• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

2 vragen mbt. excel kassabon

Status
Niet open voor verdere reacties.

simoniem

Gebruiker
Lid geworden
22 apr 2009
Hallo luitjes, ik heb 2 vraagjes over excel.

Ik ben momenteel bezig met het maken van een kassabon (supermarkt) maar ik loop op 2 dingetjes vast.

Ik wil onderaan de bon korting berekenen bij 1 (of meerdere producten, maar niet alles) waarvan er een bepaald aantal is. :confused:

Bijvoorbeeld, op de bon zet ik melk neer, en bij 2 pakken krijg je 50% korting, maar bij andere producten moet deze korting er niet af gaan. (logischer wijs had ik als eerst "C4*0.50") :o

Dat is het puntje waar ik vast loop, ik kan wel korting krijgen op de cel, maar niet op een specifiek product, die in die cel staat. Ik ben al wat wezen rond klooien met de ALS functie, maar dan eindigt de functie in een lange draad die niet werkt. Ik krijg het alleen voor elkaar om op alles 50% korting te geven, maar dat is niet de bedoeling.

--------------------------------------------------------------------------

Ander puntje wat ik er ook niet in krijg, is een soort van zoeksysteem. De database is nogal onhandig om in te zoeken, omdat er 50 verschillende producten instaan. Voor een gebruiker duurt het dan een eeuwigheid om een boodschappenlijstje te maken. :eek:

Ik wil dan een soort van zoeksysteem waarbij dit zou moeten gebeuren > Zodra je een 'E' intypt, worden alle producten met een 'E' weergegeven. Zodra je daar een 'I' aan toevoegt moet hij kunnen geven alle producten die dus 'EI' in het woord hebben (dus eieren) zo kan men dus veel makkelijker producten uit de lijst vinden.

Ik krijg het wel (half) voor elkaar om een drop-down menuutje te maken, maar die is ook super-onhandig bij 50 producten.

---------------------------------------------------------------------------

P.S. Ook was het, bij de beoordeling, blijkbaar magertjes want het was simpel. Dus als mensen ook nog lekker ingewikkelde zooi weten, sta ik daar erg open voor, de volgende beoordeling moet diegene zowat schrikken :p

-------------------------------------------------------------------------

Hulp zou erg fijn zijn, aangezien de volgende beoordeling binnen een paar dagen is :shocked:

Groetjes Simon.

Het bestand, zover ik al ben, staat erbij, zodat degene die dat willen zien daar in kunnen kijken en/of wijzigen.

Bijlagen

betreffende de korting heb ik het volgende:

**Mond valt anderhalve meter open** DAT is echt precies wat ik in gedachten had, :shocked: Super bedankt.

Die formule die je daar hebt staan is echt enorm groot, hoe heb je dat voorelkaar gekregen, binnen een uur!

Het is dat ik er misselijk van wordt, maar ik zou je wel willen kussen :p

Edit:: We staan hier met open ogen te kijken, en we snappen niet echt hoe je daar aan komt. Zou je ook heel toevallig een beetje kunnen toelichten hoe je er aan gekomen bent?

Laatst bewerkt:
lol

**Mond valt anderhalve meter open** DAT is echt precies wat ik in gedachten had, :shocked: Super bedankt.

Die formule die je daar hebt staan is echt enorm groot, hoe heb je dat voorelkaar gekregen, binnen een uur!

Het is dat ik er misselijk van wordt, maar ik zou je wel willen kussen :p

Edit:: We staan hier met open ogen te kijken, en we snappen niet echt hoe je daar aan komt. Zou je ook heel toevallig een beetje kunnen toelichten hoe je er aan gekomen bent?

Zal mijn best eens doen om het uit te leggen, maar zo moeilijk is vert.zoeken nu ook weer nie zenne :)

Vooraleer ik vert.zoeken heb gebruikt heb ik eerst de matrix gedefinieerd. Dit vind je bij Invoegen>> Naam >> Definiëren.
Zo kan ik makkelijk verwijzen naar mijn naam producten ipv steeds Productenlijst!$C$4:$H$53 te gebruiken.

Bon;
in H5, bij korting staat dus
Code:
=ALS(G5="";"";ALS(G5>=VERT.ZOEKEN(C5;producten;6;ONWAAR);"Ja, "&VERT.ZOEKEN(C5;producten;5;ONWAAR)*100&"%";"Nee"))
De eerste vert.zoeken (dus kolom 6) is de voorwaarde om een korting te krijgen. bvb als je 4 of meer karnemelkjes koopt, heb je recht op de korting.
De tweede vert.zoeken (dus kolom 5) is de hoeveelheid korting die je krijgt, dus bvb 50%

De formule zegt dus: als G5 leeg is is H5 ook leeg.
Als G5 niet leeg is en kleiner dan de voorwaarde om een korting te krijgen, staat er "Nee"
Als G5 niet leeg is en groter of gelijk aan de voorwaarde om een korting te krijgen, dan staat er in H5 "Ja, "en de waarde van de korting en het procentteken.

In I5 staat het volgende:
Code:
=ALS(C5="";"";ALS(H5="Nee";G5*F5;(1-VERT.ZOEKEN(C5;producten;5;ONWAAR))*F5*G5))
de vert.zoeken (kolom 5) geeft de waarde van de korting (bvb 20%)
dus 1 min deze waarde is het totaal te betalen bedrag.
Dus als C5 leeg is, dan is I5 ook leeg
Als H5 "Nee" is (maw, je krijgt geen korting), rekent ie enkel G5*F5 (aantal maal waarde)
Als H5 niet gelijk is aan "Nee", rekent ie G5 * F5 * (1 min uw kortingspercentage).

Ik heb de prijzen exclusief btw genomen zodat je op het einde duidelijk kunt zien hoeveel btw je kwijt bent.

Bij jouw bestand ga je er wel van uit dat de gebruiker de nummers (of codes) kent van de producten, aangezien je zoekt op nummer en niet op product.

Kijk ook hier eens naar:
http://users.skynet.be/fa436118/wim/geldbedraguitsplitsen.htm
een bestandje betreffende de terugbetaling van een bedrag. In de blauwe cellen zet je de waarde dat je moet terugbetalen en het bestand geeft je welke en het aantal briefjes en muntstukken :p
(met dank aan Wigi)
Dit kan je handig linken aan jouw bestand :thumb:

Dank je, nu snap ik het!

Na nog 3 uur stoeien, ben ik er zelf achter gekomen hoe je een zoekmachine maakt.

Ik wil hem best delen, maar ik wacht eerst tot het is nagekeken, voordat iemand er mee van door gaat, of voordat de leraar mij van plagiaat beschuldigd.

Morgenmiddag is de beoordeling, dus morgenavond / Vrijdag wil ik hem voor de liefhebber hier neer dumpen :D

en Sickofitall nogmaals super bedankt, want achter die formule was ik nooit gekomen :thumb:

Groetjes

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan