• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Selectie op datum, totalen aanvullen

Status
Niet open voor verdere reacties.

idgaf

Gebruiker
Lid geworden
21 nov 2009
In bijgesloten document op het tabblad"Hours worked", wil ik in de cellen J7-11 graag een overzicht hebben hoeveel omzet er per jaar is gefactureerd.

Dus in cel J7 opzoeken in kolom B of de maand in 2006 valt en dan alle maanden bij elkaar optellen.

Wederom hartelijk dank!

Ps. een er staan een aantal verwijzingsfouten in, aangezien ik het bestand moest verkleinen tot onder de 100kb

Bijlagen

In J7 (voor het jaar 2006) kan het b.v. met:
Code:
=AANTAL.ALS(B$2:B$112;">="&DATUM(2006;1;1))-AANTAL.ALS(B$2:B$112;">="&DATUM(2007;1;1))
Of (korter) met de matrix formule:
Code:
=SOM((JAAR(B$2:B$112)=2006)*1)
Bevestigen met CTRL-SHIFT-ENTER.

Bob,

De formule werkt wel, echter hij telt het aantal records die geselecteerd zijn en niet een totaal van Kolom C, dus het totaal wat er bijvoorbeeld in 2006 is gefactureerd

Volgens mij snap ik het niet helemaal. In post #1 heb je het nog over kolom B, en nu weer over kolom C?

Verder snap ik dit:
echter hij telt het aantal records die geselecteerd zijn
ook niet.:confused:

Paul,

Zie nu dat mijn vraagstelling verkeerd is, excuses.

Ik moet dus een overzicht hebben per jaar: hoeveel is er in 2006 gefactureerd. Ik had gedacht dat met jouw formule (die nu het aantal records optelt), het makkelijk zou zijn de naastliggende records in kolom C op te tellen.

Totaal voor 2006 moet dus € 179.636,00 worden

Ja toppie, dat is 'm.

Nu snap ik ook meteen deze formule en kan ik verder gaan proberen hier maandelijkse overzichten van te maken ;)

Dank je wel!!!

Paul,

Viel toch tegen, had verwacht deze formule te kunnen gebruiken:
=SOMPRODUCT((MAAND('Hours worked'!$B$2:$B$999)=MB!A2)*'Hours worked'!$G$2:$G$999)

Waarin in kolom B dezelfde maanden staan, waarop je net selecteerde voor een jaaromzet. Ik probeer nu dus een maand overzicht te krijgen. Enige nadeel is dat niet alle data op de 1e van de maand beginnen, sommige contracten beginnen pas op de 15e bijvoorbeeld.

Enig idee hoe ik deze kan aanpassen?

Paul,

Viel toch tegen, had verwacht deze formule te kunnen gebruiken:
=SOMPRODUCT((MAAND('Hours worked'!$B$2:$B$999)=MB!A2)*'Hours worked'!$G$2:$G$999)

Waarin in kolom B dezelfde maanden staan, waarop je net selecteerde voor een jaaromzet. Ik probeer nu dus een maand overzicht te krijgen. Enige nadeel is dat niet alle data op de 1e van de maand beginnen, sommige contracten beginnen pas op de 15e bijvoorbeeld.

Enig idee hoe ik deze kan aanpassen?

Vul in MB!A2 een gatal van 1 t/m 12 (het getal voor elke maand).

Hij kijkt zo alleen naar de maand, terwijl ik me kan voorstellen dat het jaar er ook tot doet... geef anders aan wat er fout gaat.

Paul,

Moet zowel naar de maand als het jaar kijken... Probleem met jouw oplossing dat ik dus in 07-2007, dezelfde uitslag heb als in 07-2008

Bijlagen

Dan moet je de formule verruimen met een vergelijken voor het jaartal, zoiets:
Code:
=SOMPRODUCT((JAAR('Hours worked'!$B$2:$B$999)=2007)*(MAAND('Hours worked'!$B$2:$B$999)=MB!A2)*'Hours worked'!$G$2:$G$999)

Gaat me erom dat in Cel C2 alle omzet terecht komt die in July 2006 is gemaakt met een code 1, opgezocht in tabblad 'hours worked'.

Dan voor D2 alle omzet met code 2 enz...

Dan het liefste ook in cel G2 een totaal (dus zonder selectie op codes), zodat ik eea kan controleren (of ik zelf alle codes goed heb ingebracht)

Bijlagen

Paul, is opgelost... heb zelf uitgevonden hoe ik de code voor soort marge kon opzoeken.... Met al je advies, ben ik dus nu zelfs een beetje trots op mezelf :)

Hartelijk dank wederom!!!

Ik zou ook maar eens kijken naar een draaitabel. In mijn bijlage een voorbeeldje. Met de hoeveelheid data zoals jij hebt wordt het een beetje traag met dergelijke somproduct formules.
Als je een beetje leert werken met een draaitabel zal je merken dat dit echt super zal zijn.

pff...net onder de 100kB.:)

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan