• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Macro grafiek + categorien

Status
Niet open voor verdere reacties.

PeLMeN

Gebruiker
Lid geworden
24 feb 2007
Hallo mensen,

Ik wil er graag er een sjaabloon maken en daarbij heb ik hulp nodig.

De gegevens worden geexporteerd vanaaf pdf bestaand altijd zo dat ik de kolom F staat er altijd leeftijd en dat wil ik zo houden maar wat ik nog echter wil is dat bijv. in kolom M zou een knopje zijn om, als je die drukt dan worden gegevens uit kolom F worden in een grafiek samengesteld die bestaat uit volgende leeftijdscategorieën :

0 t/m 11

12 t/m 24

25 t/m 39

40 t/m 54

55 t/m 69

70 t/m 84

vanaf 85

En dat je het kunt zien in %

Zou er iemand mij er kunnen daarbij helpen aub ?

Zie bijlage

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Best Pelmen,

Mocht je onverhoopt dyslectisch zijn, negeer dan de volgende zin maar: Probeer je vraag eens in goed Nederlands op te schrijven. Het is tenenkrommend slecht.:o

Hierbij een voorzetje, maar nog zonder macroknop.

Lijkt dit op wat je in je hoofd hebt?

Groeten,
Richard

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Excuses. In dat geval neem ik mijn woorden terug!

Heb je iets aan de bijlage?

Richard

Het is wel goed, dank je Richard maar weet je toevallig hoe ik die knopje kan maken ?

Beste PeLMeN,

Een VBA goeroe ben ik niet, maar een knopje kun je maken via de werkbalk Tekenen. Maar het gaat om de macro erachter. Is er iets mis met handmatig uitleggen wat ik gedaan heb?
Ik heb eerst een tabel gemaakt met de ondergrens enbovengrens per klasse. Omdat je de klasse wilt hebben heb ik die in de laatste kolom gezet.
Via de functie vert.zoeken zoek ik dan de leeftijd in jaren in de tabel. Ik gebruik het vierde argument van de functie niet zodat de bovengrens van de juiste klasse wordt gevonden.

Daarna gebruik ik aantal.als om te tellen hoeveel mensen er in een bepaalde klasse vallen, en gebruik ik de som-formule om procenten te berekenen.

Daarna selecteer ik de hele grafiek en klik in de werkbalk Standaard op de wizard grafieken. Ik kies dan de staafdiagram en klik op Voltooien.
Dan klik ik op de staven met de percentages met de rechter muisknop en kies grafiektype > Lijndiagram. Tevens kies ik dan een tweede as.

Een heel verhaal, maar ik hoop dat je het volgen kunt.
Als je een kopietje maakt van je bestand, kun je testen wat je wilt zonder het kapot te maken.

Succes.

Groeten,
Richard

Beste PeLMeN,

Een VBA goeroe ben ik niet, maar een knopje kun je maken via de werkbalk Tekenen. Maar het gaat om de macro erachter. Is er iets mis met handmatig uitleggen wat ik gedaan heb?
Ik heb eerst een tabel gemaakt met de ondergrens enbovengrens per klasse. Omdat je de klasse wilt hebben heb ik die in de laatste kolom gezet.
Via de functie vert.zoeken zoek ik dan de leeftijd in jaren in de tabel. Ik gebruik het vierde argument van de functie niet zodat de bovengrens van de juiste klasse wordt gevonden.

Daarna gebruik ik aantal.als om te tellen hoeveel mensen er in een bepaalde klasse vallen, en gebruik ik de som-formule om procenten te berekenen.

Daarna selecteer ik de hele grafiek en klik in de werkbalk Standaard op de wizard grafieken. Ik kies dan de staafdiagram en klik op Voltooien.
Dan klik ik op de staven met de percentages met de rechter muisknop en kies grafiektype > Lijndiagram. Tevens kies ik dan een tweede as.

Een heel verhaal, maar ik hoop dat je het volgen kunt.
Als je een kopietje maakt van je bestand, kun je testen wat je wilt zonder het kapot te maken.

Succes.

Groeten,
Richard

Dank je wel voor het uitleg ik snap het wel ;)

Beste Pelmen

Is dit wat je zoekt?

Efsix dank je man ja dat is precies wat ik zocht maar nog een vraagje weet je toevallig of ik kan in deze document ook zo maken dat als ik in de categorie van 0 - 11 verander in 0 - 5 bijvoorbeeld en dan op het knopje druk dat het dan automatisch zich bijwerkt ? want als ik dat nu doe verandert niks :(

Efsix dank je man ja dat is precies wat ik zocht maar nog een vraagje weet je toevallig of ik kan in deze document ook zo maken dat als ik in de categorie van 0 - 11 verander in 0 - 5 bijvoorbeeld en dan op het knopje druk dat het dan automatisch zich bijwerkt ? want als ik dat nu doe verandert niks :(

Ik heb de invoer van kolom L vervangen voor een formule "tekst samenvoegen"
als je de geel gemarkeerde cellen wijzigt, verandert alles mee

groeten, Romé

Bijlagen

Ik heb de invoer van kolom L vervangen voor een formule "tekst samenvoegen"
als je de geel gemarkeerde cellen wijzigt, verandert alles mee

groeten, Romé

Je hebt mij echt geholpen man, dank je Romé ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan