Samenstellen nieuwe PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

Yari02

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
26 jun 2002
Kunnen jullie hier op het forum een goede tip geven, waar het de aanschaf betreft van een nieuwe PC, waarop ik vooral bezig ben met het bewerken van RAW-bestanden en het maken van films, bestaand uit JPG-bestanden (filmische diashow); 'renderen' vraagt een krachtige aansturing !
Windows 7 als best.systeem mag, maar moet niet. PC moet - denk ik, gelet op mijn wensen - wel worden samengesteld. Geluid moet meer dan gemiddeld goed zijn (muziek en ingesproken tekst, bij diafilms)
Wat ik er verder aan koppel zijn : Scanner en Printer.
Vervolgens de huidige gebruikelijke diverse aansluitingen en mogelijkheden voor down- en uploaden van gegevens van- en naar externe HD, of USB-sticks e.d. Opslagruimte HD in elk geval zo groot, dat er duizenden JPG's en AVI's opgeslagen kunnen worden. Wat het laatste betreft, wat is ervan waar dat een te grote HD traagheid van werken van bestur.systeem en programma's teweeg brengt ?

Dat laatste lijkt me vrij onzinnig.

Maar verder: hoeveel wil je ongeveer uitgeven?

HTML:
Maar verder: hoeveel wil je ongeveer uitgeven?

De prijs is niet het uitgangspunt, maar het moet ook niet te gek worden.
Wat kan de invulling van mijn wensenpakket kosten ? Meer dan 1500 euro ?

das wel een hoog budget, moet daar alles bij zitten?
Dus computer, assemblage, monitor, boxen, toetsenbord+muis ?

(het budget is er ruim genoeg voor, maar als het alleen voor de computer zelf 1500 euro is, dan is het ook op te krijgen hoor...)

1. Computer, assemblage, toetsenbord, muis,
2. GEEN onboard-hardware-gedoe
3. Heb nu nog CRT-monitor van IIyama (19 inch) Vision master Pro 454; Daar kan volgens mij nog altijd geen moderne monitor tegenop, ik heb ze nog niet gezien ! Of is dat inmiddels achterhaald ?

NB : Wat is er tot dusver over WIndows 7 bekend ?

Als u goed kijkt heb ik een losse bracket erbij besteld.

Groetjes,

Meer40

http://www.4launch.nl/shop/winkelwagen/54035

Verschillen met azerty:
Een HD5850 videokaart. Goedkoopste DX11-videokaart. Deze heeft als voordeel dat het GPGPU ondersteunt.
http://en.wikipedia.org/wiki/GPGPU

En voor de rest andere brander, harde schijf, toetsenbord. Maar dat is meer om prijs/levertijd.

Processorkoeler zal misschien aangepast moeten worden: ik kan bij 4launch niet vinden welke 'refs' ze hebben van de scythe-koelers. Er is namelijk van de scythe-koelers een aangepaste versie nodig. Maar goed: voor rond die prijs zijn meer stille koelers.

en dan de geluidskaart. Ik zou niet weten wat je precies zoekt. Wat voor ingangen en dergelijke...
http://tweakers.net/pricewatch/159951/asus-xonar-d2.html
Is een heel goede, maar of jij er veel aan gaat hebben weet ik dus niet. Review:
http://www.hardware.info/nl-NL/articles/amdnZWppZGKa/ASUS_Xonar_D2_test/

Laatst bewerkt:
Is het volgende waar of niet waar ?
Zijn compleet in de fabriek samengestelde PC's altijd van een lagere orde,
ofwel 'je koopt wat de markt aan jou kwijt wil (dat heet dan economie)'.
Het valt me nl. op, dat dergelijke PC's doorgaans goedkoop zijn. En de aantrekkelijkheid van prijzen geeft bij mensen nogal eens de doorslag om tot de koop over te gaan.

Ik vergelijk het met b.v. een aan te schaffen spiegelreflexcamera, inclusief objectief.
Op zichzelf heel goede body's, worden (te) vaak met relatief inferieure objectieven aangeboden. En het objectief daar draait het juist om ! De prijzen ervan zijn ook doorgaans laag, populair; dus gewild. Jammer dat potentiele kopers daar altijd weer in trappen. Zo komen we nooit van deze wijze van 'zaken doen' af.

Enfin, kopen we dus een 'te assembleren PC', of kan ik best een compleet in de fabriek samengestelde PC aanschaffen ? Ik heb er b.v. geen weet van, of de 'samenstelling' in balans is.

Laatst bewerkt:
wat je zegt: bij een merkpc krijg je wat zij goedkoop kunnen inkopen.
Nu moet ik zeggen dat ik ook wel naar de prijzen kijk, maar zij doen dit nog veel meer.

Voor hun gaat het er alleen om dat de pc werkt zoals zij hem in de markt zetten. Mensen komen vaak niet verder dan de processor. Die is vaak dan best wel in orde.
Videokaart is voor veel mensen al moeilijker. Daar zie je dan ook dat bedrijven mee gaan sjoemelen. Een slechte videokaart noemen zij perfect geschikt voor gamers.
De overige onderdelen gaat het gewoon om zo goedkoop mogelijk blijven.

Je zegt wellicht twee dingen die hier fundamenteel zijn :
Dat de enige manier om er achter te komen, dat je geen kat in de zak koopt 'die is'
dat je je echt verdiept in wat b.v. een goede videokaart is etc. etc. en het tweede (dat daar direct op aansluit) :
Dat de meeste verkooppunten er in de eerste plaats op uit zijn om vooral een zo groot mogelijke omzet te draaien en dat de grootste groep kopers die daar intrappen, de argelozen zijn, ofwel de groep met zeer weinig inhoudelijke kennis van wat er aan goede hardware in een PC hoort te zitten - en dat er vervolgens sprake is van een uitgebalanceerd geheel !

Om maar wat te noemen: Vorig jaar kwam rond deze tijd de i7-processor uit. Heel snel hoor, daar zal je me niet over horen. Wat deden de hp's en acer's? Ze combineerden dit met een HD4650 van toendertijd rond de 60 euro. Totaal niet in verhouding, als je het probeert te verkopen als een pc waar je goed mee kan gamen.

Het enige waar we het nog niet over gehad hebben is het geluid. Weet jij wat je nodig hebt?

Geluid ? Laat ik zeggen, dat ik het wel aardig zou vinden als ik bij mijn AVI-bestanden (o.a. jpg's renderen naar film, met muziek) een zeer behoorlijk tot goed geluid kan produceren en dus ook als ik b.v. met bepaalde dingen bezig ben (doe veel met Adobe-bewerkingen), ik ondertussen met genoegen naar mijn favoriete muziek kan luisteren.
Niet super prof. (ben geen gamer), maar gewoon een goed geluid.

Ik heb NU gewoon twee Multimedia Amplified speaker system-boxjes, met een heel behoorlijk geluid; ofwel, mag je zeker niet vergelijken met je audiosysteem. Mag dus niet echt een naam hebben.
Overigens. BEn overal aan het inlezen en kijken naar configuraties. Paradigit heeft b.v. div. aanbiedingen. Wat voor waarde kan ik daar aan geven. Paradagit is een bedrijf dat de laatste vier jaar kennelijk als een heel goed PC-bedrijf is beoordeeld; maar ja, ik heb dan b.v. geen idee wie de onderzoeksburo's Q&A en Elsevier Retail zijn en wat ze precies hebben onderzocht. ZIE OP http://www.paradigit.nl/?pageid=178
NB : Ik lees momenteel de trilogie van Stieg Larsson (zit al in deel 3) en als 'wat in het boek allemaal wordt beschreven' maar half waar is, kun je in deze wereld niemand meer vertrouwen; dus wellicht ook niet de mensen van helpmij ;;--))
O.a. heeft Paradigit deze aanbieding. Wat is die waard (voor mij en mijn wensenpakket) ?
http://www.paradigit.nl/info.php?art=10021625

Laatst bewerkt:
ehbhh een beetje appels met peren vergelijken.

Een (zo ongeveer) low budget systeem vergelijken met zo'n beetje het beste wat er te krijgen is.
Dat is een oneerlijke vergelijking. Ik kan ook prima een systeem samenstellen van rond die prijs, maar dan krijg je natuurlijk een veel zwakkere pc.
Neem de SSD. Zoek op youtube naar SSD en je zal een aantal filmpjes vinden met de voordelen.
Is dit je 190 euro waard? Dat is de vraag.

Heb jij de kleurchtheid van een s-ips-scherm nodig? Deze kost ruim 400 euro, terwijl een normaal tft-scherm de helft kost. Ik kan je wat dat betreft maar 1 raad geven: zoek een speciaalzaak op waar ze ook ips-schermen hebben staan. (zal niet overal zijn kan ik je zo vertellen). Ik denk dat je dit nodig hebt.
Dan zitten we dus al op 400 euro van de 1500 euro.

Daarna wordt het euro's schrappen. Heb je iets aan een DX11-videokaart? Daar zal je op de website van je software moeten kijken: zijn zij bezig met DX11-ondersteuning? Zo ja, dan zeker nemen, zo nee, dan kan je net zo goed een videokaart van een euro of 50-60 nemen. Scheelt dus de helft.
De processorkoeler: vind je stilte belangrijk? Ik denk van wel, maar anders kan je deze dus ook weglaten. Scheelt 40 euro

Naast de core i7-processor heb je ook een iets minder sterke (doch toch nog sterke processor) i5-processor. Deze is weer een stuk goedkoper. Belangrijke verschil: de i7 kan virtueel het aantal processorkernen verdubbelen. Dus doen alsof je 8 kernen hebt, ipv 4. Dit zorgt ervoor dat sommige software effectiever gebruikt worden. Software die jij gebruikt? weet ik niet...

Eindresultaat:
http://www.4launch.nl/shop/winkelwagen/62454
718 euro, zonder scherm en besturingssysteem.

Ik kan nog lager gaan, maar dat ga je echt merken in de prestaties. Als je het budget hebt, dan zou ik dat zeker niet doen.

Laatst bewerkt:
http://www.4launch.nl/shop/winkelwagen/62454
Ik ga dit eens bekijken en allemaal proberen te begrijpen en vervolgens ben ik zeker nieuwsgierig naar zo'n s-ips-scherm. Ik ben zeer kritisch als het om mijn foto's en AVI's gaat (natuurlijk moet de basis, goed gemaakte opnamen, in orde zijn). Als ik dit zo lees moet zo'n s-ips-scherm vele malen beter zijn dan het huidige CRT-scherm (IIyama (19 inch) Vision master Pro 454), dat ik nu nog gebruik.
Ik vind de volgende link : http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?f=41&t=41508
En op deze site, het volgende 'tekstfragment'; is dat zo'n s-ips-scherm ?

"Uiteindelijk kwam er slechts 1 merk/model (breedbeeld) als beste uit de test:
Samsung Syncmaster 215TW
Niet verwonderlijk; Samsung was immers de uitvinder van PVA technologie. Dit is een 8-bits PVA 16 x 10 breedbeeld scherm, en kantelbaar bovendien.
In vele reviews word dit scherm vergeleken met de (nu al) legendarische kwaliteit van de Apple Cinema serie monitoren.
De prijs van de Samsung Syncmaster 215TW ligt rond de ? 470,00"

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan