een apparaat wordt aangezet is geen probleem (zie mijn vorige posting).

Tijs.

Je schreef het volgende:
1. Je kreeg een melding over master-browser verkiezingen toen je je laptop aanzette
2. Die meldingen bleven weg toen je de laptop uitgezet hebt.

Wat is nu de waarheid? Als alle netwerk-aangesloten apparaten gewoon aan blijven staan en er vinden dan geregeld verkiezingen plaats, dan is er iets niet goed, maar jij hebt de laptop gewoon uitgezet.
Dat er eenmalig een verkiezing plaatsvind als een apparaat wordt aangezet is geen probleem (zie mijn vorige posting).

Tijs.

Ik doelde op mijn melding in de voorlaatste post, toen het meldingen regende van het niet-wisselbaar geheugen. Maar dat heeft achteraf natuurlijk niets met de masterbrowser meldingen te maken dan?

Ik post nu gewoon alle vreemde dingen.
En in het begin liep de PC op een verbroken internet/netwerk verbinding waar een melding van de browser aan vooraf ging.
De melding van gisteren ging ook over de masterbrowser maar er is niks gebeurd, misschien omdat ik de laptop weer had uitgezet?

Ik heb geen idee, probeer alleen maar aan te geven wat er gebeurt op die PC!
En dat is de waarheid...

Laatst bewerkt:
Zie in mijn vorige posting dat er alléén een probleem is als als je de laptop laat aanstaan en er dán nog meerdere verkiezingen komen (met enigszins regelmatige intervallen).

Tijs.

Er gaan niet voortdurend computers opnieuw aan en uit.
Het zou dus moeten duiden op een apparaat met een netwerkprobleem, waarmee we feitelijk begonnen...

Kan dit verhaal wie masterbrowser wil zijn dan niet uitgezet worden?
En hier heb ik geen antwoord op.

Zie in mijn vorige posting dat er alléén een probleem is als als je de laptop laat aanstaan en er dán nog meerdere verkiezingen komen (met enigszins regelmatige intervallen).

Tijs.
Vermoedelijk gaat die laptop niet vaak aan.
Maar als ik nu eens 10 nieuwe laptops wil aanzetten in mijn netwerk?
Gaat dan deze probleem-PC over z'n nek? :confused:

Nee, de keuze voor master-browser vindt uitsluitend bij het on-line komen van het TCP/IP of IPX/SPX protocol, dus bij het aanzetten van de pc.

Er worden per verkiezing maximaal 4 pakketten gebroadcast over het lokale netwerk door de huidige browsemaster, met 1 pakket response van andere computers ide mogelijk vinden dat zij de browsemaster moeten zijn, dus het vereist weinig bandbreedte.

Overigens kost dit allemaal alleen (lokale) bandbreedte, zoals al eerder aangegeven heeft dit niets met je problemen te maken, tenzij steeds dezelfde computer(s) proberen om browse-master te worden als ze gewoon aanstaan (en die computer(s) moet(en) moeten ook nog aan de voorwaarde voldoen om voldoende 'hoog in de hierarchie' te zijn om een verkiezing af te dwingen).

Het afzetten van Browsemaster electie op werkstations doe je op deze manier:
Start regedit.exe
Ga naar HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Browser\Parameters
Zet MaintainServerlist op No en zet IsDomainMaster op FALSE
Je zou (als je het aantal verkiezingen wil beperkten) deze instellingen kunnen doen op de werkstations die regelmatig worden aan- en uitgezet, zodat de permanent actieve werkstations/servers de BrowseMaster kunnen zijn.

Verder gelden gewoon de zaken die ik in mijn vorige posting al had geschreven: Komen de verkiezingen steeds vanaf hetzelfde werkstation én meermalen tijdens dat dat werkstation gewoon aanstaat, dan moet je op dat werkstation nakijken of er misschien een tcp/ip probleem of een netwerkkaart probleem is.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Gaan we weer...
Zojuist lag het er weer uit, met wederom dezelfde 3 meldingen:
Type gebeurtenis: Waarschuwing
Bron van gebeurtenis: W32Time
Categorie van gebeurtenis: Geen
Gebeurtenis-ID: 36
Datum: 24-10-2009
Tijd: 11:49:48
Gebruiker: n.v.t.
Computer: CROHRSERVER
Beschrijving:
De systeemtijd is gedurende 49152 seconden niet door de tijdservice gesynchroniseerd omdat geen van de tijdproviders een bruikbaar tijdstempel heeft kunnen aanbieden. De systeemklok is niet gesynchroniseerd.

Zie Help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp voor meer informatie.
Type gebeurtenis: Waarschuwing
Bron van gebeurtenis: BROWSER
Gebeurtenis-ID: 8021
Datum: 25-10-2009
Tijd: 12:04:33
Beschrijving:
De browser kan geen lijst met servers bij de masterbrowser \\SERVER op netwerk \Device\NetBT_Tcpip_{6B6ACBBF-F0DA-41E1-B4DD-49CD62B8CD24} ophalen. De gegevens bevinden zich in de foutcode.

Zie Help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp voor meer informatie...
en tenslotte:
Type gebeurtenis: Fout
Bron van gebeurtenis: BROWSER
Gebeurtenis-ID: 8032
Datum: 25-10-2009
Tijd: 12:06:33
Beschrijving:
De Browser-service heeft te vaak de reservelijst op transport \Device\NetBT_Tcpip_{6B6ACBBF-F0DA-41E1-B4DD-49CD62B8CD24} niet kunnen ophalen. De reservebrowser is gestopt.

Zie Help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp voor meer informatie...
waarna alles er weer uitknalde en een restart noodzakelijk was.

Ik ga nu nog even die registerinstelling aanpassen maar ik weet niet zeker of dat nog wat uithaalt?

Het afzetten van Browsemaster electie op werkstations doe je op deze manier:
Start regedit.exe
Ga naar HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Browser\Parameters
Zet MaintainServerlist op No en zet IsDomainMaster op FALSE
Je zou (als je het aantal verkiezingen wil beperkten) deze instellingen kunnen doen op de werkstations die regelmatig worden aan- en uitgezet, zodat de permanent actieve werkstations/servers de BrowseMaster kunnen zijn.

Hoewel deze PC dus wel voortdurend aan moet staan, wil ik deze ook uitsluiten van dat master-gedoe.
MaintainServerlist op No gezet.
IsDomainMaster stond al op FALSE.

Zal ik eens gaan doen op andere PC's ook?
Feitelijk staat er 1 PC als server in het netwerk (noem ik ook SERVER, is het niet echt).
Als ik het daar nu op aan laat staan? Of juist TRUE daarin zet dat die alleen de DomainMaster kan blijven?

Weer geven de foutmeldingen geen informatie wat er écht aan de hand is.

IsDomainmaster is hier nergens van toepassing, omdat je geen Windows-domein hebt. Laat die waarde dus op FALSE staan, maar je zou MaintainServerlist op CROHRSERVER op Auto laten staan en op No kunnen zetten op de andere pc's.

Nogmaals: Dit is niet de oplossing van je probleem, want op dat moment is TCP/IP al down/slecht functionerend, het geeft dus slechts symptomen weer.

Let ook op dat het vastlopen van CROHRSERVER eerder (SRV-melding) te wijten is aan een geheugenlek van een van de programma's/diensten die op die pc's draait.

Het is niet uit te sluiten dat datzelfde geheugenlek verantwoordelijk is voor het niet meer correct functioneren van TCP/IP.

Je zou dus moeten kijken welk programma gedurende het gebruik steeds meer geheugen eet, en misschien heb je dan de oorzaak van de problemen te pakken.

Tijs.

Als ik dan weer terugkijk naar je laatste advies: dit was dus niet DE oplossing.

Hoe controleer ik geheugenlekken die ervoor zorgen dat TCP/IP steeds verstoord wordt?
Ten tijde van het down gaan is er vooralsnog niets vreemds op de PC te bespeuren wat ik in log of taakbeheer kan zien...

Als ik dan weer terugkijk naar je laatste advies: dit was dus niet DE oplossing.

Inderdaad niet DE oplossing maar wel de enige manier om DHCP problemen uit te sluiten. DHCP leek de oorzaak van dit probleem te zijn. We weten nu dat dit niet zo is.

Hoe controleer ik geheugenlekken die ervoor zorgen dat TCP/IP steeds verstoord wordt?
Ten tijde van het down gaan is er vooralsnog niets vreemds op de PC te bespeuren wat ik in log of taakbeheer kan zien...

Een snelle manier is om af en toe taakbeheer te starten, de kolommen op geheugen te sorteren en kijken of er een progamma is waarbij het geheugen gebruik steeds groter wordt.

Heb je de optie om de netwerkkaart te vervangen? Probeer ook eens om de PC op een andere poort in de switch te steken.

Ik zie m.b.t. geheugenlek alleen de mogelijkheid van het opslaan van schermafdrukken van tabblad processen van Taakbeheer zodra de pc aangezet is én effectief alles is gestart. Die gegevens kun je dan vergelijken met de situatie zodra het mis is gegaan, zodat je hopelijk kunt achterhalen welk programma in de loop van de tijd (veel) meer geheugen is gaan gebruiken.

Verder kun je Prestaties gebruiken om een baseline vast te leggen zodra de compuer is opgestart en de services/diensten draaien, die loggen, vastleggen, en dan later kijken wat er gewijzigd is in de loop van de tijd.

Hulp hierbij:
hier (kleine introductie)
hier (baselining)
hier
hier (iets meer de diepte in)
hier (gebruikt het logman.exe commando ipv. de grafische tool)
hier (introduktie in welke counters van belang zijn. Is voor W2003, maar werkt net zo goed in XP).
hier (voor het opslaan van sets van counters die je wilt bijhouden, zodat je ze na een herstart makkelijk kunt laden).
hier, vanaf Using System Monitor (pagina 566).
hier
Installing, Configuring, and Administering Microsoft Windows XP Professional Self-Paced Training Kit [Boek van Microsoft Press, geschreven door Walter Glenn en Tony Northrup, MCSE examen 70-294, vanaf pagina 19-13]

Daarnaast heb je de mogelijkheden van het zetten van drempelwaarden in Prestaties (Start -> Uitvoeren -> perfmon.msc), waarna bij overschrijding van die drempelwaarde (bijv. geheugengebruik) een waarschuwing verschijnt in Logboeken. Hierbij kun je gebruik maken van de volgende handleidingen:
deze

Laatst bewerkt:
Als aanvulling op mijn vorige posting kwam ik nog iets tegen dat je misschien goed kunt gebruiken:
Kijk hier, vanaf "Data Analysis". Je kunt die PAL tool i.c.m. met logging in Prestaties gebruiken om uit te zoeken precies welk proces geheugen lekt in je pc (jouw foutmelding van SRV wordt als voorbeeld gebruikt)
Let wel op dat je Log Parser 2.2 en Microsoft Office Web Components 2003 nodig hebt (zie onder Requirements op de webpagina van PAL, links staan erbij).
Handleidingen/tutorials zijn op de webpagina van PAL gelinkt.

EDIT: Om je een beetje vooruit te helpen: Enige wat je hoeft te loggen zijn Processen -> Alle Processen -> Private Bytes, omdat voor Memory-leak analyse alleen die counter wordt gebruikt. (Zie bijlage).
De andere thresholds kun je afzetten in PAM, via het Edit knopje in tabblad Threshold File, en dan bij de andere counters het vinkje Enabled weg te halen.
Niet vergeten bij elke uitschakeling te drukken op Update Analysis, en zodra je helemaal klaar bent te klikken op File -> Save.

Tijs.

Bijlagen

• memory_leak_detection_PAM.JPG
    memory_leak_detection_PAM.JPG
    89,8 KB · Weergaven: 41
Laatst bewerkt:
Als aanvulling op mijn vorige posting kwam ik nog iets tegen dat je misschien goed kunt gebruiken:
Kijk hier, vanaf "Data Analysis". Je kunt die PAL tool i.c.m. met logging in Prestaties gebruiken om uit te zoeken precies welk proces geheugen lekt in je pc (jouw foutmelding van SRV wordt als voorbeeld gebruikt)
Let wel op dat je Log Parser 2.2 en Microsoft Office Web Components 2003 nodig hebt (zie onder Requirements op de webpagina van PAL, links staan erbij).
Handleidingen/tutorials zijn op de webpagina van PAL gelinkt.

EDIT: Om je een beetje vooruit te helpen: Enige wat je hoeft te loggen zijn Processen -> Alle Processen -> Private Bytes, omdat voor Memory-leak analyse alleen die counter wordt gebruikt. (Zie bijlage).
De andere thresholds kun je afzetten in PAM, via het Edit knopje in tabblad Threshold File, en dan bij de andere counters het vinkje Enabled weg te halen.
Niet vergeten bij elke uitschakeling te drukken op Update Analysis, en zodra je helemaal klaar bent te klikken op File -> Save.

Ik heb op de link geklikt en alles geinstalleerd wat me gevraagd werd.
Uiteindelijk heb ik de Log Parser op de PC staan maar het PAL zie ik nergens terug dus ik weet nu niet hoe ik verder moet...

Gisteren is trouwens de PC weer helemaal 'vastgeslagen', zonder enige logmelding dit keer.
Ik ontdekte dat de radiosoftware er rond 14:30 uur mee is gestopt.
Toen ik van m'n werk kwam, kon ik niets meer opvragen of enig programma starten, alleen de PC herstarten.
Moet inderdaad iets in het vollopen van de memory zijn, dat lijkt me wel duidelijk...
Dus die tool lijkt me geweldig, nu nog weten hoe het te gebruiken... ;)

Waar het op neerkomt is dat je gaat loggen wat er allemaal met de radio-pc gebeurt als het gaat over de prestaties van het ding. Hierbij worden geheugengebruik (incl. wisselbestand) etc. gemeten.

"Prestaties" start je d.m.v. Start -> Uitvoeren -> perfmon.msc
Klik open: Prestatielogboeken en signalen
Klik op Itemlogboeken
Rechtsklik in een leeg stuk van het rechter deelvenster, en kies Nieuwe logboekinstellingen...
Geef het een naam, bijv. Geheugenlek_Radioserver
Kies hierna voor Items toevoegen
Selecteer (conform de schermafdruk hieronder), als je je alleen richt op memory-leaks:
1. Items van de lokale computer gebruiken
2. Prestatieobject: Processen
3. Item: Eigen bytes
en dan op Toevoegen klikken en dan Sluiten
Kijk dan even in tabblad Logboekbestanden na hoe het .blg bestand gaat heten en waar die komt te staan (vakje "Voorbeeld").
In het tabblad Schema kun je dan aangeven wanneer de datacollectie moet worden gestopt. Stel even (als test) in Na 1 dagen. Druk daarna op Ok.

Je kunt dan over een dag het logboekbestand dan openen in PAL en zien welke applicatie de drempelwaarden ("threshold") heeft overschreden als het om Memory-leaking gaat.
PS: Je kunt PAL ook op een andere computer installeren, en het .blg bestand dan overhalen vanaf je radio-server. Dan wordt de radio-server zelf niet belast tijdens de analyse.
PS2: PAL staat gewoon direct onder Start -> (Alle) Programma's met de naam PAL.

attachment.php

Succes,

Tijs.

Bijlagen

• private_bytes_perfmon.JPG
    private_bytes_perfmon.JPG
    34 KB · Weergaven: 101
Laatst bewerkt:
Alles ingesteld zoals boven aangegeven.
Behoef ik de logging niet te "starten"?
Of draait het nu automatisch 1 dag?
Als ik namelijk op de startknop klik geeft ie een fout:
"Het Geheugenlek logboek of -signaal is niet gestart. Vernieuw het logboek of het signaal om de huidige status weer te geven, of controleer het toepassingslogboek op fouten. Voor sommige logboeken en waarschuwingen die te veel items bevatten duurt het starten enige minuten."

Je moet helemaal niet op de start-knop hoeven drukken. Het start-moment staat nl. al aangegeven in tabblad Schema, behalve als je daar Handmatig, via het snelmenu had aangegeven.

Ik laat hieronder in de bijlagen zien hoe het bij mij staat (zojuist ingesteld). Zoals je ziet is de logging na het instellen ook direct gestart (laatste bijlage), zonder dat ik op welke knop dan ook heb hoeven drukken.

Ik ga er wel vanuit dat je niets hebt aangepast in de normale XP-services (zoals Performance Logs and Alerts, die NIET op uitgeschakeld mag worden gezet als je data wilt verzamelen).

Tijs.

Bijlagen

• memoryleak01.JPG
    memoryleak01.JPG
    39 KB · Weergaven: 24
  • memoryleak02.JPG
    memoryleak02.JPG
    36,7 KB · Weergaven: 32
  • memoryleak03.JPG
    memoryleak03.JPG
    36,9 KB · Weergaven: 27
  • memoryleak04.JPG
    memoryleak04.JPG
    37,8 KB · Weergaven: 27
Het enige verschil wat ik had, was het derde plaatje: stond bij mij op handmatig.
Heb ik nu pas gewijzigd in eenmalig en vanaf dit moment.
Bij jou staat echter de 'startknop' grijs en de 'stopknop' zwart, terwijl bij mij dit andersom is.
In de map perflogs verschijnt ook geen bestand, maar dat doet ie misschien ook pas als de eerste dag logging klaar is?

Nee, het bestand wordt meteen aangemaakt.

Kijk ook na of alle normale XP-services wel gestart zijn/niet uitgeschakeld zijn.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan