• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formulier resetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

biettie

Gebruiker
Lid geworden
26 jan 2009
Ik wil een formulier, waar meerdere keuzelijsten (uit Formulieren) in staan dmv een knop en een macro weer resetten naar de oorspronkelijke waarden. Nu wist de macro alleen ingevulde cellen. Wat ik wil, is dat na het drukken op de reset-knop, ook alle keuzelijsten worden teruggezet naar de waarden die ik kies.
Wie kan mij helpen?

Beste biettie ;)

Heb je al een bestandje met een formulier erin ?

Zoja, kan je dat hier even plaatsen, zonder gevoelige informatie.

Groetjes Danny. :thumb:

Beste biettie ;)

Maak een Commandbutton aan op je formulier met de naam RESET

Geef dan de volgende code eraan:

Code:
Private Sub CommandButton1_Click()
TextBox1.Value = 1
TextBox2.Value = 1
TextBox3.Value = 1
TextBox4.Value = 1
TextBox5.Value = 1
End Sub

Deze geven allemaal 1 als waarde in de TextBoxen.

Ga ik proberen, al ben ik niet zo bekend met vba... bijgevoegd het betreffende bestandje.
Met de resetknop wil ik het formulier opschonen (de functies werken hier niet meer, maar het gaat om de resetknop en de keuzelijsten). Bij de meeste keuzelijsten waar de keuze 'ja' of 'nee' is, wil ik bij het resetten de waarde 'nee' hebben. Snap je het nog...?:D

Bijlagen

Beste biettie ;)

In geen enkel van de 2 bestandjes zie ik een formulier staan wel een knopje met alles leegmaken maar geen code aan verbonden :confused:

graag wat meer uitleg wat je wenst.

Groetjes Danny :thumb:

Hier kan je mee starten
Code:
Sub tst()
    With Application
        .Union([e5:e6], [e9:e10], [e13:e14], [e18]).Value = "Nee"
        .Union([h2], [e11]).Value = ""
    End With
End Sub

Beste biettie ;)

In geen enkel van de 2 bestandjes zie ik een formulier staan wel een knopje met alles leegmaken maar geen code aan verbonden :confused:

graag wat meer uitleg wat je wenst.

Groetjes Danny :thumb:

Dat klopt, Danny.
Het probleem is juist mijn gebrek aan kennis. De enige manier die ik ken om een macro te maken, is met 'macro opnemen'. En dan komt het probleem om de hoek dat de keuzelijsten niet veranderen bij het activeren van de macro....:eek:

Nu heb ik elders op dit forum een andere optie gevonden: ipv een 'gewone' keuzelijst eentje als besturingselement. Maar dan krijg ik het probleem weer dat ik daar geen voorwaardelijke opmaak kan toepassen. Als bepaalde velden door de opmaak niet te zien zijn, blijven die keuzelijsten dus in beeld...

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste biettie ;)

Welke gegevens wil je in je formulier voor in te vullen ?

Wat moet bij leegmaken allemaal als standaard blijven staan ?

Als je niks van VBA kent, kan je (denk ik) ook niets aanvangen met de suggestie van Warme bakkertje.

Zie bijlage.
Het advies van WB werkt uitstekend, echter als ik probeer om meerdere opdrachten toe te voegen (zoals het veranderen van D6 van "meerdere" naar "enkel" en E12:F12 van "nieuwe opleiding" naar "herhaling") geeft ie een foutmelding --argument is niet optioneel (fout 449)--

Maar ik ben ook nieuwsgierig naar een manier om een besturingselement (O2) te laten verdwijnen en verschijnen aan de hand van de waarde in D2:E2 (indien daar geen "uren" staat, wil ik hem eigenlijk ook niet in beeld)

Bijlagen

Ik heb de code van WarmBakkertje in je bestand geplaatst en de volgende zaken toegevoegd:
- D6 --> "enkel"
- E12 --> "herhaling" (dit is een samengevoegde cel dus F12 is leeg).
- De combobox in O2 wordt verborgen als er in D2 geen "uren" staan.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bijlagen

wauw, dit is de oplossing voor beide problemen..!
Maar hoe wijs je nu de combobox op O2 toe? Stel dat ik meerdere boxen op het blad heb en ik wil ze apart kunnen laten verdwijnen?

:thumb:

wauw, dit is de oplossing voor beide problemen..!
Maar hoe wijs je nu de combobox op O2 toe? Stel dat ik meerdere boxen op het blad heb en ik wil ze apart kunnen laten verdwijnen?

:thumb:

Elke combobox heeft een aparte naam en dus kunnen ze ook apart worden verborgen en getoond.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Wellicht een domme vraag, al bestaan die volgens jou niet.....maarre, hoe wijs ik een naam/nummer toe?:o
Voor deze vond ik in de vba-code nummer 25, is dat zijn ID?

Wellicht een domme vraag, al bestaan die volgens jou niet.....maarre, hoe wijs ik een naam/nummer toe?:o
Voor deze vond ik in de vba-code nummer 25, is dat zijn ID?

Dat is inderdaad zijn ID.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

ok, maar waar vind ik die waarde terug? Wijs je die op een of andere manier toe ergens in excel?
Om wat duidelijker te zijn: als ik het element met rechtermuisklik selecteer en vervolgens op het tabblad 'ontwikkelaars' de optie 'eigenschappen' aanklik, kan ik alleen de volgende elementen veranderen:
-grootte
-bescherming
-kenmerken
-web
-besturingselement

bij die laatste kan ik alleen invoerbereik, gekoppelde cel en aantal rijen ingeven. Dus waar geef je het element een naam/ID..??

Laatst bewerkt:
Als je een element selecteert, krijg je in het naamvak linksboven de naam te zien v/h element

Juist ja....ahum, dit is wel heel genant, he?
Lezen is toch moeilijker dan ik dacht..:o:o

In elk geval allemaal bedankt voor jullie hulp!:thumb::)

Beste biettie ;)

Kan je de vraag dan op opgelost zetten, onderaan rechts;

Eeeh, nog 1 vraag:
als ik nu de code van roncancio wil gebruiken om andere elementen te verbergen, kan ik die dan gewoon onder Sub tst() typen, of moet ik dat anders oplossen? Ik dacht de tekst gewoon te kopieren en de range aan te passen zodat de voorwaarden weer kloppen, maar dat lijkt niet te werken....ik heb echt goed nagekeken of alle parameters en voorwaarden kloppen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan