graphics device probleem?

Status
Niet open voor verdere reacties.

magnolia40

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2008
mijn zoontje van 12 heeft een ' nieuwe' pc. het is een amd athlon 64x2 dual core processor 4400+
2.3 ghz
geheugen:2 gb 32 bit.

hij loopt op vista home premium.

nu heeft hij een origineel spelletje gekocht en die kan niet gespeeld worden. we krijgen de melding dat de graphics device niet gecreerd kan worden en dat directx niet beschikbaar is.

we hebben direct x er op gezet en dan de versie 9. en dan nog werkt niet.

ik ben zelf niet zo technisch en weet dus niet waar ik het zoeken moet. ik denk dat het aan de videokaart ligt? ik heb het even op gezocht op de pc en er staat dat het een vga standaard kaart is.

het spelletje (spore) moet een videokaart ondersteunen van 128 mb en die moet pixel shader 2.0 ondersteunen. ik heb geen idee wat die is?

kan iemand mij mss helpen hier,mijn zoontje wil heel graag spelen (meerdere spellen blijken niet te lukken trouwens)

alvast bedankt!

Kan de pc het spel uberhaubt aan?

Je geeft namelijk geen merk en type of een uitgebreide hardware vermelding. Je verteld nu alleen welke processor erin zit en de hoeveelheid ram.

Download anders het programma pc wizard en plaats hier een ahrdware overzicht :http://www.cpuid.com/pcwizard.php links bovenin.

Of surf met de betreffende pc naar: www.canirunit.com en zoek het spel op in de lijst, draai de test en plaats de uitslag (volledige) of een screen van de uitslag hier.

oke,dat kan ik dan wel eens doen. moet morgen even,want de pc staat op zijn kamer en hij slaapt nu.

ik zal eerst even met die links aan de gang en nav dat zal ik het hier posten.

volgens het boekje van het spel kan de pc het aan. maar ik ben een leek,dat besef ik.

bedankt voor de links en ik ga er mee aan de gang en zal het hier posten!

dit is de uitslag van: you can run this? is dus iets mis.....

Minimum: 2.0 GHz P4 processor or equivalent [If built-in graphics chipsets then 2.6 GHz Pentium D CPU, or 1.8 GHz Core 2 Duo, or equivalent.]
You Have: AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 4400+
Upgrade Suggested: Unfortunately, your CPU does not meet this requirement. Click here to see some recommendations

Minimum: 128 MB Video Card, with support for Pixel Shader 2.0 (NVIDIA GeForce FX 5900 [GeForce 6200 for Vista]+ / ATI Radeon 9500+ / Intel 950+)
You Have: Standaard-VGA grafische adapter
Upgrade Suggested: Unfortunately, your Video Card does not meet this requirement. Click here to see some recommendations.

heb alleen er neer gezet wat niet goed is,dus rest is oke.

Laatst bewerkt:
Dat betekent dat zowel de processor als de onbodr gafische chip (de computer heeft dus geen echte videokaart), te zwak zijn voor het betreffende spel.

Waarbij met name het ontbreken van een videokaart het grootste probleem is

Laatst bewerkt:
oh,en nu?

ben bezig met die 1e link nog,die vermeld ik zo nog even.

hij zal teleurgesteld zijn,van de eigen centjes gekocht en ook het spelletje spore kan niet terug,want hij heeft een code. 29.95......:(

kan ik nog iets doen,zodat hij deze pc wel kan gebruiken voor games?

en dit is van de pc wizard.....

Moederbord : Asus M2V-MX SE
Chipset : K8M890CE Host Bridge
Processor : AMD Athlon 64 X2 4400+ @ 2300 MHz
Fysiek Geheugen : 2048 MB (2 x 1024 DDR2-SDRAM )
Videokaart : Standaard-VGA grafische adapter
Harde Schijf : Maxtor (82 GB)
DVD-Rom Station : TSSTcorp DVD-ROM SH-D162C ATA Device
DVD-Rom Station : MagicISO Virtual DVD-ROM0000
Monitor Type : Samsung SyncMaster - 15 inches
Netwerkkaart : VT82C570 MV IDE Controller VT6102 Rhine II Fast Ethernet Adapter
Besturingssysteem : Windows Vista (TM) Home Premium Home Editie 6.00.6001 Service Pack 1
DirectX : Versie 10.00
Windows Performance Index : 1.0

Het plaatsen van een videokaart en 2Gb extra geheugen zal wel een redelijke boost geven.

Het probleem nu is namelijk ook, dat de onboard videochip geheugen gebruikt van het interne geheugen.
Vista zelf heeft eigenlijk minimaal 2Gb nodig om zelf fatsoenlijk te kunnen werken.
Van de nu aanwezige 2Gb wordt dus een deel door de videochip gebruikt.

oke,die snap ik.

ik neem aan dat het weer geld gaat kosten,die videocard en die 2 gb extra? dure grapje? en valt dat zelf te doen?

en het laatste stukje van het gebruik van het interne geheugen door de onboard video chip.valt dat op te lossen? ik heb geen idee.

vind zo jammer voor mijn zoontje,die kan ik straks het slechte nieuws gaan mededelen, en wij zijn verder echt leken.

Ja, helaas gaat dat weer geld kosten, en de vraag is hoever je moet investeren in dit soort systemen nog.

De computer in de huidige staat (zonder monitor) is ongeveer 60,- euro waard.

2gb intern geheugen kost ca. 45/50 euro http://www.alternate.nl/html/produc.../?tn=HARDWARE&l1=Geheugen&l2=DDR2&l3=DDR2-667

Voorbeeld van een REDELIJKE videokaart (nog niet eens super)
http://www.alternate.nl/html/produc...00/Club_3D/CGAX-4652I/-1079592/?baseId=664735
(reken voor een redelijke kaart ook 40 a 50 euro

En vaak is het ook nog een sneeuwbal effect, want de pc moet, om een videokaart van voldoende stroom te kunnen voorzien, ook nog eens een redelijke voeding hebben en de vraag is wat er nu in zit

he bah........:(

heb er 175 voor betaald (deel door mijn zoon):evil:

en de kosten gaan dus nog zeker 100 euro erbij kosten en dan zijn we er nog niet eens.....:rolleyes:

hoe weet ik hoe het zit met voeding? een tip voor mij?

en.....is xp er op zetten een optie,of zeg ik dan iets heel raars?

Om te zien welke voeding er in de pc zit, is er maar 1 mogelijkheid: de kast openmaken en kijken wat er op staat, merk en wattage zijn hierbij belangrijk.

Het installeren van XP zal de pc inderdaad iets sneller maken, maar zal er helaas niet voor zorgen, dat de spellen dan wel gespeeld kunnen worden.

Ik vind het ook vervelend voor je maar kan jammer genoeg geen andere oplossing aandragen.

Aan de andere kant is het natuurlijk wel zo, dat hij NU weinig met de pc kan, en na het plaatsen van de nieuwe hardware wel, dus ja.................

wil de kast best open maken,maar geen idee hoe dat er uit ziet en waar ik het vinden kan?

kan ik xp er zo opzetten? heb geen xp cd rom of zo iets. ik neem aan dat ik wel een schone installatie moet hebben?

ik ben aan het twijfelen omdat je zegt dat het de investering misschien niet waard is.

ik wil natuurlijk alles doen om het beter te maken voor hem,maar als ik dan nog weer met problemen zit.

het is een kind natuurlijk en die spellen moet gewoon gespeeld kunnen worden en iets nieuws zit er niet in.

wat is wijsheid?

en......zou ik het allemaal zelf kunnen plaatsen? is het een soort van plug en play systemen?

Een voeding ziet er ongevee
PSU-1.jpg
r zo uit:

Op de sticker staan merk en wattage.

Het zelf plaatsen van geheugen en een videokaart is redelijk eenvouding, gewoon in de betreffende sloten klikken, mocht het zover komen, dan helpen we je daarbij graag.

En wat is wijsheid...
Tsja, ben zelf ook vader dus snap helemaal wat je bedoelt.
Met een investering van rond de 100,- euro, kan je zoontje wel weer even spelen p die pc, maar ik kan niet in jouw knip kijken uiteraard.
Een andere mogelijkheid is wellicht gebruikte hardware aan te schaffen, maar dan moetje wel weten wat je koopt.

Woon je toevallig in de buurt van Delft?

En Xp moet inderdaad dan schoon geinstalleerd worden, incl. alle bijbehorende hardware drivers.

als ik dat plaatje zie dan betekend dat ik dat ding ook nog uit de kast moet halen? ik dacht even de achterkant open te maken en dan te kijken.......

2e hands durf ik nu niet meer,na deze teleurstelling. dus word iets nieuws.

ik ben bereid om te investeren,puur omdat ik dat voor mijn zoontje wil doen. hij heeft gespaard en op aanraden van ons deze pc gekocht en 175 euro is een groot bedrag voor een kind van 12. tja...voel me schuldig....:(

ik blijf in je regels lezen dat je qua investering in deze pc ook een twijfel hebt. ik heb er echt geen verstand van. wil dus wel investeren mits hij bv nog wel 2 jaar mee kan (en dan praat ik over het feit dat ik het stabiel moet zijn om spellen te spelen die geschikt zijn,en niet over dat er iets kan gebeuren) en niet meer dit ' gezeur' dat er weer problemen zijn.

ik woon in enschede,dus een stukje uit de buurt van delft.

ben een moeder. dus een vrouw.

en nog nog even terug komen op mijn vraag qua xp. kan ik dat zonder xp installatie cd? bv bij microsoft een download op halen?

ik weet het...vraag erg veel:o

trouwens..heel erg bedankt voor je reactie's tot nu toe. heb die hulp echt nodig.

Ik zou gewoon die HD4650 kopen en voor de rest helemaal niets.
Dat kost je dus een euro of 40-45 (incl verzendkosten).

De voeding moet het normaal gesproken wel aan kunnen, maar geef toch maar de info van het stickertje. Dus wat bij +12V staat.
(of maak een foto!)

Geheugen is meer dan genoeg. Processor kan ook nog wel.
Als je de pc pas gekocht hebt, dan heb je wel een behoorlijke kat in de zak gekocht. Tip: vraag de mening van ons voordat je dit soort dingen koopt.

als ik dat plaatje zie dan betekend dat ik dat ding ook nog uit de kast moet halen? ik dacht even de achterkant open te maken en dan te kijken.......

2e hands durf ik nu niet meer,na deze teleurstelling. dus word iets nieuws.

ik ben bereid om te investeren,puur omdat ik dat voor mijn zoontje wil doen. hij heeft gespaard en op aanraden van ons deze pc gekocht en 175 euro is een groot bedrag voor een kind van 12. tja...voel me schuldig....:(

ik blijf in je regels lezen dat je qua investering in deze pc ook een twijfel hebt. ik heb er echt geen verstand van. wil dus wel investeren mits hij bv nog wel 2 jaar mee kan (en dan praat ik over het feit dat ik het stabiel moet zijn om spellen te spelen die geschikt zijn,en niet over dat er iets kan gebeuren) en niet meer dit ' gezeur' dat er weer problemen zijn.

ik woon in enschede,dus een stukje uit de buurt van delft.

ben een moeder. dus een vrouw.

en nog nog even terug komen op mijn vraag qua xp. kan ik dat zonder xp installatie cd? bv bij microsoft een download op halen?

ik weet het...vraag erg veel:o

trouwens..heel erg bedankt voor je reactie's tot nu toe. heb die hulp echt nodig.

Om de voeding te zien, hoef je alleen de zijkant van de kast af te halen. Wanneer de pc met de voorkant naar je toe staat, de linkerkant. Verder hoef je niets te verwijderen, wanneer je bovenstaande doet, zie je de voeding en de leesbare sticker zo zitten.

Wanneer je geen andere pc kunt kopen, dan is de beste optie inderdaad toch wat in deze te investeren. Zoals ik zei, met max. 100,- euro extra, kan hij wel weer even spelen, alleen NIET de meest moderne en zware spellen, daarvoor zijn EN de processor, en de nieuw aan te schaffen hardware binnen dat budget niet sterk genoeg.

Mijn vraag of je in de buurt van Delft woont stelde ik, omdat ik je dan hier had kunnen helpen met aanschaf/plaatsing van gebruikte hardware.

En wat XP betreft: die is nergens "legaal" te downloaden, alleen te kopen.
Wat niet wil zeggen dat het ook niet op een wat minder legale manier kan en dan gratis, info daarover mag ik hier helaas niet geven.

Nog even een vraagje: om welk soort spellen gaat het, waar houdt hij van en welk nieuw spel heeft hij gekocht?

:o:o:o

voel me echt schuldig........

en die hd4650 is een videokaart?

ik ga straks even kijken naar die voeding en maak desnoods een foto en plaats die wel hier.

ik zal hier idd voortaan raad vragen,heb nu helemaal geen lekker gevoel. maar het leed is al geleden.....:(

Laatst bewerkt:
:o:o:o

voel me echt schuldig........

en die hd4650 is een videokaart?

ik ga straks even kijken naar die voeding en maak desnoods een foto en plaats die wel hier.

ik zal hier idd voortaan raad vragen,heb nu helemaal geen lekker gevoel. maar het leed is al geleden.....:(

HD4650 is inderdaad en videokaart en nogmaals, het kastje hoeft er niet helemaal uit, zie mijn vorige bericht

Om de voeding te zien, hoef je alleen de zijkant van de kast af te halen. Wanneer de pc met de voorkant naar je toe staat, de linkerkant. Verder hoef je niets te verwijderen, wanneer je bovenstaande doet, zie je de voeding en de leesbare sticker zo zitten.

Wanneer je geen andere pc kunt kopen, dan is de beste optie inderdaad toch wat in deze te investeren. Zoals ik zei, met max. 100,- euro extra, kan hij wel weer even spelen, alleen NIET de meest moderne en zware spellen, daarvoor zijn EN de processor, en de nieuw aan te schaffen hardware binnen dat budget niet sterk genoeg.

Mijn vraag of je in de buurt van Delft woont stelde ik, omdat ik je dan hier had kunnen helpen met aanschaf/plaatsing van gebruikte hardware.

En wat XP betreft: die is nergens "legaal" te downloaden, alleen te kopen.
Wat niet wil zeggen dat het ook niet op een wat minder legale manier kan en dan gratis, info daarover mag ik hier helaas niet geven.

Nog even een vraagje: om welk soort spellen gaat het, waar houdt hij van en welk nieuw spel heeft hij gekocht?

ik verdiep me dus niet niet in die spelletjes die hij speelt. ben er alleen bij om te kijken of het geschikt is voor zijn leeftijd,want niet alles mag van mij. in dit geval gaat het om spore. en ik hoor van hem wel een iets over de sims enzo. maar of het nieuw is weet ik niet. kan dat niet allemaal bij houden.

ik neem toch aan dat ik het ook hier in enschede kan kopen,zodat het niet verzonden hoeft te worden bv. er is hier een winkel die dat soort dingen verkoop en kan eens gaan informeren. kan ik een tip krijgen welk merk ik moet hebben? het duizelt me een beetje.

ik begrijp dat er dus meerdere wegen naar rome leiden qua xp,maar hoe kom ik er dan achter?

bedankt voor het aanbieden van je hulp,dacht al dat je het daarom vroeg waar ik woonde.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan