overklokken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

batch

Gebruiker
Lid geworden
29 apr 2009
Hallo iedereen,

Ik vroeg me af wat het nu eigenlijk voor zin heeft om iets in je pc te overklokken.

Als je PC er sneller/meer mee kunt doen:
Ik weet alleen alleen dat de PC dan sneller heet word. Ik heb ook een extra ventilator in mijn pc zitten en hij is nog nooit heel erg warm geweest (mijn hand op de kast gelegd en een keer de kast uit elkaar gehaald en aan de voeding gevoeld die was ook niet heel erg warm)

Ik heb een medion PC-MT6
voor specs zie DXDIAG.TXT

2 dingen:

de kast klopt niet ik heb zelf een andere kast om de gezet een blauwe met een raam aan de zijkant en lucht gaatjes aan de voorkant en rechterzijkant (als je de kast van achteren bekijkt)

oh ja en er zit een kleine TL-buis in (als dat zon lamp is) het is in ieder geval een buisje van een paar milimeer doorsnede en ongeveer net zo hoog als de kast, hij is aangesloten op de voeding en er zit een schakelaar op.

er zit 1 extra ventilator in en het RAM is van 512MB naar 2048 MB geupgrade (2GB)

als een vidiokaart-upgrade verstandiger is: ik zit al heel lang te denken aan een Vapor-X HD 4880 iCooler IV

Bijlagen

Laatst bewerkt:
die intel zal niet veel verder meet overclocked kunnen worden, denk ik. en je zei dat je voelde aan je voeding, maar je moet voelen aan de luchtuitstrook, aan hoe warm die is, je hand even boven de CPU housen, als die even op 100% bezig is, je moet je hand boven de grafische kaart houden, als die volop bezig is.
btw: ik denk dat je hyperthreading aanhebt, want een P4 met 2 cpu's bestaat niet, wel een pentium D: 2p4's aan elkaar 'geplakt'

een grafische kaart update is niet nodig, als je maar die processor hebt. een betere grafische kaart zou alleen maar leiden tot een bottleneck.

en toch begrijp ik niet dat je nog sneller wilt gaan met die P4. 3.4 Ghz en hyperthreading is al goed genoeg hoor, voor mij!

ehm...

wat is Hypertreading?

wat zijn P4's?

en wat is bottleneck?

en U zegt de deze pc al heel snel is.
maar deze pc is al 6 jaar oud!
(tenminste dat kan ik opmaken uit dit citaat: "en toch begrijp ik niet dat je nog sneller wilt gaan met die P4. 3.4 Ghz"

Laatst bewerkt:
antwoord op je vragen:
Hyperthreading is bij processoren, het in tweeën delen van de memory bus (geen stadsbus he), waardoor deze kan werken als een dual-core processor.
een P4 is de afkorting voor een Pentium4, jou processor.
een bottleneck in computertermen is het aansluiten van een component (bv: grafische kaart), die door een ander, trager component (bv: processor) maar op een lagere snelheid kan functioneren, met andere woorden: hij werkt maar voor de helft.
En ik zei niet dat die pc heel snel is, ik zei dat dat al snel genoeg is voor zo'n oude pc. ik heb er ook zo eentje staan, en die van mij is bijlange niet zo snel! maar de helft om precies te zijn!
die pc is normaal met een Intel Pentium 4 op 2.4 of 2.6 Ghz, 512 of 768 MB RAM. ofwel ben jij erg vergeetachtig, ofwel heb je hem tweedehands.

En ander feitje die ik heb gevonden: normaal met de basic bios, kan je zelfs niet overclocken.

ik had inderdaad maar 512 MB ram heb er een keer 1 512 MB kaartje bij ingedaan en toen later nog een keer 1 gyg erbij.
of hij 2dehands is weet ik niet meer hij is al 6 jaar oud!
ik heb in ieder geval nergens anders dan het RAM-geheugen mee geknoeid

maar een videokaart-upgrade heeft dus geen zin want dan moet ik alles upgraden zegt U?

Laatst bewerkt:
juist.

en als je nieuwe pc wil zelf samenstellen, en je weet niet goed welke onderdelen: ik ben professioneel adviseur daarin, naargelang wat je ermee wilt doen.

oké maar nu weet ik nog niet wat overklokken nu eigenlijk doet.
als je iets overklokt wat doe je dan eigenlijk? volgens mij verhoog je dan het aantal hertz?

overclocken van een processor gebeurt meestal in het BIOS van je pc, waar je de BUS snelheid / bus multipliers verhoogt (bv.: bij mij is de bus snelheid van me pc basic 260 MHz met een 10X multiplier, 2.6 GHz dus; verhoogd naar een bus snelheid van 270 MHz met een 11X multiplier, 2.97 GHz dus) hiermee kan de processor de taken sneller uitvoeren, en zal je pc dus ook sneller werken.
Sommige BIOS versies zijn echt gemaakt voor gaming pc's, waardoor in het BIOS menu een simpel schuifbalkje staat, waarmee je je processor sneller en simpeler kan overclocken.

Laatst bewerkt:
idd met overklokken verhoog je de kloksnelheid van je cpu. Zo kun je meer uit je cpu halen.

bv een core i7 920 loopt standaardop 2.67Ghz en kost rond de 220,-
de i7 950 heeft de zelfde specificaties alleen loopt op 3.066 Ghz en kost rond de 460,-
Je kunt vrij makkelijk de snelheid van de 920 hoger instellen als de 950.
Hierdoor kun je aardig wat geld besparen.

Hierbij word meestal ook de cpu voltage omhoog gegooid, waardoor de cpu sneller warm wordt. Daardoor is het altijd aan te raden om er een andere koeler om te zetten VOOR dat je begint met overklokken.

Edit:
Aoalsje zelf al aangeeft is je pc al zwaar verouderd.
Je poste in het begin :
als een vidiokaart-upgrade verstandiger is: ik zit al heel lang te denken aan een Vapor-X HD 4880 iCooler IV
Ik neem aan dat je de 4870 of 4890 bedoelt :P
Deze gaat trouwens niet passen jouw moederbord heeft nog een AGP slot (voorganger van de PCI-E)
Alle moderne kaarten xijn nu PCI-E express en passen niet in een AGP slot.
we pc
Tevens zou je cpu hiervoor een bottleneck (Flessen hals) zijn.
De processor is te langzaam om te zorgen dan de videokaart optimaal kan werken.
Als je iets wilt upgraden, zit je vrijwel gebonden aan een nieuwe pc Of je moet een agp laartje op de kop tikken

Laatst bewerkt:
Sommige BIOS versies zijn echt gemaakt voor gaming pc's, waardoor in het BIOS menu een simpel schuifbalkje staat, waarmee je je processor sneller en simpeler kan overclocken.

Welke dan? Heb hier nog nooit van gehoord. Wel softwarematig maar niet in een bios

ik had al zon idee van dat gaat nooit passen i bedoel de 4870 denk ik (die stond volgens mij in de Computer Totaal)
maar als ik mijn processer overklok (lukt toch niet volgens mijn BIOS) zou ik Crysis dan beter kunnen spelen want soms loopt het 15-20 sec vast en het gaat dan gewoon weer verder (HDD aan het swappen?)

eh, normaal word jou pc zelfs niet eens verwacht crysis te kunnen draaien. heb jij geen foutmeldingen gekregen bij het starten van crysis?

en mukkel: zie die laatste Gigabyte moederborden, waarop zo'n knopje zit om te overclocken. in de bios zit er een "schuifbalkje" waarmee je hetzelfde handmatig en in stappen kan doen.

@MrPsycho

mijn pc draait het prima, het stottert niet eens het loopt soms (om de 20-30 min) vast en gaat na max 20 sec gewoon weer verder niks geen foutmeldingen (ook niet tijdens het installeren) ik heb dan ook 2GB RAM terwijl er standaard maar 512MB in zat en een extra ventilator. :D

maar de Crysis die ik heb is illegaal. (gedownload)
maar ik denk niet dat dat er wat mee te maken heeft.

en wat is het verschil tussen een CPU en een GPU?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan