DVD + HD werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

timmel789

Gebruiker
Lid geworden
16 dec 2009
Beste helper,

Ik heb een probleem met mijn pc.
ik heb toenet de DVD speler van mijn PC omgewisseld met die van mn broertje. nu ik deze heb aangesloten op dezelfde manier blijft hij bij het laadscherm steed maar laden laden en laden.

zodra ik mijn DVD speler uittrek gaat hij gewoon door.

HD: Sata Master
DBD: IDE Slave

Iemand enig idee.

MvG,

Tim

(fijne feestdagen alvast

Wat is DBD ?

Heb je al geprobeerd om beide op CableSelect te zetten ? Mits dit mogelijk is.

tip: nooit een sata in master zetten met een ide als slave, ook altijd dvd/cd als master, en hdd als onafhankelijk/master op aparte kabel
zorg ook dat de jumpers juist zitten!!!

tip: nooit een sata in master zetten met een ide als slave, ook altijd dvd/cd als master, en hdd als onafhankelijk/master op aparte kabel
zorg ook dat de jumpers juist zitten!!!

Verklaar je nader?
SATA en IDE twee aparte controllers, zit elkaar niet in de weg.
IDE kun je jumpers gebruiken, met SATA geen jumpers aanwezig.

eerste sata heeft wel nog jumpers, want hoe kan je hem anders in master of slave zetten? dat gebeurt niet via het moederbord hoor, maar door de jumpers of de kabel!

en als het 2 verschillende controllers zijn, dan zou topicstarter ze ook niet in master en slave kunnen zetten, want in het bios is dat enkel met prioriteiten, niks te maken met master of slave daar.

Laatst bewerkt:
eerste sata heeft wel nog jumpers, want hoe kan je hem anders in master of slave zetten? dat gebeurt niet via het moederbord hoor, maar door de jumpers of de kabel!
Sorry maar SATA heeft geen master/slave jumper. Dit wordt via het moederbord geregeld. De enige jumper, die er eventueel op kan zitten, is om de data doorvoer te begrenzen naar 1,5tgb/s in plaats van 3gb/s.
SATA kan ook maar 1 apparaat op de kabel hebben en IDE twee, daarom met IDE master/slave verhaal.

Laatst bewerkt:
Daar sluit ik mij helemaal bij aan.
SATA met jumpers.....volgens mij zit je een beetje met je hoofd in de wolken :D

SATA heeft geen junpers......echt niet !!

maar zoals ik al zei, het moederbord kent GEEN master of slave, net als de BIOS, beide werken alleen met prioriteiten.

beste is om gewoon de dvd-cd drive als "master" te zetten op de kabel, en de sata als gewone bootable HDD zetten in bios, net na floppy drive en DVD-CD drive, dat is de beste opstelling

haha heb ook geen jumper op sata. sata kan ik kiezen op moeder voor master of slave welke van de aansluitingen ik kies. ik zal ze es omzetten bedankt ik laat morgeh wel horen wat eruit is gekomen. bedankt voor het helpen :)

Op het moederbord zijn het allemaal dezelfde aansluitingen, in het Bios kun je eventueel aangeven master/slave. Echter gaat dit alleen op als je de SATA apparaten een IDE functie geeft in het Bios.

Op het moederbord zijn het allemaal dezelfde aansluitingen, in het Bios kun je eventueel aangeven master/slave. Echter gaat dit alleen op als je de SATA apparaten een IDE functie geeft in het Bios.

wat ze dan weer vertraagd

Hoezo vertraagd? Ze zitten en blijven op dezelfde controller met dezelfde doorvoer snelheid. echter alleen een iets andere functie, wat soms gunstig is met je configuratie. Denk bijvoorbeeld aan het installeren van je besturingssysteem. Windows Xp zul je met een SATA driver moeten installeren, anders herkend de setup de schijf niet. Echter zet je de SATA in IDE functie, kun je in de meeste gevallen wel Windows Xp installeren, zodner de SATA-controller driver. Echter de schijf heeft nog steeds dezelfde data doorvoer snelheid.

haha maar t rare is er komt een speler ook uit mijn pc en alles deed het toen wel in princiepe is er niks veranderd zelfde sata en idee enzo

ik heb net vanalles geprobeerd.
bijvoorbeeld master slave te veranderen maar werkt niet.
zodra ik de pc opstart zonder cd speler, en dan de speler snel insteek spingt de PC om naar zwart. maar de cd speler doet het wel in de pc van mn broertje

hoi mensen,

mijn CD speler staat nu op cable select en nog werkt het niet.
ik heb ook geporbeerd master voor cd en slave voor harddisk te kiezen maar dit werk ook al niet

wat je nu nog eens kan proberen is een andere IDE kabel en (als je die hebt tenminste) een andere aansluiting op je moederbord gebruiken voor je DVD drive + andere SATA kabel en aansluiting gebruiken voor je HDD

de kabel ga ik es veranderen. is een goed idee. ik heb 4 sata sloten. en 1 ide. heb de sata's al verwisseld master slave veranderd maar er werkt niks. heb zelf geprobeerd zodra de pc is opgestard de cd speler in te steken. zodra ik dit doe spingt de pc uit.

grtz

tim

eh, dan heb ik het probleem al gevonden: JE MAG NOOIT HARDWARE INPLUGGEN WANNEER DE PC IS INGESCHAKELD!!! dit veroorzaakt vaak een kortsluiting, en er is een kans dat deze DVD drive een kortsluiting heeft gemaakt, en dat daardoor windows niet meer correct kan opstarten / het bios niet correct kan laden.

haha nee hij deed het van te voren ook al niet :P en hij doet het nog heb hem nog in een andere pc getest.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan