Ook problemen externe harde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb dus nu naast mijn C schijf (de nieuwe Vista installatie) 1 van de 2 oude schijven gehangen. Dit was de oude schijf, zonder enige Windows installatie en alleen maar met documenten, foto's en muziek. Van deze schijf waren dus die resultaten in mijn vorige post.
Zo'n 3020504 KB in bad sectors =2.8 GB aan bad sectors.

Persoonlijk zou ik die schijf niet meer vertrouwen voor verder gebruik....
Die 2e oude schijf die er (nog) niet aanhangt was dus mijn oude C schijf met dus ook de oude Vista installatie. Op deze schijf zitten ook nog heel wat documenten en foto's die ik graag terug zou willen krijgen. Ook zou ik het prettig vinden om nog bijvoorbeeld dingen als 'favorieten' in de explorer terug te halen en wellicht andere dingen waar je in eerste instantie niet gauw aan zou denken bij een crash van een pc.
Die schijf bedoelde ik eigenlijk ook,om er als eerste weer bij te plaatsen en te kijken of je die ook gewoon vanuit Vista kunt benaderen ;)
Ik kan nog zo gauw niet vinden waarom er al zoveel verbruikt is? Zie alleen in de map Windows een map SoftwareDistribution die al 3,15 GB is.
Bij mij zit er 1,5 MB in die map,maar afgezien daarvan,er staat ergens een belachelijke hoeveelheid data die ik niet kan verklaren en daar klopt echt geen hout van :confused:

Zoek eens op temp en temporary,om te zien of er een map met zoveel data ergens staat.

Zo'n 3020504 KB in bad sectors =2.8 GB aan bad sectors.

Persoonlijk zou ik die schijf niet meer vertrouwen voor verder gebruik.....

Bedoel je dan dat schijf op dit moment onbruikbaar is geworden of voor altijd? Formatteren is toch gewoon weer met een schone lei beginnen?

Die schijf bedoelde ik eigenlijk ook,om er als eerste weer bij te plaatsen en te kijken of je die ook gewoon vanuit Vista kunt benaderen ;)

Okay, ik had er voor gekozen om simpel te beginnen. Althans in mijn ogen dan:D
Ik zal morgen die andere oude schijf er aanhangen om te kijken wat dat gaat opleveren.

Bij mij zit er 1,5 MB in die map,maar afgezien daarvan,er staat ergens een belachelijke hoeveelheid data die ik niet kan verklaren en daar klopt echt geen hout van :confused:

Zoek eens op temp en temporary,om te zien of er een map met zoveel data ergens staat.

Ik vond de boosdoener net volgens mij. In de windows map staat een map die heet 'winxs' en daar staat bijna voor 7 GB aan data. Weet alleen nog niet wat ik er aan moet doen, en waar het vandaan komt.

Bedoel je dan dat schijf op dit moment onbruikbaar is geworden of voor altijd? Formatteren is toch gewoon weer met een schone lei beginnen?
Normaal gesproken is een aantal beschadigde sectors geen punt,maar "3020504 KB in bad sectors." is zeer veel en daarom zou ik zo'n schijf niet meer vertrouwen.

De "bad sectors" los je n.l. niet op met een format.

Dit is denk ik nu de 3e keer dat ik aan je moet vragen van welk merk,type en omvang de schijven zijn :(

Van elk merk,zijn er wel tools van de fabrikant te vinden,die meer uitsluitsel kunnen geven over de betrouwbaarheid.
Ik vond de boosdoener net volgens mij. In de windows map staat een map die heet 'winxs' en daar staat bijna voor 7 GB aan data. Weet alleen nog niet wat ik er aan moet doen, en waar het vandaan komt.
Dit topic is al behoorlijk lang geworden,zo zul je er erg weinig vinden,dus is het verstandig om problemen op te splitsen.

Maak voor dit probleem een nieuw topic aan,want dit is niet echt mijn ding.

Googelen gaf deze link die ik niet verder bekeken heb,maar het geeft aan dat het vaker voor komt.

http://www.neowin.net/forum/index.php?showtopic=697532

Verzin een goede naam voor dat topic,dan zul je (hopelijk) van mensen reactie krijgen die er meer van weten dan ik en dan hoeven zij ook niet al deze pagina's te lezen,die er in feite geen info over geven waar zij iets mee kunnen ;)

Ik wil graag gaan afronden,andere (prive) zaken vragen mijn aandacht begrijp je.

Dus graag de info over de hardeschijven en die oude Vista schijf erin om te zien of je de data kunt saven.

Greetz

Laatst bewerkt:
De schijven zijn alle 3 van Seagate, Model ST300822AS, 200 GByte.

Inmiddels is die 2e oude schijf nu ook gekoppeld. Het opstarten lukte gewoon. De schijf wordt ook herkend, alleen mist er wel wat data. Eigenlijk de data wat het meest belangrijkste was, dus dit is wel vervelend.

Ik zal een nieuw topic starten wat betreft die folder Winsxs, ik hem inmiddels nog maar 2,85 GB over, dus het gaat aardig rap. Vreemd probleem, maar ik zal jou hier zeker niet mee lastig vallen. Dat heb ik reeds genoeg gedaan. ;)

De schijven zijn alle 3 van Seagate, Model ST300822AS, 200 GByte.
Hier een site met een aantal,zo niet alle,HDD fabrikanten,haal daar een tool van Seagate op en draai die pas als je alle data gesaved hebt.

http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287
Inmiddels is die 2e oude schijf nu ook gekoppeld. Het opstarten lukte gewoon. De schijf wordt ook herkend, alleen mist er wel wat data. Eigenlijk de data wat het meest belangrijkste was, dus dit is wel vervelend
Mag ik vragen om wat voor soort data het gaat?Vreemd eigenlijk dat er data verdwenen lijkt :confused:
Ik zal een nieuw topic starten wat betreft die folder Winsxs, ik hem inmiddels nog maar 2,85 GB over, dus het gaat aardig rap. Vreemd probleem, maar ik zal jou hier zeker niet mee lastig vallen. Dat heb ik reeds genoeg gedaan.
Ik ervaar het zeker niet als lastig vallen,tenslotte bied ik je zelf mijn hulp aan,maar soms is het gewoon handiger om problemen op te splitsen,temeer dat ik hier zelf minder van weet en ook dat er meer forumleden gaan meekijken en dat kan zeker geen kwaad ;)

Mocht je besluiten een nieuwe cq andere schijf te gaan gebruiken,om Vista opnieuw er op te gaan zetten als je die data niet kunt kwijtraken,dan een paar tips.

1.Splits altijd een schijf op in min. 2 of meer partities.

2.Zo'n 25 GB moet toch genoeg zijn voor alleen Vista,tenzij je weet dat je zeer veel programma's gaat installeren.

3.a.Maak direct na de installatie een image van de Vista partitie en sla die b.v. op op de 2 partitie.

3.b.Nadat je de drivers hebt geïnstalleerd maak je een 2e image aan,zodat je,wanneer er iets mis gaat,altijd op de vorige image kunt terugvallen,zodat je nooit van voren af aan opnieuw moet beginnen.Zo ook weer na het installeren van je programma's en\of updates.

4.Overweeg,om b.v. Mijn Documenten,de Favorieten,Mail en Addressbook permanent naar de 2e partitie te verplaatsen,zodat bij grote problemen zoals nu,deze data altijd buiten schot blijft,want normaal gesproken krijg je alleen problemen op de Windows partitie.

Zelf heb ik de genoemde mappen verplaatst in XP,waarvoor onderstaande site met een handleiding daartoe,maar ik verwacht dat dit ook op vergelijkbare wijze met Vista kan.

http://valkarts.nl/pctips/#mydocuments

Onder punt 72:
Verplaatsen van persoonlijke mappen en bestanden:

Zodra ik de meeste data heb kunnen redden dan zal ik er zo'n scan op los laten. Op beide schijven. Favorieten van mijn explorer wordt haast onmogelijk denk? Of zit dat ergens in een map?

De data die nu onbreekt zijn o.a. vakantie foto's, CV, brieven naar instanties en organisaties, schema's en adressen + telefoonnummers.

Ik wordt al bijgestaan in een nieuw topic. Ze raden me aan om mijn C schijf toch groter te maken.

Ik zal dit onthouden in het vervolg. Je merkt pas hoe belangrijk zoiets kan zijn op het moment dat je een crash meemaakt.

Favorieten van mijn explorer wordt haast onmogelijk denk? Of zit dat ergens in een map?
Kijk eens in de map Users > map met waarschijnlijk jouw naam > Favorites

Ik vergat te vragen waar je de data had opgeslagen :o

Al de zoekfuncie gebruikt naar b.v. je CV document?

Het lijkt er op dat ik juist de map 'gebruiker' helemaal leeg is en daar stonden nu net al die data die ik mis. Dus ook de 'favorites' zullen dan ontbreken.

Geen idee of dit een bepaalde reden kan hebben, waarom nu precies die gegevens lijken weg te zijn. Ik hoop ze eigenlijk nog te kunnen 'recoveren'.

Ik heb nog niet gezocht op die manier. Voorlopig ben ik nog bezig met de data die ik wel kan vinden over te zetten naar mijn nieuwe externe harde schijf.

Ik heb nog niet gezocht op die manier.
Soms is het handiger op een bepaalde naam te zoeken i.p.v. door in al die mappen te gaan kijken.

Zoek b.v. op favorites en selecteer de juiste schijf,dan ben je er snel genoeg achter.

Gezocht op deze manier, maar zonder enig resultaat helaas.

Ik lees hier en daar wel eens goede verhalen over recovery programma's, misschien is dat nog een optie om te proberen om de data terug te halen.

Ik heb overigens de 'oude' schijf waar jij sterk aan twijfelt of deze nog wel verstandig is om verder te gebruiken leeg gekregen. Ik zal die scan van Seagate er overheen knallen en de resultaten hier posten.

Ten eerste de beste wensen gewenst.

Aantal dagen niets aan mijn pc gedaan ivm de drukke dagen. Wil er nu de komende dagen de boel gaan afronden zodat dit topic uiteindelijk ook op slot kan.

Ik heb zojuist SeaTools gebruikt en daar de verschillende 'Basic Tests' gedraaid. Tot op heden komen hier geen echte resultaten uit, althans ik wist ook niet echt wat ik hier van moest verwachten.

Dit zijn de voorlopige resultaten die ik kreeg nadat Test status balkje was volgelopen.

S.M.A.R.T. check - Pass
Long Drive Self Test - Pass
Long Generic - Pass

Er zijn nu nog de volgende opties open.

Advanced Tests
-Download firmware (SCSI/SAS/FC)
-Format (SCSI/SAS/FC)

System Tools
-Check Antivirus Software Status
-Boot Drive Properties

Ik ben ook al hard opzoek naar een goede data recovery programma om nog te kijken of er wat van de verdwenen bestanden valt te redden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan