• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

horizontale as 'inkorten'

Status
Niet open voor verdere reacties.

ProJosh

Gebruiker
Lid geworden
15 dec 2009
Hallo,

Ik wil graag bij de horizontale as (in een colomn chart) een niet evenredig verloop maken. Wanneer er in de bestemde ruimte voor een kolom geen waarde is (zie eerst plaatje), moet deze ruimte verdwijnen (zie tweede plaatje), maw de horizontale as 'inkrimpen'.

Hieronder probeer ik het te laten zien wat ik (automatisch) wil bereiken dmv een bewerkt plaatje...

charthm.jpg

chartnieuw.jpg

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit kan bereiken?

Het je al eens een rechtermuisknop op die as gedaan, en dan het type van data op die as aangepast?

Het je al eens een rechtermuisknop op die as gedaan, en dan het type van data op die as aangepast?

Ja, maar dat heeft geen zin, daar zit het hem niet :(... Ik heb me al flink verdiept en een hele hoop gezocht, maar ben tot dus ver geen stap verder gekomen.

Probeer ook een XY-spreidingsdiagram als grafiektype.

Misschien kun je dit effect via formules bereiken, zie bijlage.

Wow :shocked:! Ik vraag je dan af: hoe kom je erbij :thumb:?? Dat is een flinke formule... In principe werkt het natuurlijk in het voorbeeld. Ik ga kijken hoever ik kom met het integreren van deze oplossing in mijn bestand (en zal laten weten of het is gelukt ;)).

WHER,
Het komt érg dicht in de buurt, maar.....
Ik krijg bij de 'y-as waarden via formule' een #VALUE! fout. Ik vermoed dat dit komt omdat de 'originele data' bij mij al afkomstig is van een formule (een formule zoals =IF(C2-F2-G2-H2-I2-J2;C2-F2-G2-H2-I2-J2;""), waarbij de IF dient om de cel als blanco te tonen wat weer nodig is om jouw formule goed te laten werken. Ook zal het voor gaan komen dat de bestaande formule, 'originele data' dus, een formule zal zijn zoals bijvoorbeeld =IF(sheet1!F2;sheet1!F2;"").

Wat denk jij?

Bijvoorbaat dank!

Laatst bewerkt:
WHER,
Het komt érg dicht in de buurt, maar.....
Ik krijg bij de 'y-as waarden via formule' een #VALUE! fout.
Wat denk jij?

Bijvoorbaat dank!
Ik denk dat je de formule niet hebt bevestigd met Ctrl+Shift+Enter.
Dus GEEN Enter.
Als ik het mis heb, dan vergeet mijn schrijven. :p

Zoals HSV zegt, niet bevestigen met Ctrl+Shift+Enter is de eerste "verdachte", zeker bij een #Value fout, ik had ook niet expliciet vermeld dat het een matrix-formule was, vergetelheidje.

Misschien bedoel je het zo, met een kleine formule in kolom B, en een andere in kolom D.
De juiste X-as waarden in de grafiek.

Of gebruik deze formule voor D1, en doorvoeren naar onderen.
Code:
=ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(E1;$A$1:$B$10;2;0));"";VERT.ZOEKEN(E1;$A$1:$B$10;2;0))

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Zoals HSV zegt, niet bevestigen met Ctrl+Shift+Enter is de eerste "verdachte", zeker bij een #Value fout, ik had ook niet expliciet vermeld dat het een matrix-formule was, vergetelheidje.

Ha, dat is het (deels). Klinkt een beetje raar, maar in principe werkt het principe. De waarden die uit 'y-as waarden via formule' zijn bij mij alleen allemaal nul. Wel klopt het als er er 3 ingevuld heb, dat er 3 waarden staan (alleen dan 3x '0:00')...
Kan dit misschien komen omdat ik met het optellen van tijden werk (is ingesteld op [h]:mm)?

Gr, Josh

De waarden worden niet goed weergegeven... :( (helaas kan ik mijn bestand niet uploaden ivm max.grootte). Af en toe staat er een waarde in de 'uiteindelijke kolom', maar over het algemeen is het "0:00"...

Mijn formule is op het moment:
{=IF(COUNTIF($M$2:$M$372;">0")<ROWS($M$2:M2);"";INDEX($M$2:$M$372;SMALL(IF($M$2:$M$372<>"";ROW($M$2:M$372);"");ROWS($M$2:M2))))}
Waar bij de waarden van "M" afkomstig zijn van een formule (=C2-F2-G2-H2-I2-J2 óf =Sheet1!F3 oid)...

De waarden worden niet goed weergegeven... :( (helaas kan ik mijn bestand niet uploaden ivm max.grootte). Af en toe staat er een waarde in de 'uiteindelijke kolom', maar over het algemeen is het "0:00"...

Mijn formule is op het moment:
{=IF(COUNTIF($M$2:$M$372;">0")<ROWS($M$2:M2);"";INDEX($M$2:$M$372;SMALL(IF($M$2:$M$372<>"";ROW($M$2:M$372);"");ROWS($M$2:M2))))}
Waar bij de waarden van "M" afkomstig zijn van een formule (=C2-F2-G2-H2-I2-J2 óf =Sheet1!F3 oid)...

Lukt het ook niet om het bestandje te verkleinen met Zip of Rar?

Ik heb het voorbeeldbestand veranderd om te proberen jouw omstandigheden na te bootsen, maar slaag er toch niet in je probleem te repliceren. Probeer toch maar eens een verkleinde versie van je bestand te plaatsen.

Bijlagen

Ik heb er wel een boel uit moeten slopen, maar denk dat het zo wel duidelijk wordt...
(de uiteindelijke waarden worden dus niet goed weergegeven en in de chart blijven de horizontale waarden gewoon staan)

Bijlagen

Zet onderstaande formule in O2 of P2:
Code:
=ALS(RIJ()-1>SOM(--($F$2:$F$372>0));"";INDEX($F$1:$F$372;KLEINSTE(ALS($F$2:$F$372>0;RIJ($A$2:$A$372));RIJ(A1))))
Matrixformule.

Kijk eens of dit je probleem oplost. 99% zelfde als Harry's formule in post hierboven.
De chart geeft de indruk correct te werken nu.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan