• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Variabele uit kolom selecteren

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bwana
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Bwana

Gebruiker
Lid geworden
20 apr 2007
Beste forumleden,

Ik heb een tab seperated file met een aantal kolommen waar gemeten waarden. In kolom 'C' staat een variabele, waarvan ik graag de eerste waarde wil extraheren. Deze variabele wordt echter niet vanaf het begin bepaald. Het kan dus zijn dat er de eerste 10 rijen leeg zijn, maar ook de eerste 110. Om deze variabele te selecteren heb ik de volgende formule geprobeerd te gebruiken.

INDEX(M2:M1000;GELIJK(WAAR;INDEX(C2:C1000<>0,0,0);0))

Overigens varieert het totaal aantal rijen in het bestand eveneen, maar de waarde die ik nodig heb zit altijd in de eerst 1000 rijden.

Iemand enig idee waar dit fout gaat?

Kun je, je met tab seperated file hier ook plaatsen op het forum?
Of kun je het met onderstaande formule doen?
Code:
=INDEX(C1:C1000;KLEINSTE(ALS(C1:C1000<>"";RIJ(C1:C1000));1))
Afsluiten met Ctrl+Shift+Enter en geen Enter.

Laatst bewerkt:
Harry,

Dank voor je snelle reactie. Ik zie dat ik mijn vraag niet helemaal duidelijk heb geformuleerd. In de kolom zijn eerst een paar rijen leeg, dan een aantal keer tekst (INV) en daarna pas een getal. Het gaat mij om dit getal. Je formule werkt wel, maar nu krijg ik W2 in plaats van 24. Andere suggesties?
Dank.

Bijlagen

Code:
=index(c1:c1000;kleinste(als(isgetal(c1:c1000);rij(c1:c1000));1))

weer Ctrl+Shift+Enter.

Laatst bewerkt:
Volgens mij zijn we er bijna. De formule werkt, maar ik krijg nu het kleinste getal, terwijl het gaat om het eerste getal. In dit geval wil ik dus 24 hebben in plaats van 23.

Met VBA
Code:
Sub tst()
    c2 = Replace(Join(WorksheetFunction.Transpose(UsedRange.Columns(3).SpecialCells(2)), "|"), "INV|", "")
End Sub

Volgens mij zijn we er bijna. De formule werkt, maar ik krijg nu het kleinste getal, terwijl het gaat om het eerste getal. In dit geval wil ik dus 24 hebben in plaats van 23.

Dit is volgens de formule toch de kleinste rij, dus de eerste rij met een getal, en niet het kleinste getal.
Dus graag een voorbeeldje in een .xls bestand, en niet in een .txt graag.

Waar het mij om gaat dat is dat het eerste getal dat in kolom C staat kan worden weergeven. Dus ik zou bijvoorbeeld in veld A1 een formule willen hebben waardoor dit eerste getal in dit veld komt te staan. Dus de blanke velden, de velden met INV of W2 kunnen worden overgeslagen. In dit geval gaat het dus om het getal 24.

Bijlagen

Met dezelfde formule als eerder aangegeven moet het toch lukken?
Zie bestandje.

Bijlagen

Beste Harry,
Het lukt inderdaad met de eerdere formule. Ik snap niet waarom het eerder niet lukte. Veel dank in ieder geval voor de moeite en het geduld....

Graag gedaan,

Dan mag je de vraag nog als opgelost zetten.
B.v.d.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan