• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Functie voor het tellen van waarden in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

rednas88

Gebruiker
Lid geworden
13 nov 2009
Hallo allemaal,

Ik heb een reeks met waarden in Excel, deze waarden zijn combinaties van test uitslagen (en dus woorden, dus geen getallen). Nu wil ik weten hoe vaak een bepaalde waarde in de reeks voor komt. Dit kan met een functie als aantallen.als() waarbij je een criterium moet invoeren. Echter heb ik veel verschillende criteria en vroeg me af of excel me niet kan samenvatten welke waarden in een kolom staat en meteen het aantal erachter kan zetten.

Alvast bedankt.
Mvg. Sander.

Hoi Sander,

Kan je een voorbeeld xls toevoegen? Dat maakt het makelijker om je vraag te begrijpen...

Groeten,

Marco

Sander,
Als eerste: van harte welkom op dit forum.
Voor jouw misschien net zo vaag, zonder voorbeeld bestand, maar probeer eens iets met de functie Aantal.als.

Succes,
Martin

Ik heb een bijlage toegevoegd...

Daarin is een stukje screenshot te zien van mogelijke uitkomsten uit de formule die ik heb gemaakt. Die formule kijkt naar voorgaande cellen wat daarin staat en wanneer bepaalde cellen aan bepaalde voorwaarden voldoen krijg je een uitkomt zoals in de bijlage te zien is. Zo zijn er een flink aantal combinaties mogelijk. Als ik elke uitkomt uit de formule apart moet tellen of met de functie aantal.als moet verwerken is dat vrij veel werk, er moet toch wel een makkelijkere manier zij in Excel die de waarden in een kolom samenvoegt en dan kijkt hoeveel er hetzelfde zijn. Want de uitkomsten zoals in de bijlage kunnen vaker voorkomen.

Mvg. Sander.

Bijlagen

• screenshot.PNG
    screenshot.PNG
    40,4 KB · Weergaven: 224
Kan je een voorbeeld xls toevoegen? Dat maakt het makelijker om je vraag te begrijpen...
Voor jouw misschien net zo vaag, zonder voorbeeld bestand,
Met een screenshot is niet te werken, je ziet de resultaten - niet de formules etc.
Wat je feitelijk vraagt is of iemand jou bestand wil na bouwen, en een oplossing wil aandragen. Help de helpers door een voorbeeld bestand, ontdaan van gevoelige info, te posten. Hiermee kan dan gewerkt worden en de oplossingen komen dan vaak van zelf . . .

Moraal: Graag een voorbeeldbestand.

Succes,
Martin

Laatst bewerkt:
Met een screenshot is niet te werken, je ziet de resultaten - niet de formules etc.
Wat je feitelijk vraagt is of iemand jou bestand wil na bouwen, en een oplossing wil aandragen. Help de helpers door een voorbeeld bestand, ontdaan van gevoelige info, te posten. Hiermee kan dan gewerkt worden en de oplossingen komen dan vaak van zelf . . .

Moraal: Graag een voorbeeldbestand.

Succes,
Martin

Het originele bestand bevat inderdaad informatie die niet publiek is. Maargoed, ik heb het op een andere manier kunnen oplossen die op zich beter was dan ik het eerst bedoelde.

Toch bedankt.
mvg. Sander.

Dan is het netjes om aan tegeven hoe je het hebt opgelost, en daarna de vraag op opgelost/afgehandeld te zetten.

Bedankt,
Martin

Nu wil ik weten hoe vaak een bepaalde waarde in de reeks voor komt.
De eenvoudigste manier is met Advanced Filter (uitgebreid filter). Selecteer die kolom en start het advanced filter. Kies in de popup voor verplaatsen naar andere locatie en voor unieke records. Je ziet dan een lijst waarin alles slechts 1 keer voorkomt. Dan moet het niet moeilijk meer zijn toch?

Groet, Leo

Reactie: "Dan moet het niet moeilijk meer zijn toch?"

Goedemorgen,

Ik heb nu inderdaad een lijstje met de waarden die voorkomen in de geselecteerde kolom. Nu wil ik dus weten hoe vaak die bepaalde waarde voorkomt in die reeks? Hoe zie ik dat? OVerigens is de informatie in kolom variabel. Na aanpassen is moet het filter updaten, maar dit gebeurt niet.

Omdat het een urenstatus is wil ik de waarde (taak) met een kwartier vermenigvuldigen. Wel zó, dat het resultaat gelijk in uren zichtbaar is. (7 kwartieren is dus 1:45). ZIe bijlage.

Groeten,

Erik

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Erik,

komt dit in de buurt van wat je zoekt?

Bijlagen

Ja, alleen het punt is dat het blad 'voorbeeld' niet van mij komt. Die had ik gevonden op het net en er in gezet als richtlijn. Die sheet moet ahw vertaald worden naar blad 'urenstatus'. De vragen zijn de projecten, de toetsen zijn de taken. Ik krijg het niet voor elkaar om met behulp van het voorbeeld óf met andere methoden die urenregistratie compleet te maken.. Hoe heb je nu dat totaal weergegeven?

Groeten.

Beste erikfieten, Haije ;)

Waarom nog moeite doen aan deze topic als de vraagsteller toch een andere oplossing heeft gevonden en niet meer reageerd.

Trouwens deze is al 8 maanden oud :)

Het originele bestand bevat inderdaad informatie die niet publiek is. Maargoed, ik heb het op een andere manier kunnen oplossen die op zich beter was dan ik het eerst bedoelde.

Groetyjes Danny. :thumb:

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan